عارف: صد سال قدمت راهنمایی و رانندگی مایه افتخار است
اقتصاد ایران: معاون اول رئیسجمهور در مراسم صدمین سالگرد تدوین آئیننامه راهنمایی و رانندگی اظهار کرد: صد سال پیش اولین آئیننامه راهنمایی و رانندگی به تصویب رسید و این مایه افتخار است.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور، در مراسم صدمین سالگرد تدوین آئیننامه راهنمایی و رانندگی اظهار کرد: صد سال پیش، اولین آئیننامه راهنمایی و رانندگی به تصویب رسیده است که در این جلسه به برخی از مواد و نکات آن اشاره شد. این آئیننامه پویا و گویاست و شاید امروز نیز با نگارشی جدید همان نکات به زبان روز در اختیار داریم. این امر مایه افتخار ماست و یاد میکنیم از همه کسانی که در تدوین این نظامنامه زحمت کشیدهاند.
وی با گرامیداشت سوم خرداد و روز آزادسازی خرمشهر افزود: حماسه پیروزی خرمشهر را گرامی میداریم و به همه شهدای گرانقدر انقلاب، به ویژه شهدای نیروی انتظامی و شهدای راهنمایی و رانندگی راهور درود میفرستیم. جبهه این عزیزان هر نقطه از راهها و جادهها است و آنها همواره در حال تلاش و مبارزه در خیابانها و کوچهها هستند. این حقیقتاً نوعی مجاهدت و تلاش برای تأمین آرامش مردم است.
معاون اول رئیسجمهور همچنین بیان کرد: برگزاری این مراسمها صرفاً تقدیر از پایهگذاران نیست؛ بلکه به طور طبیعی در این نشستها باید در کنار قدردانی از زحمات دستاندرکاران، بهرهبرداری مناسبی در راستای آینده داشته باشیم و نقد عملکرد و ارزیابی قوانین را نیز مد نظر قرار دهیم، زیرا میخواهیم از تجربه گذشته برای اصلاح مسیر آینده استفاده کنیم.
عارف افزود: این نشست را در شرایطی برگزار میکنیم که حتی در داخل شهرها، بهعنوان مثال سالانه بیش از ۶۰۰ هزار خودرو وارد خیابانهای تهران میشود و به دلیل محدودیتهای طبیعی، امکان افزایش مسیرها و توسعه راهها وجود ندارد. بنابراین با مشکلات ترافیکی جدی و سنگینتر نسبت به سال قبل مواجهیم.
وی خاطرنشان کرد: مسئله ترافیک محدود به تهران نیست و در بسیاری از کلانشهرها، پلیس راهنمایی و رانندگی باید به آن توجه ویژه داشته باشد. باید با استفاده از شیوهها و ابزارهایی که در دنیا تجربه شدهاند، برای این موضوع چارهاندیشی کنیم.
معاون اول رئیسجمهور به خسارات ناشی از تصادفات رانندگی اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که از دست دادن یک جوان خسارتی است که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. اینکه سالانه ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر به دلایل مختلف در رانندگی جان خود را از دست میدهند، یعنی سرمایههای ملی ما به هدر میروند.
عارف تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که هیچ چارهای جز اصلاح این روند نداریم. امسال پویش «نه به تصادف» مطرح شد که کار خودجوش و مردمی بود. هرچند به نتیجه خوبی رسیدیم، اما آن تحولی که انتظار داشتیم را نشان نداد و لازم است کار منظم و سازمانیافتهای را در دستور کار قرار دهیم. دولت چهاردهم یکی از راهبردهای خود را بر این بخش متمرکز کرده است.
وی در بخشی از سخنانش به توجه برنامه هفتم توسعه به ضوابط و مقررات راهنمایی و رانندگی پرداخت و ادامه داد: در حال حاضر مشغول ابلاغ ضوابط و مقررات برنامه هفتم توسعه هستیم و باید نگاهی بلندمدت داشته باشیم. این مسئله یکی از مسائل مهم کشور است و لازم است از تجربه دیگر کشورها به خوبی بهرهمند شویم.
ادامه دارد...