مدیرعامل اخراجی مدعی پیش‌بینی چالش‌های «نیسان» شد!

اقتصاد ایران: کارلوس گون، مدیرعامل پیشین نیسان با اظهارات جنجالی خود درباره وضعیت بحرانی این خودروساز ژاپنی، بار دیگر خبرساز شد.

کارلوس گون، نامی که همیشه با جنجال همراه است، همچنان در کانون توجهات قرار دارد. او که در اواخر سال ۲۰۱۹ از حصر خانگی در ژاپن فرار کرد و به لبنان پناه برد (جایی که شهروندانش استرداد نمی‌شوند)، هر از گاهی با رسانه‌ها گفت‌وگو می‌کند. هر حضور رسانه‌ای او با انتقادهای تند از کارفرمای سابقش، نیسان همراه است و مصاحبه اخیرش با شبکه خبری فرانسوی BFM TV نیز از این قاعده مستثنا نیست. گون، مدیرعامل ۷۱ ساله سابق نیسان، رنو و اتحاد این دو شرکت، ادعا می‌کند که مشکلات نیسان را از مدت‌ها پیش پیش‌بینی کرده بود: «من کاهش جایگاه نیسان و فروپاشی اتحاد با رنو را پیش‌بینی کرده بودم.» شاید در مورد افت نیسان حق با او باشد، اما این دو شرکت همچنان با هم همکاری می‌کنند؛ هرچند این اتحاد دیگر مانند گذشته قدرتمند نیست. سهام متقابل این دو شرکت از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافته و رنو در حال خرید ۵۱ درصد از سهام نیسان در عملیات هند است.

فردی که خودش مقصر نیست

گون تمام تقصیرها را به گردن مدیریت نیسان می‌اندازد: «تصمیم‌گیری‌های بیش از حد کُند» و «ضعف در مدیریت» را از اصلی‌ترین مشکلات این شرکت می‌داند. او با صراحت همیشگی‌اش می‌گوید: «نیسان در آستانه فروپاشی است» و «مجبور شده برای نجات به یکی از رقبای اصلی‌اش در ژاپن التماس کند.» این رقیب، هوندا است. البته باید روشن کنیم که مذاکرات برای ادغام بزرگ بین نیسان و هوندا پس از چند ماه به نتیجه نرسید و متوقف شد.

گون معتقد است که تشکیل یک سوپرشرکت از ادغام نیسان و هوندا «بی‌معنی» است. او در اوت گذشته به Automotive News گفته بود که هوندا به‌دنبال یک «تسلط پنهانی» بود که در آن هوندا «در جایگاه راننده» قرار می‌گرفت.

گون در این مورد اشتباه نمی‌کرد. وقتی مذاکرات به بن‌بست رسید، هوندا اعتراف کرد که به‌دنبال ادغام برابر نبود، بلکه می‌خواست نیسان را به‌عنوان زیرمجموعه خود درآورد: «هوندا پیشنهاد تغییر ساختار از تشکیل یک شرکت هلدینگ مشترک (که در آن هوندا اکثریت مدیران و مدیرعامل را تعیین می‌کرد) به ساختاری را داد که در آن هوندا شرکت مادر و نیسان زیرمجموعه آن از طریق تبادل سهام باشد.» گون تلاش برای ادغام نیسان و هوندا را «حرکتی از سر استیصال» توصیف کرد.

او اتحاد کنونی نیسان با رنو را «کوچک و شکننده» خواند و نیسان را شرکتی «کسل‌کننده و معمولی» نامید. در مصاحبه اخیر با BFM TV، این مرد که پس از فرار از ژاپن تحت تعقیب بین‌المللی است، ادعا کرد که نیسان «در رکود کامل» به‌سر می‌برد.

یادآوری می‌کنیم که گون با اتهاماتی نظیر سوءاستفاده از دارایی‌های شرکت، پول‌شویی و فساد مالی مواجه است. او به‌طور خاص به‌دلیل فرارش از ژاپن با جت خصوصی خبرساز شد؛ شایعه شده بود که او در جعبه تجهیزات صوتی پنهان شده بود، چون این جعبه در دستگاه اسکن فرودگاه جا نمی‌شد. بااین‌ حال، گون بعدها در مصاحبه با Fox Business Network این شایعه را رد کرد: «من در جعبه موسیقی نبودم.»

تغییراتی دردآور

از جمله تغییرات دستور داده شده در برنامه تحول اسپینوزا برای نیسان، افزایش تعداد کاهش مشاغل است که علاوه‌بر ۹ هزار مورد کاهش قبلی اعلام شده، بر وضعیت کاری ۱۰ هزار نفر تاثیر می‌گذارد.

این طرح همچنین خواستار تغییرات اساسی در ظرفیت تولید جهانی خود است که شامل تعطیلی هفت کارخانه مونتاژ جهانی، ادغام پایگاه تولید جهانی خود از ۱۷ کارخانه به تنها ۱۰ کارخانه تا پایان سال مالی ۲۰۲۸-۲۰۲۷ است. این اقدامات اساسی، یک برنامه بلندپروازانه برای ساده‌سازی ردپای نیسان است. تا پایان سال مالی ۲۰۲۸-۲۰۲۷، این شرکت ظرفیت جهانی ۲.۵ میلیون تا ۳ میلیون خودرو را هدف قرار داده است. با این حال، این‌ها مستلزم کاهش‌هایی است که بر پرسنل جهانی نیسان، از جمله کارمندان در کشور خود، ژاپن تاثیر می‌گذارد.

اسپینوزا درمورد این کاهش‌ها گفت: «این یک تصمیم بسیار دردناک و غم‌انگیز است. اگر برای بقای نیسان ضروری نبود، این کار را نمی‌کردیم. آیا ما اطمینان داریم که این کافی است؟ پاسخ مثبت است، این برای به دست آوردن نتایج مورد نیاز ما کافی خواهد بود؛ اما ما باید سریع حرکت کنیم. ما می‌خواهیم ضربان قلب را به‌این برند بازگردانیم.»

در جریان اعلامیه سود سه‌ماهه فوریه، نیسان اعلام کرد که ۶ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی از ۹ هزار مورد حذف‌شده، مربوط به مشاغل تولیدی ناشی از تعطیلی سه کارخانه خواهد بود.

به‌گفته نیسان، اولین کارخانه‌ای که تعطیل می‌شود، کارخانه آن در تایلند خواهد بود که قصد دارد آن را بین آوریل و ژوئن امسال تعطیل کند. این شرکت قصد دارد کارخانه دیگری را بین اکتبر و دسامبر امسال تعطیل کند و سومین کارخانه در سال مالی ۲۰۲۶-۲۰۲۷ که فعالیت آن در ۳۱ مارس ۲۰۲۷ به‌پایان می‌رسد، از رده خارج خواهد شد. نیسان هنوز اعلام نکرده است که کدام کارخانه‌ها تعدیل نیرو خواهند داشت.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ