دفاتر اول «سایکودراما» و «ایراندراما» منتشر میشود
اقتصاد ایران: انتشارات نظام الملک دفاتر اول «سایکودراما» و «ایراندراما» را منتشر میکند. سایکودرام یا رواننمایشگری یکی از روشهای متمایز رواندرمانی است که در آن درمانگر با بهرهگیری از تکنیکهای تئاتری، به درمانجو کمک میکند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، خلیل اسماعیلی، دبیر و ویراستار دفاتر اول «سایکودراما» و «ایراندراما» گفت: انتشارات نظامالملک همچون گذشته، با هدف گسترش ادبیات تألیفی و نمایشی و جبران کمبودهای موجود در این حوزه، اینبار در نظر دارد دو مجموعه نمایشنامه با عناوین «سایکودراما» و «ایراندراما» را منتشر کند.
سایکودرام یا رواننمایشگری یکی از روشهای متمایز رواندرمانی است که در آن درمانگر با بهرهگیری از تکنیکهای تئاتری، به درمانجو کمک میکند تا از طریق «بازی بداهه»، «عمل نمایشی» و «مشاهدهی فعال»، به شناخت جنبههای مختلف وجودی خود برسد و با ارزیابی و اصلاح اختلالات رفتاری، در مسیر برقراری ارتباطی سالم و پویا با خود و جامعهاش گام بردارد.
بهگفته جاکوب لوی مورنو، بنیانگذار این روش، «سایکودرام راهی است برای تمرین زندگی؛ بدون آنکه بهخاطر اشتباهاتمان تنبیه شویم.» از آنجا که اساس جلسات سایکودرام بر بداههپردازی است، طبیعتاً متن نمایشی از پیش تعیینشدهای وجود ندارد و درمانگر با توجه به اصول و ساختار این روش، تکنیکها و شرایط جسمی و روانی درمانجو، روند جلسات را هدایت میکند.
در دفتر اول مجموعه «سایکودراما» تلاش کردهایم اصول، فنون و ویژگیهای این شیوه را از خلال داستانهایی نمایشی معرفی کنیم. هرچند نمایشنامههای این دفتر بر اساس تکنیکهای سایکودرام نوشته شدهاند، اما بهدلیل بداههمحور بودن این روش، نمیتوان آنها را نمایشنامههایی کاملاً سایکودرام دانست.
وی ادامه داد: جموعه «ایراندراما» نیز به گونههای گوناگون نمایش ایرانی اختصاص دارد؛ از جمله انواع نقالی (روایتگری، پردهخوانی، واقعهخوانی)، تعزیه (شبیهخوانی، روضهخوانی، مصیبتخوانی، تعزیه مضحک و زنانه)، نمایشهای عروسکی (خیمهشببازی، سایهبازی، عروسکگردانی)، نمایشهای شادیآور (مضحکه، تقلید، بقالبازی، کچلکبازی، سیاهبازی و انواع زنانه آن) و گونههای معرکهگیری (پهلوانبازی در قالب نمایشهای میدانی، خیابانی و صحنهای). دفتر اول «ایراندراما» شامل 13 نمایشنامه از نویسندگان مختلف است که تلاش شده نماینده طیف متنوعی از گونههای نمایشی ایرانی باشد.
اسماعیلی درباره روند انتخاب آثار گفت: با توجه به تخصصی بودن این حوزهها و پیچیدگی پرداختن به آنها، بهجای فراخوان عمومی، از حدود 50 نویسنده باسابقه شامل اساتید دانشگاه، چهرههای برجسته ادبیات نمایشی و فارغالتحصیلان این رشته دعوت کردیم و گروهی مجازی تشکیل دادیم. پس از ارائه برخی مطالب تخصصی برای آشنایی بیشتر با اهداف پروژه، از ایشان خواستیم آثار خود را بهصورت داوطلبانه برای بررسی ارسال کنند. بسیاری از این نویسندگان پیشتر در این حوزهها نمایشنامههای شاخصی نوشته و جوایزی نیز کسب کرده بودند و با بزرگواری ما را در این مسیر همراهی کردند.
وی افزود: پیش از این نیز در همین رویکرد، چهار دفتر «مونودراما» با مقدمه پروفسور سیدمصطفی مختاباد و دفتر اول «متادراما» با مقدمه پروفسور فرهاد ناظرزاده کرمانی توسط انتشارات نظامالملک منتشر شدهاند که در آنها آثار از طریق فراخوان عمومی گردآوری شد.
اسماعیلی آثار پذیرفته شده در دفاتر اول سایکودراما و ایراندراما را بهشرح ذیل معرفی کرد: از میان 22 اثر ارسال شده برای دفتر اول سایکودراما، پس از بررسیهای کارشناسی، آثار زیر انتخاب شد: «آبی، سیاه، خاکستری» (سعید افخمی نمین)، «آسمان پُر ستاره بر سقف کلیسای سیستین» (سعید قاسمی)، «جنی» (شهرزاد آذرپور)، «سرعت، شکل، تعداد» (آرام محضری)
«شبیه نقاشی های دکونینگ» (عماد عبادی)، «صندلی خالی» (سلما رفیعی)، «عاشقانهای برای بسی گامبو» (شهرام احمدزاده)، «فراموشم کن» (محمدحسن محمودی)، «فراموشی» (مسعود احمدی)، «گرامر یک احساس مجهول» (احسان علیرضایی)، «لحظه های یخزده» (جواد موسوی)، «مورچه مالی» (خلیل اسماعیلی)، «نامه به کسی که نیست» (محمد محمودی).
وی ادامه داد: همچنین از میان 20 اثر ارسال شده برای دفتر اول ایراندراما، آثار «الماس در خم» (محمدحسن محمودی)، «خسرو و شیرین؛ سیاه و سیمین» (محمد ناظمی)، «خیمه و طلسم وروره جادو» (جواد تولمی)، «دیدار با جاودانگی» (حمیدرضا پورعلی محمد)، «دیوارخوانی» (رحیم رشیدیتبار)، «قصه ی ما دروغ بود» (فرهاد ارشاد)، «لطفعلی خان کِی میاد؟» (مسعود احمدی)،«مرگ به فاصله یک نفس» (داریوش نصیری؛ مرتضی وکیلیان)، «مهرنامه» (شهرام احمدزاده)، «نحسی» (محمد محمودی)،«نریمان» (سعید افخمی نمین)، «همای سعادت» (سعید قاسمی)، «یاقوت سرخ» (خلیل اسماعیلی).
به گفته اسماعیلی، دفاتر اول سایکودراما و ایراندراما به زودی در انتشارات نظام الملک منتشر و روانه بازار کتاب می شوند.
پایان پیام/