ایران‌ خودرو و امنیت؛ نگاهی چندلایه به گذشته، حال و آینده صنعت ملی خودرو

اقتصاد ایران: عصر خودرو- وقتی سخن از «امنیت» به میان می‌آید، ذهن بیشتر ما به مسائل نظامی یا اجتماعی معطوف می‌شود. اما در جهان امروز، امنیت به‌عنوان یک مؤلفه کلیدی در صنایع راهبردی نیز مطرح است؛ به‌ویژه در صنایعی مانند خودروسازی که مستقیم با جان، مال و آسایش میلیون‌ها نفر سروکار دارد.

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، ایران‌ خودرو به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در خاورمیانه، نه‌تنها یک شرکت صنعتی، بلکه یک  بازیگر مهم در تامین امنیت اقتصادی، شغلی و اجتماعی کشور ایران به‌شمار می‌رود.


نگاهی به تاریخچه تولید و ایمنی در ایران‌خودرو


ایران‌خودرو از زمان تولید نخستین پیکان در سال 1346 تا تولید محصولات روزآمدی مانند دنا، تارا، ری را و  هایما، همواره در مسیر ارتقاء کیفیت، ایمنی و فناوری گام برداشته است. در دهه 80 شمسی، با ورود سامانه‌های ایمنی مانند ترمز ABS، کیسه هوای راننده و سرنشین، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و سیستم‌های الکترونیکی پایدارکننده (ESP) در برخی مدل‌ها، نگاه به ایمنی وارد فاز جدیدی شد.


در سال‌های اخیر، پروژه‌هایی نظیر ری را، تارا، سورن‌پلاس، رانا‌پلاس و دنا‌پلاس با تمرکز بر ایمنی سرنشینان توسعه یافته‌اند و نتایج تست‌های ایمنی داخلی و برخی تست‌های بین‌المللی، بهبود شاخص‌ها را تأیید کرده‌اند.


ابعاد مختلف امنیت در محصولات ایران‌خودرو


امنیت سرنشینان: با نصب کیسه‌های هوای چندگانه، ساختار مقاوم اتاقک خودرو، بهینه‌سازی کمربند ایمنی و استفاده از سیستم ترمزهای پیشرفته، امنیت فیزیکی سرنشینان در برابر تصادف افزایش یافته است.

امنیت خودرو در برابر سرقت و تخریب: ایران‌خودرو در محصولات جدید از سیستم‌های قفل مرکزی هوشمند، قفل ایموبیلایزر و هشدار ضدسرقت بهره برده است. همچنین در برخی مدل‌ها مانند ری را  امکان اتصال به اپلیکیشن و کنترل از راه دور نیزاضافه شده است( خودروی متصل )  .


امنیت تامین قطعات و زنجیره تأمین: یکی از مزایای رقابتی ایران‌خودرو، داشتن زنجیره تأمین گسترده داخلی است. بیش از 70٪ قطعات توسط سازندگان داخلی تأمین می‌شود که کاهش ریسک وابستگی خارجی را درپی دارد و در شرایط تحریمی به‌معنای امنیت ملی صنعتی است.


امنیت پس از خصوصی‌سازی؛ رویکرد بخش خصوصی به کیفیت و ایمنی


با اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی مدیریت در ایران‌خودرو، فضای رقابت، شفافیت مالی و انگیزه برای جذب سرمایه و فناوری ارتقاء یافته است. فعالان بخش خصوصی برنامه‌هایی برای همکاری با شرکت‌های طراحی پلتفرم (از جمله چینی و اروپایی)جهت طراحی و توسعه محصولات جدید مطابق با  آخرین ویرایش استاندارد های بین‌المللی ایمنی را دارند.


مقایسه با خودروسازان دیگر

مقایسه مرگ‌ومیر ناشی از تصادف در ایران و نقش ایمنی خودرو

در سال 1384، نرخ مرگ‌ومیر به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه حدود 38 نفر بود، اما این نرخ در سال 1402 به حدود 13 نفر کاهش یافته است. بخشی از این کاهش مستقیماً با  بهبود در ایمنی خودروها و مجهز شدن به فناوری‌هایی مثل کیسه هوا، ترمز ABS و سیستم پایدارکننده (ESP)، طراحی شاسی مقاوم، سیستم هشداردهنده و ترمز اضطراری مرتبط است.


در پایان باید اضافه کرد که در شرایطی که امنیت صنعتی، اشتغال‌زایی پایدار و کاهش وابستگی فناورا نه از اولویت‌های اصلی کشور است، ایران‌خودرو با برخورداری از زنجیره تأمین قوی، نیروی انسانی ماهر، ظرفیت صادرات، و اراده برای به‌روز شدن در ایمنی و کیفیت یک دارایی ملی محسوب می‌شود و می‌تواند هم در بازار داخلی و هم در بازار خارجی، نقشی جدی ایفا کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ