آزمایش فنی بایک U۵ پلاس
اقتصاد ایران: عصر خودرو- دیارخودرو قرار است سدان جدید خود یعنی U۵ پلاس را به صورت مونتاژی روانه بازار کند.
به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، این سدان اقتصادی به یک موتور 1.5 لیتری مجهز شده که میتواند با توجه به مصرف سوخت معقول و استهلاک کم گزینه مناسبی برای خانوادهها باشد. در ادامه با این خودرو بیشتر آشنا میشویم.
مقدمه، سدان باکیفیت
شرکت بایک یکی از خودروسازان دولتی و معتبر چین است که در سال 1958 تاسیس شد. این شرکت ششمین تولیدکننده خودرو در بین خودروسازان چینی است که از جمله شرکای تجاری شرکت مرسدس بنز آلمان هم محسوب میشود. یکی از زیرمجموعههای این برند، بیجینگ است که از سال 2019 مشغول تولید خودروهایی با این برند است. U5 از جمله محصولات بیجینگ است که اولین بار در سال 2014 در نمایشگاه خودرو پکن با نام سنوا D50 از آن رونمایی شد. بعد از 3 سال بایک نسل دوم این خودرو را در نمایشگاه خودرو شانگهای سال 2017 به نمایش درآورد و اولین نمونههای تولیدی این خودرو از سال 2018 به مشتریان تحویل داده شد؛ اما نمونه مورد بحث ما نسخه فیس لیفت این خودرو است که در نمایشگاه خودرو شانگهای سال 2021 رونمایی شد. در این نمونه از سپر و جلوپنجره متفاوتی به نسبت قبل استفاده شده و همچنین نمای عقب خودرو کاملا تغییر کرد و به چراغهای به هم پیوسته مجهز شدند. حال دیارخودرو قرار است U5 پلاس را به صورت مونتاژی به بازار کشورمان عرضه کند. از رقبای این خودرو میتوان به : تارا V4، شاهین پلاس و جک J4 اشاره کرد.
مشخصات فنی، کم حجم و اقتصادی
سدان جدید دیارخودرو به یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجم 1499 سیسی مجهز شده است. این موتور حداکثر توان 112 اسببخار و حداکثر گشتاور 142 نیوتنمتر را به کمک گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میکند. نکته مهم در رابطه با این پیشرانه استهلاک و نویز کم آن است. این موتور تنفس طبیعی در سیکل ترکیبی، مصرفی در حدود 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر را به ثبت میرساند. یکی از نکات مثبت این خودرو نوع تنفس موتور است و از آنجایی که این پیشرانه از فناوری پرخورانی از جمله توربوشارژ بهره نمیبرد، استهلاک و دردسر نگهداری به مراتب کمتری از رقبا دارد.
سیستم تعلیق این خودرو در بخش جلو از نوع مستقل مک فرسون است. در بخش عقب همانند بسیاری از رقبای اقتصادی خود، به سیستم فنربندی نیمه مستقل میله پیچشی مجهز شده که پایداری مناسبی را برای این سدان 1255 کیلوگرمی رقم میزند.
طراحی کابین و امکانات، برگ برنده در مقابل رقبا
شاید به جرات بتوان گفت که طراحی داخلی U5 پلاس به نسبت اکثر رقبا، مناسبتر بوده و همچنین از متریال با کیفیت در جای جای کابین استفاده شده است. دو صفحه نمایشگر که همانند کراساوور این برند یعنی X55 از نمونه به هم پیوسته است، سبب شده تا این سدان اقتصادی از سبک به روزی در داخل کابین استفاده کند. مالتی مدیا 12.3 اینچی که از کیفیت لمس مناسبی برخودار است، دسترسیهای متنوعی همانند اتصال به تلفن همراه (کارلینک)، بلوتوث و USB را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. از طرفی دوربینهای نصب شده در چهار نقطه، این امکان را به شما میدهند که نمای 360 درجه را در هنگام پارک خودرو و دورزدن در تقاطعها داشته باشید. سیستم تهویه مطبوع U5 پلاس از نوع دستی با نمایشگر است که عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش میگذارد. البته باید گفت که نبود دریچه تهویه هوا صورت سرنشینان عقب از جمله نکات منفی آن محسوب میشود. یک نکته جالب در خصوص این سیستم، وجود حالت Baby mode است. فرض کنید کودکی در داخل خودرو در حال استراحت است و شما دوست ندارید که فرزندتان را از خواب نازنین بیدار کنید! با فعال کردن این حالت، درجه فن سیستم تهویه کمتر میشود تا صدای تولیدی از این سیستم به کمترین حالت خود برسد.
یکی از ویژگیهایی که برای خود نگارنده بسیار جالب بود، کیفیت و نوع متریال به کار رفته بر روی اجزا داخل کابین است که شما در کمتر رقیب این خودرو متریال Soft touch را مشاهده میکنید. جالب اینکه حتی بر روی رودریهای در عقب این متریال تکرار شده و نشان میدهد که برند مادر سعی دارد حتی در محصول اقتصادی هم رضایت خریداران را جلب کند.
بایک U5 پلاس به تجهیزات ایمنی متعددی مجهز شده که از جمله آنها میتوان به : 4 کیسههوا (راننده، سرنشین و جانبی جلو)، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش و سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی اشاره کرد. همچنین این خودرو به دو ویژگی متفاوت مجهز شده که تقریبا در هیچ کدام از رقیبهای این خودرو یافت نمیشود. سیستم هشدار خروج از خط و رادار نقطه کور که از داخل مالتی مدیا و دکمههای کنترلی کنار فرمان قابلیت کنترل دارند.
جدیدترین سدان دیارخودرو به امکانات رفاهی متعددی مجهز شده است. از جمله این امکانات میتوان به : سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سانروف، مالتی مدیا لمسی با قابلیت اتصال تلفن همراه، 6 عدد بلندگو، دوربین 360 درجه، سنسور نور و باران، تریم داخلی چرمی، صندلیهای اسپرت یکپارچه، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت، چراغ جلو LED با قابلیت تنظیم ارتفاع، کروزکنترل، فرمان D-Cut، ترمز پارک برقی با اتوهلد، آینه تاشو برقی، سنسور پارک عقب و رینگ 17 اینچی آلومینیومی دو رنگ اشاره کرد. البته در فهرست امکانات این خودرو نبود تجهیزاتی همانند : تنظیم برقی صندلی، گرمکن صندلیهای جلو و نبود زیرآرنجی عقب که همه اینها در رقبا وجود دارد، اندکی توی ذوق میزند.
یکی از نکاتی شاید توجه علاقهمندان را به خود جلب کند، شباهتهای اجزا این خودرو با برندی نظیر مرسدس بنز است. به طور مثال طراحی ریموت خودرو، کلیدهای داخل کابین و حتی دسته کروزکنترل همگی از طراحی مشابه با محصولات گروه مرسدس بنز بهره میبرند. از آنجایی که بایک و مرسدس بنز قرارداد همکاری مشترک با یکدیگر دارند و شرکت خودروسازی پکن بنز در چین، یکی از خطوط تولید مرسدس بنز در سراسر جهان است این امر کاملا امری بدیعی است.
تجربه رانندگی، ساده و اقتصادی
با فشار دادن دکمه استارت پیشرانه 1.5 لیتری این خودرو استارت میخورد. به دلیل عایقبندی مناسب محفظه پیشرانه، نفوذ صدا به داخل کابین در حداقلترین حالت ممکن قرار دارد. اهرم گیربکس CVT را در دنده D قرار داده و شروع به حرکت میکنیم. شروع به حرکت خودرو نرم و روان است که این ویژگی سیستم انتقال قدرت CVT است. دید به اطراف و عقب خودرو با توجه به اینکه از آینههای با ابعاد مناسب استفاده شده، خوب و قابل قبول است. البته نباید از کنار ویژگیهای همانند دوربین 360 درجه و رادار نقطه کور به سادگی گذر کرد زیرا در مواقع لزوم میتوانند به راننده کمک شایانی کنند. شاید با خود بگویید که پایداری خودرو با توجه به، به کارگیری سیستم تعلیق نیمه مستقل در بخش عقب آنچنان چنگی به دل نزند اما این ضعف سعی شده با ESP کمتر نمایان شود. از طرفی همین سیستم تعلیق و فنربندی خودرو با وجود رینگ 17 اینچی آلومینومی، سواری نرم و دلپذیری را به شما اهدا میکند.
شتابگیری خودرو در دورهای میانی با توجه به حجم کم پیشرانه قابل قبول است اما برای رسیدن به سرعتهای بالا نیاز به زمان بیشتری دارید. البته این نکته را در نظر داشته باشید هدف استفاده از گیربکس CVT کاهش مصرف سوخت و انتقال توان به هم پیوسته است و نباید از آن انتظار شتاب خارقالعادهای را داشت اما با این وجود راهکارهایی برای دستیابی به عملکرد بهتر این سیستم وجود دارد که از جمله آن میتوان به : استفاده از حالت دستی (Manual) و آهسته شتاب گرفتن خودرو اشاره کرد. به هر حال U5 پلاس یک سدان اقتصادی است و خریداران این خودرو باید این مقوله را در نظر داشته باشند و برای خرید خودرویی چالاکتر به سراغ خودروهای با پیشرانه قویتر به همراه دردسرهای سیستم توربوشارژ بروند.
یکی از ویژگیهای مثبت U5 پلاس ترمز قدرتمند آن است. این خودرو به سیستم ترمز دیسکی بر روی هر چهارچرخ مجهز شده که سبب شده قدرت عکسالعمل بالایی در مواقع ضروری از خود نشان دهد.
در مجموع تجربه سواری U5 پلاس همان چیزی است که در پس ذهن نگارنده وجود داشت. خودرویی اقتصادی با سیستم مدیریت پایداری مناسب، شتاب قابل قبول برای خودرویی در این سگمنت و با وزن 1255 کیلوگرمی، ترمزهای قدرتمند و سواری مناسب برای خودرویی خانوادگی که میتواند نظر افرادی که دنبال خودرویی کم دردسر (از بابت نگهداری پیشرانه)، با کیفیت و با آپشنهای معقول و تا حدی برتر از رقبا هستند را به خود جلب کند.
نویسنده : محمد کمالپور