تقدیر از اظهارات همدلانه معاون و ۹ سوال از مدیرکل خودرویی وزارت صمت
اقتصاد ایران: دو صدای متفاوت از وزارت صمت درباره قیمتگذاری خودرو آن هم ظرف ۴۸ ساعت بازار را غافلگیر کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، دو صدای متفاوت از وزارت صمت درباره قیمتگذاری خودرو آن هم ظرف ۴۸ ساعت بازار را غافلگیر کرد.
معاون وزیر: مشکل قیمت گذاری خودرو تا پایان ماه حل میشود (کمک به آرام کردن فضا و ایجاد همکاری و همدلی)
مدیرکل خودرویی: اعلام قیمت نهایی در زمان مقتضی – برخورد قانونی با هرگونه عدم عرضه (تهدید و نامشخص بودن زمان قیمت گذاری -بلاتکلیفی)
موضوع چیست: قیمت خودرو در آذر ۱۴۰۳ براساس صورت مالی ۱۴۰۲ تعیین شده بعد از آن ارز دو برابر شده – دستمزد کارگر ۴۵ درصد گران شده و...
نتیجه: قیمت تمام شده خودرو بیشتر از قیمت فروش و تحمیل زیان به تولید کننده و درنتیجه کاهش تولید و زیان و....
سابقه چه بوده: مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد: صنعت خودرو در بحران است و تا قیمت گذاری درست نشود امکان فروش خودرو را نداریم. ۲۰ روز گذشته و راهکاری ارائه نشده است.
۹ سوال از مدیرکل خودرویی وزارت صمت و پاسخ ایشان میتواند کمی موضوع را شفاف کند؛
۱. آیا بهراستی نتیجه قیمتگذاری خودرویی، از دولت احمدی نژاد تاکنون تعادل بازار و دسترسی مصرفکنندگان به خودروی باکیفیت و بهصرفه بوده؟
۲. آیا مدیرکل دفتر خودرو وزارت صمت از بدهی و زیان انباشته خودروسازان به دلیل قیمتگذاری دستوری که آنها را در آستانه ورشکستگی قرار داده، آگاه است؟
۳. آیا وزارت صمت حاضر است در راستای دفاع از حقوق عامه، از سهم ۱۶ درصدی دولت از تولید هر خودرو که قیمت هر دستگاه را حداقل ۱۰۰ میلیون تومان افزایش میدهد، چشمپوشی کند؟
۴. ترک فعل وزارت صمت و بیپاسخ گذاشتن نامه خودروسازان برای تعیین سقف قیمتی جدید که به معنای خلق ۲۰۰ میلیون تومان زیان به ازای تولید هر خودرو است، چه نسبتی با نامگذاری امسال به نام «سرمایهگذاری برای تولید» دارد؟
۵. دلیل بیتفاوتی وزارت صمت به مخلوق نازیبای قیمتگذاری دستوری در عرصه خودرو یعنی لاتاری خودرویی چیست که میلیونها نفر را به طمع کسب سود به صف خرید خودرو میکشاند و با ایجاد تقاضای کاذب، تعادل بازار را به هم میزند؟
۶. چرا با وجود تأکیدات مکرر و واضح رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی، تیغ قیمتگذاری دستوری از رگ خودروهای وارداتی برداشته میشود و روی شاهرگ خودروهای تولید داخلی قرار میگیرد؟
۷. آیا وزارت صمت مطلع است چالشهای مالی ناشی از قیمتگذاری دستوری متهم اصلی افت کیفیت خودرو به دلیل استفاده از قطعات ارزانتر و طبعاً بیکیفیتتر است، مستقیم روی ایمنی سرنشینان و مسافران تأثیر دارد؟
۸. آیا وزارت صمت میتواند روی نقشه جهان کشوری را بیابد که هنوز صنعت و بازار خودرو را از طریق قیمت گذاری دستوری و تهدید اداره میکند؟
۹.و زارت صمت طی چهار ماه گذشته درمورد تخصیص ارز و سایر موارد برای تسهیل تولید صنعت خودرو چه کرده است؟