استفاده از نمایشگاهها بهعنوان ابزار دیپلماسی عمومی، امری ضروری است
اقتصاد ایران: اصفهان - استاندار اصفهان با اشاره به ضرورت استفاده از نمایشگاهها بهعنوان ابزار دیپلماسی عمومی، گفت: بازآفرینی صنعت نمایشگاهی کلید جهش به سوی آینده است.
به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جمالینژاد ظهر شنبه دراجلاس سراسری فعالان صنعت نمایشگاهی کشور"سمفونی همدلی" ضمن تشکر از برپایی این اجلاس اظهار کرد: توسعهٔ تجارت، در جذب سرمایهگذاری و نیز معرفی ظرفیتهای ملی و همچنین تبادل فناوری، بهعنوان پل ارتباطی بین کسبوکارهای داخلی و جهانی بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: صنعت نمایشگاهی به عنوان ابزاری برای دیپلماسی اقتصادی در رونق صادرات است و در معرفی برندهای ملی و ایجاد فرصتهای همکاری بینالمللی نقش مهمی برای رسیدن به نقطه توسعه تجارت را دارد.
استاندار اصفهان تصریح کرد: صنعت نمایشگاهی فرصتهای نوظهوری را میتوانند برای ما ایجاد کنند، در صورتی که افزایش کیفیت خدمات را داشته باشد هر چند این موقعیت میتواند به پذیرش بینالمللی و تبلیغات هدفمند، برای کشورمان تأثیرگذار باشد.
وی با اشاره به اینکه همکاری نهادهای دولتی با بخش خصوصی باید تسهیل شود، گفت: حضور شرکتکنندگان داخلی و خارجی بسیار مهم است و برای رسیدن به این هدف باید در استفاده از فناوریهای دیجیتال جدید، متاورس، واقعیت مجازی باید بهره برد.
جمالینژاد در بخشی از صحبتهای خود به هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: نمایشگاه باید بتواند دنیای بیرون را به دنیای درون پیوند بزند و در این راستا دورههای آموزشی برای مدیران نمایشگاهی برای حوزههای مختلف رویدادی اهمیت ویژه دارد.
استاندار اصفهان بیان کرد: نمایشگاهها نه فقط بازتاب گذشته؛ بلکه همواره آینهای از پیشرفتهای تمدن بشریت و آینه آینده است و در این فضاها میتوان آینده را دید.
وی با اشاره به اینکه در صنعت نمایشگاهی چشمانداز ۱۰ سال آینده یک صنعت را میتوان تشخیص و پیشبینی کرد، بیان کرد: کسی که در نمایشگاهها حضور نداشته باشد، قطعاً در آینده نیز نخواهد بود و نمایشگاهها تنها محل داد و ستد کالا نیستند، بلکه بستری برای تبادل فرهنگها، فناوریها و اندیشهها و محلی برای گفتگوی تمدنها هستند و نقشی بسیار مهم در این زمینه ایفا میکنند.
جمالینژاد اظهار کرد: همچنین نمایشگاهها، مراکز تعامل، اشتراک ایدهها، فرصتهای شغلی، دیپلماسی اقتصادی و زمینهساز تبادل دانش هستند و در این صنعت دانش به روز، امری فوقالعاده مهم است.
وی تاکید کرد: امروز باید شاهد تغییر ماهیت نمایشگاهها از فروش محصول به ارائه و اشتراک تجربه باشیم، چرا که جهان تغییر کرده و نیازها متحول شده و توقعات متفاوت شده است.
جمالینژاد تاکید کرد: صنعت نمایشگاهی نیز باید دستخوش تغییر شود زیرا دیگر نمیتوانیم تنها به فضای قرار گرفتن کالاها بسنده کرد و باید تجربه خلق کرد و ارزشها را انتقال داد و هویت ساخت.
وی تاکید کرد: البته چالشهای نمایشگاهی از جمله موازیکاری نهادها، مشکلات حمل و نقل و هتلهای بینالمللی، تحریمها و محدودیتهای تعاملی دوطرفه، کمبود زیرساختها، مقاومت در برابر دیجیتال و چالشهای فرهنگی نیر وجود دارد اما توجه جدی به دیپلماسی نمایشگاهی، یکی از راهحلهای آن است.
استاندار اصفهان بیان کرد: استفاده از نمایشگاهها بهعنوان ابزار دیپلماسی عمومی، امری ضروری است و خوشبختانه دولت نیز به آن توجه دارد و برای توسعه این صنعت توسعه شبکههای پهنای باند بالا و سامانههای مدیریت رویدادها نیز بسیار در حال پیشرفت است.
وی ایجاد شاخصهای عملکرد هوشمند را امری ضروری عنوان کرد و افرود: نباید تنها به تعداد بازدیدکنندگان توجه کرد، بلکه باید به ارزش افزوده ایجاد شده، قراردادهای امضا شده، تأثیرات اجتماعی و میزان تبادلات نیز توجه داشت.
استاندار اصفهان اظهار کرد: در نهایت، بازآفرینی در تمام ابعاد، بسیار مهم است اما قبل از بازآفرینی، باید به بازاندیشی و بازخوانی پرداخت زیرا بازآفرینی باید محتوایی، ساختاری و فرهنگی باشد.
وی اضافه کرد: در حوزه محتوایی، نمایشگاهها باید به دنبال داستانسرایی غنی و ارائه دیدگاههای نو بود و در حوزه ساختاری، باید از وابستگی به دادهها و ارائه خدمات مشاوره حرکت کنیم. استاندار اصفهان گفت: در حوزه فرهنگی نیز باید نمایشگاهها را بهعنوان فضایی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی معرفی کنیم.
صنعت نمایشگاه ایران در آستانه یک انتخاب تاریخی گذشته و آینده در حرکت است و نمایشگاهها، فرصتی برای جهش هستند و از امروز باید هر نمایشگاه را یک استارتاپ در نظر گرفت هر چند این امر نیازمند خلاقیت، ایدههای نوآورانه و جسارت است.