بایسته‌های آموزش نهج‌البلاغه کدامند

اقتصاد ایران: شهرکرد-یک مدرس حوزه و دانشگاه به بررسی و تشریح مقدمات و تمهیدات مورد نیاز برای موفقیت در آموزش نهج‌البلاغه پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فعال امروز پنجشنبه در دوره آموزشی تربیت مربی نهج‌البلاغه ویژه مبلغان و ائمه جماعات ادارات استان چهارمحال و بختیاری که در اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان برگزار شد با اشاره به اینکه هر فردی که نهج‌البلاغه را می‌خواند ممکن است به درستی آن را فهم نکند، اظهار کرد: مثلاً موضوع ثقیل و دشوار جبر و اختیار را هر کسی نمی‌تواند بخواند و به فهم مطلب برسد لذا کار مربی نهج‌البلاغه تبیین همین مباحث است.

این استاد حوزه و دانشگاه با ذکر اینکه مربیان نهج‌البلاغه باید مسلط بر متن این کتاب شوند تا نیاز مردم عادی به فهم مطالب را رفع کنند، ادامه داد: در این راستا تسلط مربیان بر فهم تاریخی، عوامل تاریخی مؤثر بر یک جریان و آشنایی با شرایط تاریخی موضوعیت دارد که باید یاد بگیرند.

گفتمان‌های جاری در زمان امیرالمؤمنین (ع)

فعال با تصریح اینکه در زمان شهادت امیرالمومنین (ع) چهار گفتمان در جامعه در حیطه حاکمیتی جاری و ساری بود، ادامه داد: گفتمان اهل بیت (ع)، گفتمان برگشت به نظام سیاسی قبیله قریش، نظام خلافت پادشاهی که امویان دنبال می‌کردند و نیز گفتمان خوارج در این برهه مطرح بودند. مربی نهج‌البلاغه باید با این گفتمان‌ها آشنا باشد و چرایی استفاده امام (ع) از این ادبیات را بدانند.

وی منحصربه‌فرد بودن آموزه‌های امام علی (ع) در نهج‌البلاغه را مورد تأکید قرار داد و افزود: مثلاً حضرت در ابتدای خطبه ۲۱۶ در خصوص حکومت‌داری نکات و درس‌هایی دارند که بی‌نظیر است و هیچ جای دیگری آن را نمی‌توان یافت. مربیان باید این دقت را داشته باشند و برای مردم نیز تبیین کنند که این کتاب، یک متن کاربردی برای زندگی امروز همه ماست.

فعال با اشاره به اینکه شناسایی و تبیین توانمندی‌های نهج‌البلاغه برای مردم هنر مربیان است، توضیح داد: این متن فاخر و همه متون دینی ما این ظرفیت را دارد که در کتاب‌های درسی برای فرزندان گفته شود و این نیاز وجود دارد.

مخاطب‌شناسی؛ اصل مهم فهم نهج‌البلاغه

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه یکی از اصول فهم نهج‌البلاغه مخاطب‌شناسی است، ادامه داد: مخاطب‌شناسی یعنی آنکه بدانیم امام (ع) این سخنان را برای چه مخاطبی بیان کردند و اینکه ما به کدام مخاطب قرار است این آموزه‌ها را بگوییم. فهم تاریخی من مربی از نهج‌البلاغه باعث می‌شود دقیقاً همان چیزی را بگویم که مخاطبم نیاز دارد.

فعال دومین علم مورد نیاز برای تدریس نهج‌البلاغه را ساختارشناسی این کتاب دانست و افزود: شناخت تفاوت‌های ساختاری خطبه و کلام، حکمت، نامه و … در این راستا موضوعیت دارد.

وی بر شناخت رابطه قرآن و نهج‌البلاغه تأکید و بیان کرد: امام (ع) برخی جاها کاملاً منطق قرآنی را پیاده می‌کنند و در این راستا تأثیرگذاری معارف قرآن بر نظام گفتمانی امام علی (ع) بحث مفصلی است که اخیراً بررسی شده و مشخص می‌کند که کلام وحیانی چه تأثیری بر نوع گفتمان حضرت در نهج‌البلاغه داشته است.

شناخت شبهات پیرامون نهج‌البلاغه

فعال با اشاره به شناخت شبهات پیرامون نهج‌البلاغه به عنوان یکی دیگر از علوم مورد نیاز مربیان، بیان کرد: این کتاب یک دسته شبهات استنادی و یک دسته شبهات محتوایی دارد که این شبهات به طور مفصل مورد بحث واقع شدند و کتاب‌های فراوانی تدوین شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به ضرورت آشنایی مربیان نهج‌البلاغه با ترجمه‌ها و شرح‌های این کتاب شریف، گفت: در این راستا ترجمه‌هایی چون آئت‌الله مکارم شیرازی یا مرحوم دشتی برای عموم مردم ساده و قابل فهم است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ