ارزش بازار سایپا به بیش از ۹۲ هزار میلیارد تومان رسید
اقتصاد ایران: بالاخره در معاملات روز چهارشنبه، نماد سایپا بازگشایی شد و کام سهامداران خود را شیرین کرد؛ به طوری که این نماد بورسی در بدو ورود مجدد به تابلوی معاملات بورس، رشد ۶۰ درصدی قیمت سهام را به ثبت رساند.
داد و ستدهای نماد خساپا در روز چهارشنبه بسیار پر حجم دنبال شد. بر این اساس، بیش از ۴۵ میلیارد سهم نماد سایپا به ارزش بیش از ۲.۵ هزار میلیارد تومان جابهجا شد و در پایان معاملات این روز نیز ارزش روز بازار سایپا به بیش از ۹۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
میتوان گفت چنین معاملات و استقبالی که از خرید سهام سایپا شد، آن هم بعد از رشد ۶۰ درصدی، مربوط به واگذاری سهام تودلی این خودروساز است که معاملات این نماد را بسیار جذاب کرده؛ بهطور قطع خصوصیسازی سایپا میتواند جذابیت این نماد برای سرمایهگذاری را نیز دو چندان کند.
بهنوعی واگذاری سهام مدیریتی این خودروساز بزرگ به بخشخصوصی، میتواند تحولی جدی در ساختار عملیاتی و مدیریتی سایپا ایجاد کند؛ تحولی که زمینهساز ارتقای بهرهوری، افزایش سودآوری و بهبود شفافیت خواهد بود.
یکی از مهمترین آثار این واگذاری، چابکتر شدن تصمیمگیریها و کاهش مداخلات غیرضروری دولت در فرآیندهای مدیریتی شرکت است.
درساختار جدید، سایپا میتواند از چارچوبهای بوروکراسی و سیاستهای دستوری فاصله بگیرد و با نگاهی اقتصادیتر، بهسمت رشد پایدار حرکت کند. این تغییر رویکرد، درنهایت به بهینهسازی هزینهها و افزایش راندمان تولید منجر خواهد شد.
همچنین خصوصیسازی میتواند بستر مناسبی را برای ورود سرمایهگذاران جدید (چه داخلی و چه خارجی) فراهم کند.
وقتی شرکت بهطور شفاف و مطابق با اصول حاکمیت شرکتی اداره شود، اعتماد سرمایهگذاران تقویت شده و تمایل بهخرید سهام آن افزایش مییابد. افزایش افشای اطلاعات، پاسخگویی مدیریتی و شفافیت مالی از جمله مولفههایی هستند که در صورت خصوصیسازی واقعی، تحقق پیدا خواهند کرد و همین ویژگیها باعث ارتقای جایگاه سایپا در بازار سرمایه میشود.
در بُعد عملیاتی نیز میتوان انتظار داشت سایپا با مدیریت بخشخصوصی، نگاه جدیتری به نوآوری، توسعه محصول و سرمایهگذاری در حوزه تحقیق و توسعه داشته باشد. این امر نهتنها باعث تنوع و ارتقای کیفیت محصولات میشود، بلکه شرکت را در برابر رقبای داخلی و خارجی توانمندتر میسازد.
درنهایت، باید گفت خصوصیسازی سایپا نهتنها در ابعاد اقتصادی و مدیریتی این شرکت تحول ایجاد میکند، بلکه میتواند نقشی کلیدی در رقابتیتر شدن صنعتخودرو در کشور داشته باشد. این موضوع در بلندمدت بهنفع مصرفکنندگان، سهامداران و اقتصاد کشورمان خواهد بود.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه