ادعای «دنزا» در برابر تمام خودروسازان دنیا
اقتصاد ایران: دنزا که با حمایت غول خودروسازی چین و طراحی الهامگرفته از برندهای اروپایی پا به بازار جهانی گذاشته، قصد دارد با محصولاتی مثل Z9 GT و D9 MPV، غولهای آلمانی مثل مرسدسبنز، بامو و آئودی و پورشه را بهچالش بکشد.
در این مقاله، جزئیات این برند نوظهور، ویژگیهای خودروهایش و تاثیر احتمالی آن بر بازار ایران را بررسی میکنیم. اگر بهدنبال خودرویی لوکس، پیشرفته و با ارزش خرید بالا هستید، دنزا میتواند شگفتیساز بعدی صنعتخودرو باشد.
ریشهای از آلمان
دنزا (Denza) در اصل نتیجه همکاری مشترک بین دایملر (مالک مرسدسبنز) و بیوایدی بود؛ اما حالا بهعنوان بازوی لوکس و پیشرفته BYD فعالیت میکند.
این برند قرار است جایگاهی بین محصولات اقتصادی BYD و برند فوق لوکس یانگوانگ (Yangwang) داشته باشد و در کنار برند آفرود فانگچنگبائو (Fangchengbao) بهعنوان یکی از مهرههای کلیدی استراتژی جهانی BYD عمل کند.
دنزا با هدف رقابت با برندهای لوکس اروپایی مثل بامو، مرسدسبنز و آئودی وارد بازار شده و قرار است در سال ۲۰۲۴ در اروپا و در سال ۲۰۲۶ در بریتانیا عرضه شود.
استلا لی، نایبرئیس اجرایی BYD در مراسم رونمایی این برند در هفته طراحی میلان با اطمینان اعلام کرد: «دنزا ترکیبی از طراحی پیچیده، عملکرد قدرتمند و فناوری خیرهکننده ارائه میدهد که آن را به گزینهای بیرقیب در بازار لوکس تبدیل میکند.»
آمیزه فناوری و طراحی
دنزا برنامهریزی کرده تا سبد متنوعی از محصولات شامل ۶ تا ۷ مدل خودرو را عرضه کند که دو مدل از آنها آفرود هستند. درحال حاضر، دو خودرو اصلی این برند معرفی شدهاند. خودرو Z9 جیتی که در قالب یک شوتینگبریک (Shooting Brake) و سدان سهجعبهای در چین عرضه شده، قرار است پرچمدار دنزا در اروپا باشد.
طراحی Z9 GT با الهام از پورشه پانامرا، توسط ولفگانگ اِگِرز، طراح سابق آلفارومئو، لامبورگینی و سئات، خلق شده و ظاهری خیرهکننده و مدرن دارد.
این خودرو از پلتفرم پیشرفته e3 BYD بهره میبرد که شامل فناوری باتریهای بلید (Blade Battery) و ساختار یکپارچه باتری با بدنه (Cell-to-Body) است.
Z9 GT با باتری ۱۰۰ کیلووات-ساعتی، موتور جلو ۳۰۸ اسببخاری و دو موتور عقب ۳۲۲ اسببخاری، درمجموع ۹۵۲ اسببخار قدرت تولید میکند و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن تنها ۳.۴ ثانیه است.
این خودرو همچنین از فناوریهای پیشرفتهای مثل چرخش ۳۶۰ درجهای و حرکت خرچنگی (Crab Walk) برای پارک آسان در فضاهای تنگ برخوردار است. داخل کابین Z9 GT با سه نمایشگر دیجیتال، سیستمهای کمکراننده پیشرفته و متریال لوکس، تجربهای مشابه خودروهای لوکس اروپایی ارائه میدهد.
استلا لی با اطمینان میگوید: «این خودرو از نظر فناوری، راحتی و ارزش خرید، ۱۰ برابر بهتر از رقباست. ما ویژگیهایی داریم که برندهای سنتی اصلا به آن فکر نکردهاند.»
همچنین محصول MPV D9 نیز بهعنوان مینیون لوکس برای خانوادهها و مشتریان تجاری طراحی شده و با فضای داخلی جادار و امکانات رفاهی پیشرفته، رقیبی برای مدلهایی مثل تویوتا آلفارد یا حتی مرسدسبنز V-Class محسوب میشود.
شرایط صادرات
بازار خودروهای لوکس در ایران، بهویژه در بخش سدانها و شاسیبلندها، همیشه مورد توجه قشر مرفه بوده است. بااین حال، محدودیتهای وارداتی و قیمتهای نجومی خودروهای آلمانی سبب شده است بسیاری از خریداران بهدنبال گزینههای با ارزش خرید بالاتر باشند.
دنزا با استراتژی قیمتگذاری رقابتی خود میتواند این خلأ را پر کند. برای مثال، فرض کنید Z9 GT با قیمتی در حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار دلار (تقریبا ۶ تا ۸ میلیارد تومان با نرخ فعلی ارز و بدون احتساب تعرفههای گمرکی) وارد ایران شود.
این خودرو با شتاب ۳.۴ ثانیهای، طراحی لوکس و فناوریهای پیشرفته، میتواند رقیبی جدی برای بامو سری ۵ یا مرسدسبنز E-Class باشد؛ اما با قیمتی بهمراتب پایینتر.
همچنین، دنزا D9 MPV میتواند گزینهای عالی برای خانوادههای مرفه یا شرکتهایی باشد که بهدنبال یک مینیون لوکس و جادار هستند.
چالش اصلی برای ورود دنزا به ایران، همانند سایر خودروهای برقی، نبود زیرساختهای کافی برای شارژ و تعرفههای بالای گمرکی است. بااین حال، اگر دولت سیاستهای تشویقی برای خودروهای برقی اعمال کند، دنزا میتواند به یکی از گزینههای محبوب در بازار ایران تبدیل شود.
برای مثال، معافیتهای گمرکی یا یارانه برای خودروهای برقی میتواند قیمت نهایی این خودروها را بهسطحی برساند که با خودروهای بنزینی لوکس رقابت کنند.
ادعایی که چندان بیراه نیست
دنزا قصد ندارد در زمینه عملکرد خام با برندهایی مثل پورشه رقابت کند، بلکه تمرکز آن بر فناوری، راحتی و ارزش خرید است. بیایید نگاهی بهمقایسه دنزا Z9 GT با رقبای اصلیاش بیندازیم؛ در مقابل مرسدسبنز EQE با قیمت پایه حدود ۷۵ هزاردلار، طراحی لوکس و فناوری پیشرفتهای دارد، اما شتاب آن (حدود ۴.۵ ثانیه) از Z9 GT کندتر است.
با قیمت مشابه، i5 تجربه رانندگی اسپرتتری ارائه میدهد؛ اما از نظر قدرت (حدود ۶۰۰ اسببخار) و فناوریهای نوآورانه مثل حرکت خرچنگی، از دنزا عقبتر است.
در مورد آئودی e-tron GT هم که با شتاب ۳.۳ ثانیهای و قیمت بالای ۱۰۰ هزار دلار، در دستهای گرانتر قرار میگیرد. بنابراین دنزا با ارائه مشخصات فنی قوی، طراحی جذاب و قیمتی رقابتی، میتواند بخشی از مشتریان این برندها را بهسمت خود جذب کند.
استراتژی BYD در عرضه خودروهای با ارزش خرید بالا، پیشتر در مدلهایی مثل BYD Seal و Atto 3 موفقیتآمیز بوده و حالا دنزا این فرمول را در بخش لوکس پیاده میکند.
آینده بینالمللی
دنزا با جدیت وارد بازار اروپا شده و قرار است شبکه فروش و خدمات پس از فروش جداگانهای از BYD داشته باشد.
استلا لی تاکید میکند که خدمات پس از فروش یکی از اولویتهای اصلی دنزا خواهد بود: «ما نهتنها خودروهای پیشرفتهای عرضه میکنیم، بلکه خدمات پس از فروش قوی و متفاوتی ارائه خواهیم داد.»
این رویکرد میتواند سبب جلب اعتماد آن دسته از مشتریان اروپایی شود که بهخدمات برندهای سنتی عادت دارند. علاوهبر Z9 GT و D9 MPV، دنزا برنامهریزی کرده تا مدلهای بیشتری معرفی کند؛ از جمله دو مدل خودرو آفرود و احتمالا یک سدان لوکس دیگر که ممکن است نسخه تغییرنامیافته یانگوانگ U7 باشد. این تنوع میتواند دنزا را بهبازیگری کلیدی در بازار خودروهای برقی تبدیل کند.