رانندگان اینترنتی باید تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشند
اقتصاد ایران: مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی گفت: رانندگان برونشهری بار و مسافر، درونشهری، رانندگان پلتفرمی و تاکسیهای درونشهری غیرپلتفرمی در چارچوب بیمه رانندگان باید تحت پوشش تأمیناجتماعی باشند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران و اعضای هیات رئیسه و و روسای اتحادیههای اتاق تعاون ایران در چارچوب جلسات «هماندیشی برای تحولآفرینی» با همراهی جمعی از معاونین و مدیران سازمان برگزار شد.
مصطفی سالاری در این نشست با بیان اینکه ما در سازمان تأمیناجتماعی به اینکه اتاق تعاون از شرکای اجتماعی این سازمان است، اعتقاد داریم، گفت: در جلسات هماندیشی با شرکای اجتماعی، مطالبات را دریافت، بررسی و تا حصول نتیجه و ارائه پاسخ لازم پیگیری میکنیم.
وی افزود: در حال حاضر در سازمان تأمیناجتماعی با ضریب پشتیبانی 3.8 مواجهایم و تلاش داریم در همکاری و انجام اصلاحات پارامتریک این نرخ را به 4 برسانیم که البته کار بسیار سختی است.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی ادامه داد: در سالجاری 1500 همت هزینه اجتنابناپذیر داریم که بیش از 1100 همت مربوط به پرداخت حقوق به بیش از 4 میلیون و 700 هزار بازنشسته است. سال گذشته 130همت تعهد دولت نسبت به تامین اجتماعی، پرداخت شد و امسال نیز سالجاری معادل 185 همت پیشبینی شده است.
وی بیان کرد: قانون برنامه هفتم، با پایدارسازی منابع و ساماندهی مطالبات سازمان از دولت، معافیتهای بیمهای را محدود خواهد کرد. دولت نیز در حد وسع، تأدیه دیون خود در قبال تأمیناجتماعی را پرداخت میکند.
سالاری همچنین گفت: ما از وزارتخانه ذیربط، تشکلهای مرتبط با کارگران ساختمانی، کارفرمایان و مراجع ذیربط را برای حضور در نشستهای مربوط به ساماندهی بیمه کارگران ساختمانی همفکری کردیم و نتیجتاً در قالب شیوهنامه ساماندهی بیمه کارگران ساختمانی، اختیارات سازمان تأمیناجتماعی به کارگروهها واگذار شد. این کارگروهها به شناسایی منابع کمک میکند و هدف از اقدامات کارگروهها، پوشش بیشتر کارگران ساختمانی است.
وی با بیان اینکه سازمان تأمیناجتماعی در صورت وجود سازوکار شناسایی نیروی کار غیررسمی، آمادگی بیمه کردن این افراد را خواهد داشت، افزود: رانندگان برونشهری بار و مسافر، درونشهری، رانندگان پلتفرمی و تاکسیهای درونشهری غیرپلتفرمی در چارچوب بیمه رانندگان باید تحت پوشش تأمیناجتماعی باشند.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی گفت: بیمه قالیبافان نیز نیازمند ساماندهی است. در این ارتباط باید میزان تعهدات این بخش با دولت مشخص و اقدامات مربوطه و توزیع معافیتهای بیمهای قالیبافان به شکل عادلانه محقق شود. سازوکاری در این راستا باید تعریف شود که کاهش منابع تأمیناجتماعی را به دنبال نداشته باشد.
وی بیان کرد: به تبع برنامه هفتم، برای کارگاههای تا 5 نفر و گروههای خاص، تعداد مشمولان معافیت بیمهای باید مشخص شود.
سالاری در پاسخ به موضوعات مطرح شده از جانب روسای کمیسیونهای اتاق تعاون ایران، گفت: حضور اتاق تعاون باید در هیاتهای تشخیص مطالبات را پررنگتر کنیم. همچنین حضور ببشتر نمایندگان اتاق در شورای مقرراتزدایی نیز در دستور کار خواهد بود.
وی در پاسخ به مطالبه مشارکت فعالان اقتصادی در مدیریت بنگاههای اقتصادی زیرمجموعه تامین اجتماعی، توضیح داد: ما آمادگی داریم که مدیریت شرکتها را طبق قوانین مربوطه واگذار کنیم؛ براساس برنامه هفتم نیز این تکلیف برای سازمان لحاظ شده است. سازمان تأمیناجتماعی طی فرایندی، آمادگی قیمتگذاری و واگذاری شرکتها به تعاونیها را دارد.
سالاری با بیان اینکه به زودی در قالب کمیته، کارگروه مشترک بین سازمان تأمیناجتماعی و اتاق تعاون ایران تشکل خواهد شد، افزود: فهرست شرکتهای تعاونی را در جهت توسعه همکاری باید در اختیار داشته باشیم؛ ما در سازمان تأمیناجتماعی آمادگی برگزاری کمیته یا کارگروه مشترک با اتاق تعاون ایران و تعاونیها را داریم. برای اجرای اقدامات، میتوان دسترسی اطلاعات مربوط به صنف و اقدام را ایجاد کرد.
او ادامه داد: اصلاح عناوین شغلی در شورای عالی کار مطرح شده است. در این ارتباط، امکان بررسی اصلاح عناوین شغلی در کمیتهای با حضور سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد؛ در این ارتباط تغییر اعضای کمیته مذکور ضرورت دارد.
به گفته مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی؛ اصلاح آییننامه مربوط به مشاغل سخت و زیانآور نیز در دستور کار است. درجه سختی و زیانآوری مشاغل، با توجه به میزان سختی کار باید در همکاری جامعه کارگری، کارفرمایی و مجلس باید تعیین شود.
انتهای پیام/