آزمایش درَگ Avatr ۱۲ بهصورت زنده، ماسک دعوت شد، منتقد کنار گذاشته شد
اقتصاد ایران: عصر خودرو- برند خودرو برقی چینی Avatr در تاریخ ۹ مه ساعت ۶ عصر به وقت محلی، آزمایش تونل باد سدان مدل Avatr ۱۲ را به صورت زنده پخش کرد.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این رویداد پس از جنجال رسانهای گستردهای برگزار شد که یک بلاگر ضریب درَگ یا در واقع ضریب مقاومت هوا این خودرو را به چالش کشید.
ماجرا از آنجا شروع شد که یک بلاگر خودرو ویدیویی منتشر کرد که نشان میداد در آزمایش مستقل در تونل باد مرکز فناوری و تحقیقات خودرو چین یا به اختصار CATARC در شهر تیانجین، ضریب درَگ Avatr 12 را 0.28 Cd اندازهگیری کرده است. این عدد بسیار بیشتر از ادعای رسمی شرکت یعنی 0.21 Cd است که یعنی عدد اعلام شده توسط شرکت سازنده با داده جدید بیشتر از 30 درصد اختلاف دارد. این بلاگر اشاره کرده بود که این عدد با خودرو های بنزینی 20 سال پیش مثل فولکسواگن پاسات B5 برابری میکند.
واحد حقوقی شرکت Avatr با رد این ادعا، اطلاعات ارائه شده توسط بلاگر را کاملاً نادرست خواند و برای اثبات ادعای خود، انجام یک آزمایش تونل باد را به صورت زنده را اعلام کرد.
شرکت اوتار در یک اقدام بینالمللی، حتی ایلان ماسک را نیز دعوت کرد تا شاهد این آزمایش باشد، پس از آنکه گزارش شد ماسک ویدیوی جنجالی بلاگر را در شبکه اجتماعی X به اشتراک گذاشته است.
بلاگری که در مرکز این جنجال قرار دارد، اعلام کرد که شرکت Avatr به صورت واضح به او گفته است که برای حضور در آزمایش زنده دعوت نخواهد شد.
این ماجرا همچنین توجه زیادی را به نبود استاندارد های اجباری در زمینه تست مقاومت هوا در چین جلب کرده است. کارشناسان میگویند که هیچ استاندارد ملی اجباری برای تست درَگ وجود ندارد و شرکت ها میتوانند از روش های مختلفی مثل استفاده از خودرو های نمونه اولیه یا حتی شبیه سازی داده ها استفاده کنند که میتواند منجر به تفاوت هایی بین آمار تبلیغاتی و نتایج واقعی شود.
درحالی که اختلاف جزئی در اعداد قابل قبول هستند ولی تفاوت های فاحش میتواند موجب گمراهی مصرف کنندگان شوند، مخصوصا وقتی که این ارقام روی برد مسافت حرکتی خودرو های برقی تأثیر میگذارند چون ضریب درَگ پایینتر معمولاً منجر به بهینه شدن مصرف انرژی و افزایش برد خودرو میشود.
نتایج این آزمایش نشان داد که در شرایط مقاومت کم و در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت، ضریب درَگ Avatr 12 معادل 0.217 Cd بوده که 22 درصد کمتر از عدد اعلام شده توسط بلاگر است.
شرکت Avatr در ادامه چرخ های مخصوص مقاومت کم را با چرخ های اسپرت تعویض کرد و در همان سرعت، ضریب درَگ 0.2326 Cd به دست آمد که همچنان 16٫9 درصد کمتر از عدد اعلام شده توسط بلاگر بود.
در مرحله بعد هم خودرو به آینه های بیرونی معمولی و سیستم تعلیق بلندتر برای شبیه سازی شرایط مقاومت بالاتر مجهز شد و ضریب درَگ 0.2509 Cd در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت اندازه گیری شد.
همچنین زمانی که ورودی هوای جلوی خودرو باز شد، ضریب درَگ در همان سرعت به 0.2743Cd رسید.
اگر قرار باشد این آزمایش چیزی را ثابت کند، این است که ضریب درَگ میتواند بسته به شرایط مختلف تفاوت های زیادی داشته باشد. شرکت Avatr برای اثبات همین موضوع، حتی بدنه خودرو را به اندازه 5 درجه کج کرد که طبیعتاً موجب افزایش درَگ شد اما این آزمایش چندان کاربردی نبود. جالب اینجاست که مدل Han L از کمپانی BYD هم ضریب درَگ 0٫212 را اعلام کرد که نشان میدهد خودرو های انرژی نو در چین از نظر طراحی پیشرفت زیادی داشتهاند و رقابت شدید بین خودروسازان نقش مهمی در این پیشرفت داشته است.