آینده برقیهای آمریکا در کالیفرنیا رقم نمیخورد
اقتصاد ایران: مجلس سنای ایالاتمتحده طرح کالیفرنیا برای توقف تدریجی تولید خودروهای بنزینی تا سال ۲۰۳۵ را لغو کرد؛ اقدامی که میتواند اهداف برقیسازی در آمریکا را تا حد زیادی تحتتاثیر قرار دهد و از اهمیت آنها بکاهد.
دستبندهای برقی از مچ خودروسازان باز خواهد شد
همانطور که خبرگزاری «رویترز» گزارش داده است، مجلس سنای ایالاتمتحده با رأی خود طرح کالیفرنیا برای حذف تدریجی خودروهای صرفا بنزینی تا سال ۲۰۳۵ را لغو کرد. این موضوع نهتنها بر مترقیترین ایالت ضد سوختهای فسیلی این کشور تاثیر میگذارد، بلکه نشاندهنده حرکتی است که بهخوبی میتواند بر دیگر ایالتهای آمریکا نیز در این رابطه تاثیر بگذارد.
این اقدام در واقع لغو معافیتی است که توسط سازمان حفاظت از محیطزیست (EPA) در دوره ریاستجمهوری جو بایدن بهکالیفرنیا اعطا شده بود و به آن اجازه میداد مقررات سختگیرانه انتشار آلایندهها را اجرا کند.
این معافیت بهکالیفرنیا این امکان را میداد که حداقل 80 درصد از خودروهای جدید فروختهشده تا سال 2035 را ملزم به برقی یا پلاگین-هیبریدی شدن کند و برخی خودروسازان هشدار داده بودند که ممکن است برای رعایت قوانین سختگیرانه کالیفرنیا، مجبور شوند فروش خودروهای بنزینی را در برخی ایالتها محدود کنند.
این رأی سنا یک پیروزی بزرگ برای خودروسازان، از جمله جنرالموتورز، تویوتا، فولکسواگن، هیوندای و استلانتیس تلقی میشود. این شرکتها که توسط اتحاد نوآوری خودرو نمایندگی میشوند، علیه این قوانین لابی کرده و استدلال میکنند که قوانین مورد اشاره غیرواقعی و از نظر مالی سنگین هستند.
جان بوزلا، مدیرعامل این اتحاد گفت: «دستورات فروش درباره عرضه خودروهای برقی هرگز قابل دستیابی نبودند. رعایت آنها مستلزم انحراف سرمایه محدود از انتقال بهخودروهای برقی تنها با هدف خرید اعتبارات انطباق از تسلا بود.»
البته تسلا تاکنون دراینباره اظهارنظر خاصی نکرده است، اما جنرالموتورز از این تصمیم استقبال کرد و گفت که استانداردهای انتشار آلایندهها را بیشتر با شرایط فعلی بازار هماهنگ میکند.
در مقابل، مدافعان محیطزیست بهشدت از این رأی انتقاد کردند. ابیگیل دیلن، رئیس موسسه «Earthjustice» گفت: «درحالی که رهبران جمهوریخواه ما ممکن است سعی کنند اسب را دوباره به اصطبل برگردانند، وقتی صحبت از وسایل نقلیه الکتریکی بهمیان میآید، جهان قبلا زیر پای آنها تغییر کرده است.»
این عقبنشینیها میتواند به خودروسازان آزادی عمل قانونی بیشتری بدهد تا تولید برنامهریزیشده خودروهای برقی را بهتعویق بیندازند یا کاهش دهند که اخیرا پر فراز و نشیب بوده است. تغییرات متعددی هم در استراتژیهای کوتاهمدت و هم بلندمدت خودروهای برقی اعمال شده است که تحتتاثیر تغییرات در بازار و موانع تولید قرار گرفتهاند.
تحلیلی از نگاه محیطزیستمحورها
ابتکار کالیفرنیا که برای نخستینبار پنج سال پیش اعلام شد، تاکنون توسط 11 ایالت دیگر نیز پذیرفته شده و تقریبا بر یکسوم بازار خودرو آمریکا تاثیر گذاشته است. گروههای زیستمحیطی و حامیان انرژی پاک، آن را بهدلیل اقدامات جسورانهاش تحسین کردند که آن را ضربهای سخت بهآلودگی هوا و تغییرات آبوهوایی میدانستند.
کالیفرنیا از نظر تاریخی در استانداردهای انتشار آلایندهها در کشور پیشرو بوده است؛ اما برخی اقدامات آنها را سختگیرانه و هدفی بیش از حد بلندپروازانه (و پرهزینه) برای خودروسازان با هدف دستیابی بههوای پاک در کوتاهمدت میدانند. سرنوشت این قانون اکنون بهدست دونالد ترامپ تعیین میشود که انتظار میرود از لغو آن حمایت کند.
مجلس سنا همچنین بهلغو مصوبه سال ۲۰۲۳ سازمان حفاظت از محیطزیست (EPA) مبنی بر تایید طرح کالیفرنیا برای افزایش تدریجی تعداد وانتهای سنگین بدون آلایندگی رأی داد.
مقامات کالیفرنیا در حال حاضر خودروسازان را ملزم کردهاند که ۳۵ درصد از وسایلنقلیه سبک جدید تولیدشده بدون آلایندگی باشند؛ اما خودروسازان استدلال میکنند که تقاضا برای وسایلنقلیه الکتریکی در بسیاری از ایالتها در حدی نیست که هدف تعیینشده در این بخش بهراحتی محقق شود.
در پاسخ، ورمونت و مریلند از قبل جدول زمانی انطباق خود را بهتعویق انداختهاند. تصمیم سنا برای جلوگیری از الزام بلندپروازانه کالیفرنیا برای خودروهای بدون آلایندگی تا سال ۲۰۳۵، نشاندهنده تغییر قابلتوجهی در گفتوگویی در سطح ملی برای آمریکاییها پیرامون سیاستهای مرتبط با طراحی و تولید خودروهای برقی، حقوق ایالتها و آینده مقررات خودرو است.
درحالی که خودروسازان ممکن است بهطور موقت از اهداف سختگیرانه انطباق آسوده شوند، جهتگیری بلندمدت صنعت همچنان تحتتاثیر روندهای جهانی، پیشرفتهای تکنولوژیکی و تغییر ترجیحات مصرفکنندگان است.
درنهایت ممکن است خودروهای برقی با مانعی روبهرو شده باشند، اما قرار نیست ناپدید شوند.