پلیس: استقرار ماموران در تقاطع‌ها هنگام قطعی برق چاره کار نیست!

اقتصاد ایران: چند روزی است که ویدئوی قطع برق، خاموشی چراغ راهنمایی و ترافیک سنگین در تقاطع بزرگراه شهید ستاری تهران در فضای مجازی دست به‌دست می‌شود. این روزها با آغاز قطعی برق به‌دلیل گرمای هوا و ناترازی انرژی، شاهد از کار افتادن چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی در تقاطع‌های پایتخت و سایر شهرهای کشور هستیم. در ادامه این موضوع را با هم بررسی می‌کنیم.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای چراغ‌های راهنمایی ‌و رانندگی

چندی پیش، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران گفت: «راهکار اساسی برای خاموش نشدن چراغ راهنمایی‌ورانندگی هنگام قطع شبکه سراسری برق، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است.»

حمید برادران دراین‌باره افزود: «برای مقابله با مشکلات احتمالی و به هم ریختگی ترافیک شهری حدود ۲۵۰ سامانه چراغ راهنمایی و رانندگی پایتخت، هوشمند و مجهز به یو پی اس تامین برق است.»

وی ادامه داد: «در سال ۱۳۹۸ هم این کار را با تعداد ۹۲ دستگاه انجام داده بودیم که با توجه به‌کارکرد طولانی و شرایط سخت کاری این تجهیزات در کابینت‌های چراغ راهنمایی در بازه زمانی بسیار کوتاه با به‌روزرسانی این تجهیزات توانستیم ۶۰ دست از آن‌ها را به‌شرایط فعالیت برگردانیم و در حال تعمیر و نوسازی بقیه چراغ‌ها هستیم.»

برادران اضافه کرد: «رایزنی‌های اولیه با متولیان امر از جمله پلیس راهور و شرکت توزیع نیروی برق تهران انجام شده و به‌زودی همه ۲۵۰ سامانه فعال خواهند شد.»

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران ادامه داد: «برای دراز مدت نیز مقرر شد که بتوانیم از انرژی‌های تجدیدپذیر، برای تامین برق چراغ‌های شهر تهران استفاده کنیم.»

وی گفت: «استفاده از پنل‌های خورشیدی از پیشنهاداتی بود که همواره پیش روی ما بوده؛ اما معمولا وجود این تجهیزات روی پایه‌های چراغ باعث آشفتگی بیشتر تجهیزات شده و اختلافات بصری در سطح شهر ایجاد می‌کند.»

قول داده‌اند که این مشکل را حل می‌کنند

زمستان سال گذشته، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران هم در این باره گفت: «ترافیک‌های سنگین در تقاطع‌ها و معابر پایتخت به‌دلیل قطعی برق سبب شده است اکنون لزوم و ضرورت استفاده از پنل خورشیدی و باتری یو پی اس برای چراغ‌های راهنمایی و رانندگی دوچندان شود.»

سیدجعفر تشکری هاشمی درباره تجهیز چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به پنل‌های خورشیدی، اظهار کرد: «طی 7 سال اخیر و به‌ویژه در این دوره مدیریت شهری، با وجود تخصیص ردیف بودجه، یو پی اس خریداری نشد و هر زمان این موضوع پیگیری می‌شود، در حال انعقاد قرارداد برای خرید باتری‌های جدید هستند.»

وی ادامه داد: «در تمام سال‌های گذشته چراغ‌های راهنمایی و رانندگی دارای منبع تغذیه یا یو پی اس بودند تا بتوانند در زمان قطعی برق انرژی مورد نیاز برای فعال بودن را تامین کنند؛ اما این روند از مدت‌ها پیش دیگر انجام نمی‌شود.»

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: «بنابراین برای رفع این ترافیک‌های سنگین به‌دلیل قطعی برق در چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، باید قرارداد خرید یو پی اس منعقد شود؛ اما شهرداری این کار را انجام نداده و سولارهای مورد نیاز نیز خریداری نشده و تنها قول داده‌اند که این مشکل را حل می‌کنند.»

سال گذشته سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در واکنش به اعمال جدول خاموشی‌ها در سطح کشور و قطعی برق چراغ‌های راهنمایی ‌و رانندگی اظهار داشت: «از شهرداری تهران درخواست داشته‌ایم که سازوکاری ایجاد شود که برق چراغ تقاطع‌ها مستقل شود تا هنگام قطعی برق دچار معضل نشویم.»

رئیس‌پلیس راهور فراجا با بیان این مطلب که استقرار ماموران در تقاطع‌ها هنگام قطعی برق چاره کار نیست، گفت: «نیروهای پلیس راهنمایی‌ورانندگی ماموریت‌های متعددی دارند؛ ممکن است همان موقع که برق رفته و مامور در سر چهارراه مستقر شده، در همان محدوده تصادفی اعلام شود؛ مامور نه می‌تواند تقاطع را رها کند و نه این‌که به‌تصادف نرسد؛ چراکه همان تصادف خودش می‌تواند گره ترافیکی ایجاد کند.»

رئیس‌پلیس راهور کل کشور اساسی‌ترین اقدام برای کارکرد درست و بدون قطعی چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی را ایجاد یک منبع مستقل انرژی در کنار چراغ‌های راهنمایی اعلام و خاطرنشان کرد: «باید همه چراغ‌ها در مراکز و شهرهای کل کشور از شبکه اصلی برق جدا شده و توسط منبع انرژی مستقلی تغذیه شوند تا در صورت قطعی برق، دچار مشکل نشده و وضعیت تردد را مختل نکنند.»

۷۰ تقاطع شهر کرمان یوپی‌اس دارند

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری کرمان نیز دراین‌باره گفت: «سال گذشته ۵۰ تقاطع را مجهز به‌دستگاه یو پی اس (منبع تغذیه انرژی) کردیم و امسال هم با تجهیز ۲۰ تقاطع دیگر، اینک ۷۰ تقاطع اصلی شهر UPS دارند؛ اما ظرفیت آن‌ها بعضا به ۲ ساعت نمی‌رسد.»

وحید خلیفه در ادامه گفت: «علاوه‌بر این، امسال با شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده مذاکره کرده‌ایم که تعدادی باتری‌های لیتیومی با عمر مناسب تهیه کنیم و در تقاطع‌ها قرار دهیم که همچنان پیگیر هستیم.»

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری کرمان ادامه داد: «باتری‌های قدیمی یک سال بیشتر کار نمی‌کردند و خراب می‌شدند. درحال حاضر درصدد خریداری باتری لیتیومی هستیم که قیمت هر باتری ۲۲ میلیون‌تومان است و سعی می‌کنیم ظرفیت را بالاتر ببریم.»

این مقام مسئول درباره امکان استفاده از چراغ‌های راهنمایی خورشیدی در شهر کرمان گفت: «این‌گونه چراغ‌ها فقط در طول روز استفاده می‌شود و الان با وجود دستگاه‌های یو پی اس مشکلی نداریم.»

خلیفه در پایان بیان کرد: «خرید چراغ‌های خورشیدی در برنامه بود؛ اما با داشتن یو پی اس، خرید آن‌ها منطقی نیست. ضمن اینکه وقتی برق شهری وصل شود، دستگاه‌های یو پی اس مجددا شارژ می‌شوند.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ