۲۷ میلیون خودروی فرسوده؛ چالش پیش روی مقابله با آلودگی هوا

اقتصاد ایران: سرپرست مرکز ملی هوا با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲۷ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد، گفت: شتاب در روند اسقاط خودروها برای مقابله با آلودگی هوا ضرورت دارد.

احمد طاهری، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت آلودگی بو در کنار آلودگی هوا، اظهار داشت: برخلاف آلودگی هوا که معمولاً هدف‌گذاری بر روی یک آلاینده خاص انجام می‌شود، آلودگی بو ناشی از ترکیب و منشاهای متفاوتی است و همین موضوع باعث می‌شود ارزیابی و مدیریت آن پیچیده‌تر باشد.

وی گفت: ما در سال گذشته توانستیم ذیل قانون هوای پاک، آلاینده‌هایی که مولد بو هستند را به همراه حدود مجاز آن‌ها به تصویب هیئت محترم وزیران برسانیم. در حال حاضر نیز طبق دستورالعمل مشخص، واحدهایی که شکایاتی در زمینه تولید آلودگی بو دارند، پایش می‌شوند. این پایش بر اساس گونه‌های مختلف آلاینده‌های بو انجام شده و در صورت تجاوز از حدود مجاز، در فهرست آلاینده‌های سازمان حفاظت محیط زیست قرار می‌گیرند.

در ادامه، طاهری به مسئله بوی نامطبوعی که در گذشته در تهران احساس می‌شد اشاره کرد و گفت: این مسئله در سال‌های پیش‌تر رخ داد اما خوشبختانه در سال‌های اخیر دیگر شاهد چنین پدیده‌ای نبودیم.

وی درباره ناوگان فرسوده نیز افزود: در حال حاضر حدود ۲۷ میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد. در سال‌های گذشته، فرآیند اسقاط بسیار کمتر از نیاز کشور انجام شده بود. هرچند که در سال ۱۴۰۳، اسقاط رشد قابل قبولی داشت و به ۳۵۰ هزار دستگاه رسید، اما هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب داریم.

طاهری تصریح کرد: مقایسه عدد ۳۵۰ هزار با ۲۷ میلیون، نشان می‌دهد علی‌رغم رشد، نیاز کشور برآورده نشده و باید تلاش بیشتری صورت گیرد. یکی از اقدامات مهم ما در این زمینه، حذف پرداخت عوارض یک و نیم درصدی برای اسقاط در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ بوده است. هیچ خودروی سواری در این بازه، با پرداخت مبلغ گواهی، عوارض نگرفته و اسقاط واقعی انجام شده است.

طاهری با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه موتورسیکلت و ناوگان دیزلی، اعلام کرد: در حال به‌روزرسانی و اصلاح آئین‌نامه‌های اجرایی هستیم تا این مشکلات برطرف شوند. در شورای اقتصاد نیز مصوباتی برای اسقاط و برقی‌سازی تصویب شده است. فاز اول آن شامل ۲۰ هزار موتورسیکلت برقی در شهر تهران است که تفاهم‌نامه آن منعقد شده و با جدیت دنبال می‌شود.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که از هفته آینده، با حمایت صندوق حمایت از صنایع پیشرفته وزارت صمت، تاکسی‌های برقی وارد تهران شوند. این پروژه شامل ورود ۶ هزار تاکسی برقی در سال ۱۴۰۳ است که تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی برای هر دستگاه در نظر گرفته شده است.

طاهری گفت: در بررسی‌هایی که داشتیم، ناوگان کاری که در تهران فعالیت می‌کند، روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر پیمایش دارد. بنابراین، تمرکز ما بر برقی‌سازی این ناوگان است؛ نه تنها در تهران، بلکه در سایر کلان‌شهرهای کشور نیز این رویکرد را دنبال می‌کنیم.

وی درباره زیرساخت‌های مورد نیاز ناوگان برقی گفت: برای اجرای موفق این طرح، باید زیرساخت‌هایی مثل جایگاه‌های سوپ‌شارژر ایجاد شود. تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص برای تهران منعقد شده است. اگر بتوانیم چنین زیرساخت‌هایی را در کلان‌شهرهای دیگر هم ایجاد کنیم، اولویت ما برقی‌سازی خواهد بود. اما اگر امکان ایجاد زیرساخت نباشد، موضوع اسقاط را رها نخواهیم کرد.

طاهری به آخرین اقدامات سازمان محیط زیست در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: تصویب تخصیص وام برای ۶ هزار تاکسی برقی، اجرای طرح ۲۰ هزار موتورسیکلت برقی، به‌روزرسانی حدود مجاز معاینه فنی، افزایش نظارت بر مراکز معاینه فنی و نظارت میدانی بر خودروهای در حال تردد، تدوین سیاست‌گذاری‌هایی برای توزیع سوخت با هدف کاهش آلودگی در کلان‌شهرها از جمله اقدامات صورت گرفته است

وی در پایان تأکید کرد: این اقدامات همگی در راستای کاهش آلودگی هوا در تهران و دیگر شهرهای کشور است و پروژه‌های بلندمدت نیز در حال پیگیری هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ