ایجاد ۴۷ هزار و ۳۱۱ شغل برای فارغ التحصیلان تهرانی در ۱۴۰۳
اقتصاد ایران: مطابق آمارمدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران پارسال ۴۷هزار و ۳۱۱ اشتغال واقعی برای فارغ التحصیلان در استان تهران به ثبت رسید و تحقق ۱۰۶درصدی اهداف، بهعنوان یک رکورد قابل اتکا ثبت شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم, با افزایش چشمگیر تعداد فارغالتحصیلان دانشگاهی در تهران و رشد نابرابر فرصتهای شغلی متناسب با تخصص آنان، ایجاد اشتغال برای این قشر به یکی از اولویتهای مهم در سیاستگذاریهای اقتصادی و اجتماعی پایتخت تبدیل شده است.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در میان جوانان تحصیلکرده تهرانی در سال گذشته بیش از 20درصد بوده است؛ رقمی که نسبت به میانگین کشوری نیز بالاتر ارزیابی میشود. این در حالی است که سالانه هزاران نفر از دانشگاههای تهران در رشتههای مختلف فارغالتحصیل میشوند، اما بازار کار پاسخگوی جذب این نیروهای متخصص نیست.
کارشناسان حوزه اقتصاد و توسعه منابع انسانی معتقدند یکی از عوامل اصلی بیکاری فارغالتحصیلان، عدم تطابق میان مهارتهای آموزشی دانشگاهی با نیازهای واقعی بازار کار است. مهتاب فرهادی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی میگوید: بسیاری از رشتهها بهروز نیستند یا کاربرد عملی مشخصی در بازار ندارند. از طرفی، حمایت از استارتآپها و شرکتهای نوپا میتواند بستری برای جذب این نیروها باشد، اما زیرساختهای لازم هنوز فراهم نشده است.
بهزاد سام دلیری،مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در گفت وگویی در تشریح عملکرد حوزه اشتغال استان تهران در سال 1403، با اشاره به دستاوردهای خوب این مجموعه در مسیر ایجاد و تثبیت فرصتهای شغلی پایدار افزود: یکی از اولویتهای اصلی این ادارهکل در سال گذشته، اجرای سیاستهای اشتغالمحور با رویکرد عدالتمحور و استفاده حداکثری از ظرفیتهای محلی و بیندستگاهی بوده است؛ سیاستی که در نهایت منجر به ثبت دستاوردهایی فراتر از اهداف کمی تعیینشده در سطح ملی شد.
وی با اشاره به آمار ثبتشده در سامانه رصد اشتغال کشور افزود: تعهد اشتغال استان تهران در سال 1403معادل 180هزار و 691نفر تعیین شده بود، در حالی که با تلاش مستمر مجموعه همکاران در سطوح اجرایی، مشارکت فعال دستگاههای همکار و همراهی بخش خصوصی، در مجموع تعداد 193هزار و 330فرصت شغلی جدید در این سامانه ثبت و نهایی شد. این میزان تحقق، به معنای دستیابی به 107درصد از تعهدات اشتغالزایی استان بوده و نشاندهنده عملکردی فراتر از انتظار در مسیر کاهش نرخ بیکاری و افزایش بهرهوری منابع است.
پارسال 47هزار و 311اشتغال واقعی برای فارغ التحصیلان در استان تهران به ثبت رسید
سام دلیری با اشاره به عملکرد استان تهران در زمینه ایجاد اشتغال برای فارغالتحصیلان دانشگاهی نیز اظهار داشت: جوانان تحصیلکرده، سرمایههای انسانی ارزشمند کشور هستند که اشتغالزایی هدفمند برای این گروه میتواند نقش مؤثری در کاهش مهاجرت، افزایش امید اجتماعی و توسعه پایدار ایفا کند.
به گفته وی، تعهد اشتغال برای فارغالتحصیلان در استان تهران طی سال 1403، معادل 44هزار و 812نفر بود، اما با اجرای برنامههای تخصصمحور و ارتباط مؤثر با واحدهای تولیدی و خدماتی، تعداد 47هزار و 311اشتغال واقعی برای این قشر به ثبت رسید و تحقق 106درصدی اهداف، بهعنوان یک رکورد قابل اتکا ثبت شد.
به گزارش تسنیم, در سالهای اخیر، مسئله اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی به یکی از چالشهای اساسی کشور تبدیل شده است. آمارهای منتشرشده از سوی مراکز رسمی نشان میدهد که تعداد قابل توجهی از فارغالتحصیلان، بهویژه در رشتههای علوم انسانی و هنر، پس از اتمام تحصیلات خود با مشکل بیکاری یا اشتغال در مشاغل نامرتبط با رشته تحصیلی مواجه هستند.
کارشناسان معتقدند نبود پیوند مناسب میان نظام آموزش عالی و بازار کار، ضعف در مهارتآموزی و همچنین اشباع برخی رشتهها از جمله عوامل اصلی این بحران است. در این میان، برخی برنامهریزیها برای ایجاد مهارتهای فنی و حرفهای و توسعه کارآفرینی در دانشگاهها آغاز شده، اما کارشناسان میگویند این اقدامات هنوز فراگیر و مؤثر واقع نشدهاند.
دکتر سمیه احمدی، جامعهشناس و پژوهشگر حوزه اشتغال می گوید: نظام آموزشی ما نیاز به بازنگری اساسی دارد. باید مهارتهای کاربردی و نیازهای واقعی بازار کار در سرفصلهای درسی گنجانده شود و دانشجویان از همان سالهای ابتدایی تحصیل با واقعیتهای بازار آشنا شوند.
از سوی دیگر، بخش خصوصی نیز نقش مهمی در جذب فارغالتحصیلان دارد؛ اما نبود مشوقهای مناسب، بیثباتی اقتصادی و ضعف در سیاستگذاریهای کلان موجب شده تا سرمایهگذاری در حوزه اشتغال دانشآموختگان با کندی پیش رود.
در نهایت، مسئله اشتغال فارغالتحصیلان صرفاً یک مشکل فردی یا خانوادگی نیست، بلکه بحرانی ملی است که در صورت بیتوجهی، پیامدهای اجتماعی و اقتصادی گستردهای به همراه خواهد داشت. از این رو، تدوین یک راهبرد جامع و عملیاتی برای ساماندهی وضعیت اشتغال دانشآموختگان باید در اولویت برنامهریزیهای دولت و نهادهای تصمیمگیر قرار گیرد.
انتهای پیام/