علائم اختلالات یادگیری/احتمال بروز در کدام کودکان بیشتر است؟
اقتصاد ایران: رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال با اشاره به علائم رایج اختلالات یادگیری در کودکان گفت: اختلالات یادگیری ممکن است در نوزادان نارس و کموزن، و کودکانی که از مادران با بارداری پرخطر متولد شدهاند، شیوع بیشتری داشته باشد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اختلالات یادگیری یکی از چالشهای عمده در نظامهای آموزشی است که میتواند تأثیرات عمیقی بر توانمندیهای تحصیلی و اجتماعی کودکان و نوجوانان بگذارد. اختلال یادگیری به ناتوانیهایی اطلاق میشود که فرد، علیرغم بهره هوشی عادی، در کسب برخی از مهارتهای مورد انتظار مانند خواندن، نوشتن، تکلم یا استدلال در ریاضیات، در مقایسه با کودکان همسن خود عملکرد متفاوتی دارد؛ بهعبارتدیگر، کودکان دچار اختلالات یادگیری دارای ضریب هوشی بهنجار و رفتار و ظاهری طبیعی هستند، اما از نظر مهارتهای خواندن، نوشتن و ریاضی، علیرغم بهرهمندی از امکانات تحصیلی مناسب، با مشکل مواجهاند.
اگرچه این اختلالات معمولاً در دوران کودکی تشخیص داده میشوند، اما در بسیاری از موارد، کمبود آگاهی و شناسایی دیرهنگام میتواند اثرات منفی در زندگی تحصیلی و حرفهای فرد بهجای بگذارد. از همین رو، تشخیص بهموقع و ارائه حمایتهای آموزشی و توانبخشی مناسب برای کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات یادگیری، از ارکان اصلی بهبود وضعیت آنها و ارتقای کیفیت آموزشی جامعه بهشمار میرود.
اخیراً حسینی، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی، اعلام کرده است که شیوع اختلالات یادگیری در میان دانشآموزان مقطع ابتدایی بین 5 تا 6 درصد است و این میزان در پسران بهمراتب بیشتر از دختران گزارش شده است.
فرین سلیمانی، رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، در گفتوگو با تسنیم درباره علائم اختلالات یادگیری اظهار کرد: اختلالات یادگیری یکی از مشکلاتی است که معمولاً پس از ورود کودک به دبستان خود را نشان میدهد، زیرا ممکن است کودک با مشکلاتی در خواندن، نوشتن یا ریاضیات مواجه شود. از همین رو، این اختلالات اغلب با برچسبهایی مانند «اختلال در خواندن»، «اختلال در نوشتن» یا «اختلال در ریاضیات» شناخته میشوند. با این حال، در دوران پیشدبستانی معمولاً علائم آشکاری از این اختلالات دیده نمیشود، گرچه والدین و مربیان در دوره مهدکودک ممکن است متوجه تفاوتهایی میان کودک و همسالانش شوند.
وی افزود: اگر کودک از مادری متولد شده باشد که سابقه بارداری پرخطر داشته است، احتمال بروز اختلالات یادگیری در او بیشتر است. همچنین کودکانی که نارس به دنیا آمدهاند، یا نوزادانی که بهمدت طولانی در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان (NICU) بستری بودهاند، یا هنگام تولد وزن پایینی داشتهاند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این اختلالات قرار دارند.
سلیمانی ادامه داد: یکی از علائمی که ممکن است در این کودکان دیده شود، وجود اختلالات پردازش حسی است؛ بهعنوانمثال، حساسیت بیشازحد به لمس یا کاهش حساسیت نسبت به درد. با این حال، تا زمانی که کودک وارد مدرسه نشود، نمیتوان صرفاً بر اساس این علائم، تشخیص قطعی در مورد اختلالات یادگیری داد.
رئیس مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال درباره میزان موفقیت درمان اختلالات یادگیری بیان کرد: این اختلالات در قالب یک طیف تعریف میشوند؛ به این معنا که با مداخله بهموقع و توانبخشی مناسب میتوان شدت آنها را کاهش داد. برای مثال، میزان اختلال در یادگیری را میتوان از حدود 70 تا 80 درصد به کمتر از 20 تا 30 درصد کاهش داد. هرچه تشخیص زودتر انجام شود و مداخلات دقیقتر و کاملتر باشند، نتایج بهتری حاصل خواهد شد. درمان این اختلالات در مراکز و مؤسسات توانبخشی کشور انجام میشود.
وی درباره اقداماتی که در کشور برای شناسایی اختلالات یادگیری انجام میشود نیز گفت: در کشور ما، غربالگریهای رایگان در شبکه بهداشت و درمان برای تشخیص اختلالات یادگیری در دوران پیشدبستانی و پیش از ثبتنام در کلاس اول ابتدایی انجام میشود. با این حال، متخصصان بر این باورند که میتوان غربالگریهای دقیقتری را برای شناسایی بهتر و زودتر این اختلالات در سنین پایینتر طراحی و اجرا کرد، که این امر میتواند به بهبود وضعیت این کودکان کمک شایانی کند.
انتهای پیام/