سالانه باید ۲ میلیون وسیله نقلیه فرسوده اسقاط شود
اقتصاد ایران: سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم با اشاره به اینکه خودروی فرسوده ۹ برابر میانگین یک خودروی غیرفرسوده آلودگی تولید میکند، گفت: سالانه اسقاط دو میلیون وسیله نقلیه فرسوده باید انجام گیرد.
به گزارش خبرنگار مهر، یازدهمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا، صدا و بو توسط انجمن علمی هوای پاک ایران و پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو با حضور جمعی از مقامات دولتی و شخصیتهای برجسته علمی و دانشگاهی صبح امروز در محل پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو برگزار شد.
احمد طاهری، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، در این مراسم اعلام کرد: از سال ۱۳۹۳ شخصاً در این همایشها حضور داشتهام. سطح این همایش در سطح بسیار خوبی است.
وی در ادامه با اشاره به چالشهای فعلی کشور افزود: همه شما میدانید که کشور در حال حاضر با دو مشکل اساسی مواجه است؛ یکی آلودگی هوا و دیگری ناترازی انرژی. بزرگترین مطالبه مردم رفع مشکل آلودگی هواست و باید این را بهعنوان خواسته اصلی مردم در نظر بگیریم.
طاهری گفت: بر اساس آماری که داریم، معتقدیم هر کسی که در حوزه حملونقل فعالیت میکند باید هر روز وضعیت آلودگی هوا را بررسی کرده و اقداماتی در این زمینه انجام دهد. ناترازی به وجود آمده حاصل یک یا دو سال اخیر نیست. اگر دادههای آلودگی هوا را بررسی کنیم، میبینیم که در زمینه ذرات معلق روند افزایشی داشتهایم. همچنین این افزایش را در مورد اوزون نیز داریم که بیشتر در فصول گرم دیده میشود.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ برای اولین بار شاهد ثبت ۴۰ روز ناسالم از نظر اوزون بودیم. عدم تعادل در مصرف سوخت نشان میدهد که طی پنج سال گذشته مصرف بنزین از حدود ۸۶ میلیون لیتر به ۱۳۵ میلیون لیتر رسیده است. این در حالی است که در همان سالهایی که مصرف افزایش پیدا کرد، برخی سیاستهایی که میتوانست اثرگذاری زیادی داشته باشد، مانند طرح نوسازی ناوگان فرسوده، متوقف شد و بیش از یک میلیون وسیله نقلیه جدید وارد کشور شد.
طاهری تاکید کرد: اتفاقی که در کشور افتاده، یک روند کاملاً طبیعی بوده است. طبق قانون هوای پاک، ما باید تمام خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم. از ۱۳ میلیون موتورسیکلتی که در کشور وجود دارد، ۱۱ درصد آنها فرسودهاند و این خود یکی از عوامل اصلی ناترازی انرژی محسوب میشود. هر خودروی فرسوده ۹ برابر میانگین یک خودروی غیرفرسوده آلودگی تولید میکند.
وی افزود: سالانه به اسقاط دو میلیون وسیله نقلیه نیاز داریم. یکی از دلایلی که باعث شد روند اسقاط کاهش پیدا کند، قانون جدیدی بود که بر اساس آن به ازای ورود هر چهار خودرو، فقط یک خودرو از رده خارج میشود. طبق برنامهریزیهایی که انجام شده، قرار است این عدد را به مرز ۳۵۰ هزار خودرو در سال برسانیم. اگرچه این عدد نسبت به گذشته افزایش چشمگیری دارد، اما هنوز با وظیفه قانونی و نیاز واقعی کشور فاصله زیادی دارد.
طاهری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انشاءالله با تغییراتی که در آئیننامههای دولت بر اساس ماده ۱۰ قانون ایجاد خواهیم کرد، مانند طرح توسعه موتورسیکلتهای برقی، بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم. در همین راستا، تفاهمنامهای طی دو هفته گذشته برای توسعه استفاده از موتورسیکلتهای برقی در کشور منعقد شده است.
وی خاطرنشان کرد: این تفاهمنامه تفاوت عمدهای با فرآیندهای گذشته دارد. برای اولین بار بخشی که متولی تولید و عرضه انرژی در کشور است، سیاستهایش در جهت کاهش مصرف انرژی تنظیم شده است. در این تفاهمنامه وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نقش دارند و منابع مالی مورد نیاز این طرح از محل گواهیهای صرفهجویی انرژی تأمین خواهد شد که این موضوع یک تحول اساسی است.
وی ادامه داد: برنامهریزی انجامشده برای بیش از ۳۰۰ هزار موتورسیکلت برقی است که تمرکز ویژهای بر موتورسیکلتهای کار دارد؛ چراکه این موتورسیکلتها در شهرهایی مانند تهران، روزانه تا ۱۵۰ کیلومتر پیمایش دارند. توسعه موتورسیکلتهای برقی یک ضرورت برای کشور است.
در پایان، طاهری خطاب به پژوهشگران و متخصصان حوزه محیطزیست و انرژی گفت: از شما میخواهیم به مجموعه تصمیمگیران کشور کمک کنید تا این سیاستها و طرحها اجرایی شده و آلودگی هوا و ناترازی انرژی بهطور اساسی حل شود.