انتظار همکاری از مسئولان را داریم
اقتصاد ایران: همزمان با ناترازی انرژی در کشور، قطعی برق چراغهای راهنماییورانندگی در معابر شلوغ پایتخت، شهر و شهروندان را با چالش و مشکلات زیادی روبهرو کرده و انتقاد بسیاری از مردم، مسئولان و کارشناسان را بههمراه داشته است.
شهروندان درخواست دارند که مدیران شهری با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر برای حل این مشکل هرچه سریعتر اقدام کنند؛ زیرا با خاموشی چراغهای راهنمایی بر حجم ترافیک تهران افزوده شده و مشکلات زیادی در رفت و آمد شهروندان ایجاد میشود.»
اداره برق طوری برنامهریزی کند که بزرگراهها خاموش نباشند
روز گذشته، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: «قطع برق در شبهنگام در بزرگراهها ریسک تصادف را افزایش میدهد. اداره برق باید بهگونهای برنامهریزی کند که بزرگراهها در ساعات شب تاریک و بدون نور کافی نباشند.»
سردار سید ابوالفضل موسویپور درخصوص عواقب خاموشی معابر در هنگام قطع برق بیان کرد: «قطع برق در ساعات مختلف روز نیز بالا رفتن حجم ترافیک را در پی دارد؛ چراکه با خاموش شدن چراغهای راهنماییورانندگی، رانندگان برای عبور از چهارراهها و تقاطعها دچار مشکل میشوند و این مساله بار ترافیک را افزایش میدهد.»
وی اضافه کرد: «اما ما وضعیت را درک میکنیم و مجبوریم که وضعیت تقاطع را در زمان خاموشیها کنترل کنیم تا تراکم و گره ترافیکی ایجاد نشود؛ یعنی تقاطی را که برق آن قطع شده است، تقویت میکنیم تا مشکلی ایجاد نشود.»
موسویپور تصریح کرد: «اما قطع برق در شبهنگام در بزرگراهها، ریسک تصادف و برخورد خودروها با یکدیگر و حتی با عابرانپیاده را افزایش میدهد. این مساله دیگر ربطی به ترافیک و تراکم ندارد؛ یعنی اداره برق باید بهگونهای برنامهریزی کند که تیرهای برق بهکارگرفتهشده در بزرگراهها و معابر عمومی همواره در ساعات شب روشن باشند. انتظار پلیس این است که بزرگراهها در شب از نور کافی برخوردار باشند.»
وی همکاری شهرداری تهران با پلیس راهنمایی و رانندگی را عالی توصیف کرد و افزود: «در سطح بالا دو طرف با یکدیگر همکاری دارند. بر این اساس نشست مشترک هفتگی بین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و حوزه حملونقل و ساماندهی ترافیک هر هفته برگزار میشود و موضوعات مختلفی در این جلسات مورد بررسی قرار میگیرد. جلسهای نیز بهتازگی با موضوع شناسایی و رفع نقاط حادثهخیز داشتهایم.»
شهرداری تهران هیچ بهانهای برای خاموشی چراغهای راهنمایی در زمان قطعی برق ندارد
همچنین گلایه از قطعی برق چراغهای راهنماییورانندگی به صحن شورای شهر تهران کشیده شد. چند روز قبل، رئیس کمیته عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره بهاهمیت تامین برق اضطراری چراغهای راهنماییورانندگی در زمان قطعی برق گفت: «شهرداری با توجه به اختصاص ردیف بودجه مشخص برای این موضوع، هیچ عذر و بهانهای برای خاموش ماندن چراغها در زمان قطع برق ندارد.»
سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به لزوم تامین برق اضطراری برای چراغهای راهنمایی در تقاطعها اظهار کرد: «در بودجه سال ۱۴۰۴، یک ردیف مشخص برای این موضوع در نظر گرفتیم.»
وی افزود: «البته در سالهای گذشته نیز بودجهای برای آن اختصاص یافته بود؛ اما با توجه به پیشبینی قطعیهای برق در سال جاری و احتمال تشدید شرایط، بودجهای مشخص و قابل توجه پیشبینی شد.»
وی ادامه داد: «میزان دقیق بودجه را باید بررسی کنیم، اما در ذهنم رقمی در حدود ۲۰ میلیارد تومان است. پیگیریهای ما نشان میدهد روند خرید تجهیزات در جریان است و اقدامات فنی مانند رمزگذاری و کدگذاری UPS ها نیز برای جلوگیری از سرقت در دست انجام است.»
تشکری هاشمی تاکید کرد: «البته جزئیات فنی آن شاید ارتباط مستقیمی با شورایشهر نداشته باشد؛ اما آنچه برای ما اهمیت دارد این است که مردم در زمان قطعی برق، در تقاطعها دچار سردرگمی نشوند.»
وی یادآور شد: «گزارشهای میدانی حاکی از آن است که یا این تجهیزات هنوز نصب نشده یا تعداد آنها کافی نیست. بنابراین خاموشی چراغها همچنان در بسیاری از نقاط شهر دیده میشود که با توجه بهاختصاص بودجه و اختیارات موجود، شهرداری نباید در این زمینه کوتاهی کند.»
تشکری هاشمی اضافه کرد: «آمار و اطلاعات لازم را روزانه دریافت میکنیم و اگر مانعی همچون عدمتخصیص کامل بودجه یا مشکلات اجرایی وجود داشته باشد، برای رفع آن تلاش خواهیم کرد.»
وی گفت: «این مساله صرفا مقطعی نیست و تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت؛ بنابراین لازم است هرچه سریعتر و به هر قیمتی، مشکل تامین UPS برای چراغهای راهنمایی و رانندگی در معابر پایتخت مرتفع شود.»
شهرداری: مشکل تا پایان شهریور حل میشود
حمید برادران، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران، از تحویل تجهیزات سیار به پیمانکاران و نصب چراغهای پرتابل بهعنوان راهحل موقت برای این بحران خبر داد. اما بهنظر میرسد رفع این مشکل نیاز بهتفکر و تامل بیشتری داشته باشد. برادران ادامه میدهد: «برخی از تجهیزات چراغهای راهنمایی در تهران، بیش از ۲۵ سال قدمت دارند.»
استفاده از تجهیزات قدیمی، نه تنها پرمصرف و ناکارآمد است، بلکه در زمان قطعی برق نیز سریعا از مدار خارج میشوند. همین امر، بهگفته کارشناسان ترافیک میتواند تنها در عرض چند دقیقه، منجر بهتصادف، ترافیک سنگین و حتی تنشهای شهری شود.
بهگفته برادران، شهرداری در حال فعالسازی کنترلرهای جدیدی است که با جریان برق DC کار میکنند و در شرایط قطع برق پایدارتر هستند. در کنار آن، استفاده از پنلهای خورشیدی هم بهعنوان راهکاری بلندمدت روی میز قرار گرفته است؛ راهکاری که هم با کاهش مصرف انرژی همراه است و هم هزینه نگهداری را پایین میآورد. البته نباید فراموش کرد اجرای چنین راهحلهایی در مقیاس شهری نیازمند سرمایهگذاری، نیروی متخصص و هماهنگی با نهادهای بالادستی است؛ عواملی که اغلب پروژههای شهری را با تاخیر مواجه میکنند.