چرا «آستون‌مارتین» منتخب سال شد؟

اقتصاد ایران: آستون‌مارتین نامی آشنا در دنیای پرهیجان خودروهای اسپرت است و سوپراسپرت‌های این کمپانی مطرح بریتانیایی، همواره در فهرست بهترین‌های سال قرار می‌گیرند. سبک طراحی عضلانی و هیجان‌انگیز در کنار غرش موتورهای پرتوان ۸ و ۱۲ سیلندر، همگی سبب شده است آستون‌مارتین به چنین جایگاهی برسد.

دوم سپتامبر سال ۲۰۲۴ بود که این کمپانی صاحب‌نام از نسل سوم سوپراسپرت مطرح خود یعنی ونکوئیش رونمایی کرد. در ادامه این کوپه های-پرفورمنسی جذاب را بررسی می‌کنیم.

زبان جدید و هیجان‌انگیز طراحی آستون‌مارتین

آستون‌مارتین ونکوئیش همواره نماد یک کوپه عضلانی های-پرفورمنسی قدرتمند بوده است. همین فلسفه در طراحی نسل سوم این سوپراسپرت نیز به‌خوبی حفظ شده است. با نگاهی به پروفیل این خودرو شاهد استفاده از خط نرم و احجام سیال هستیم. همچنین گلگیرهای ماهیچه‌ای عقب، پشت نسبتا بلند، پوزه کشیده و استفاده از رینگ‌های ۲۱ اینچی، کاراکتر نافذ و جذابی برای این سوپراسپرت فراهم کرده است. در نمای جلو، شاهد طراحی بسیار هیجان‌انگیزی هستیم.

چراغ‌های بیضی‌شکل با گرافیک جدید مبتنی بر LED، خطوط تیز روی کاپوت، حجم تورفته میانی کاپوت و جلوپنجره عریض به سبک آستون‌مارتین، چهره جسورانه و تهاجمی را به‌نمایش می‌گذارند. در نمای عقب نیز شاهد سبک طراحی فوق‌العاده زیبایی از آستون‌مارتین هستیم.

چراغ‌های LED شناور عمودی در انتهای گلگیرهای عقب تعبیه شده است. از طرفی حجم‌پردازی بسیار خاص درِ صندوق‌عقب و یک صفحه بزرگ کروم مشکی با نوشته آستون‌مارتین، نمای زیبا و چشم‌نوازی به این سوپراسپرت می‌بخشد.

طراحی اگزوزهای بسیار بزرگ دوبل در طرفین سپر به‌همراه دیفیوزر میان آن‌ها، چاشنی هیجان در نمای عقب این خودرو را دو چندان می‌کند. اضافه شدن اسپیلترها به‌رکاب، وجود دیفیوزر عقب، لیپ سپر جلو و قاب آینه‌های فیبرکربنی، اسپویلر فعال روی درِ صندوق‌عقب و اسپیلترهای فیبرکربنی عقب، سبب بالا رفتن حس هیجان در ونکوئیش شده است. ناگفته نماند که به‌لطف طراحی دستگیره‌های مدرن جدید i شکل پنهان و اسپویلر فعال روی در صندوق‌عقب ضریب درگ این خودرو به ۰.۲۸ رسیده است.

کابین مدرن با ویژگی‌های اسپرت

با قرارگیری در پشت فرمان آستون‌مارتین ونکوئیش، سبک طراحی داخلی بسیار لوکس و مدرن آن جلب‌توجه می‌کند. یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی HD افقی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی HD برای کلاستر در کابین این خودرو تعبیه شده است. همچنین دکمه‌های پیانویی و دکمه‌های کنار دسته‌دنده کوچک اسپرت، فضای مدرن و لاکچری را فراهم آورده است.

استفاده از باکیفیت‌ترین چرم آلکانترا، پوشش جیر و دکوراتیو فیبرکربنی سبب شده است فضای لوکسی بر کابین حکم‌فرما شود. همچنین نورپرداخلی داخلی به‌همراه طراحی سقف پانورامیک، فضای دلنشینی را ایجاد کرده است. از طرفی غربیلک‌فرمان نسل جدید دی-کات آستون‌مارتین، دو پدال شیفتر فیبرکربنی بزرگ در پشت فرمان، دکمه استارت کریستالی با لوگوی آستین‌مارتین و صندلی‌های اسپرت نسل جدید سبب می‌شوند رانندگی با ونکوئیش بسیار هیجان‌انگیز باشد.

اگرچه طراحی خارجی آستون‌مارتین ونکوئیش بسیار تهاجمی و هیجان‌انگیز است؛ اما طراحی داخلی آن به گونه‌ای است که انگار سوار یک سدان فول‌سایز لوکس شده‌اید. از نظر ابعادی نیز این سوپراسپرت رشد قابل توجهی داشته است؛ فاصله محوری ۲۸۸۵ میلی‌متری، طول ۴۸۵۰ میلی‌متری، عرض ۲۰۴۴ میلی‌متری و قامت ۱۲۹۰ میلی‌متری، فضای کاملا مناسبی برای دو نفر را به‌وجود آورده است.

امکانات سطح بالای سوپراسپرت آستون‌مارتین

آستون‌مارتین ونکوئیش نسل سوم از امکانات رفاهی و ایمنی سطح بالایی برخوردار است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ۶ ایربگ، کروزکنترل تطبیقی به‌همراه سیستم استاپ-استارت، نوربالای خودکار، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم پایش هوشمند نقاط کور، هشدار باز شدن درها، سیستم پایش توجه راننده به‌رانندگی، سیستم پیشگیری از برخورد از جلو، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سیستم هشدار انحراف از مسیر، پیشگیری از برخورد از عقب، دوربین ۳۶۰ درجه با قابلیت نمایش سه‌بعدی، سیستم صوتی Bowers and Willkins با ۱۵ بلندگو، سیستم ارتباط کاربری آستون‌مارتین با قابلیت اتصال به اندروید اتو و اپل کارپلی، سقف پانورامیک، شارژر وایرلس برای گوشی‌های هوشمند و دستگیره‌های پنهان اشاره کرد.

پیشرانه ۱۲سیلندر با صدای مهیج

آستون‌مارتین ونکوئیش همواره با قلب تپنده ۱۲ سیلندر حجیم به‌تولید رسیده است. بر این اساس زیر کاپوت کشیده این سوپراسپرت یک موتور ۱۲ سیلندر وی-شکل به‌حجم ۵.۲ لیتری و مزین به تکنولوژی تویین-توربوشارژ نصب شده است. شاید بتوان گفت در اوج برقی‌سازی، نصب موتور ۱۲ سیلندر بهترین خبر برای اسپرت‌دوستان است.

بر این اساس موتور AE۳۱ آستون‌مارتین به‌لطف پارامترهای فنی مانند طراحی چهار سوپاپ به ازای هر سیلندر (درمجموع ۴۸ سوپاپ روی هر چهار میل‌سوپاپ با مکانیزم DOHC)، بهینه‌سازی اتاق احتراق و کاهش ارتفاع برای رساندن نسبت تراکم به ۹.۳ به یک، نصب تکنولوژی تویین-توربوشارژ، قطر پیستون ۹۴ میلی‌متری و کورس پیستون ۸۷.۸ میلی‌متری، می‌تواند راندمان بالایی تولید کند.

بر این اساس موتور ۱۲ سیلندر وی-شکل ۵.۲ لیتری AE۳۱ می‌تواند حداکثر ۸۲۴ اسب‌بخار قدرت را در دور ۶۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۰۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را در دور ۵ هزار آرپی‌ام به‌ارمغان آورد. با در نظر گرفتن بهره‌گیری از تکنولوژی شاسی و بدنه مونوکوک، متریال آلومینیوم و فیبرکربن، وزن خالص ونکوئیش به ۱۷۷۴ کیلوگرم می‌رسد. بر این اساس نسبت قدرت به‌حجم موتور در این خودرو ۱۶۰ اسب‌بخار بر هر لیتر است که این نسبت برای پیشرانه، عدد مناسبی به‌نظر می‌رسد.

گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک وظیفه انتقال قدرت و گشتاور به‌چرخ‌های عقب را برعهده دارد. با استفاده از حالت اسپرت پلاس تنها ۳.۳ ثانیه زمان نیاز است که ونکوئیش از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد. حداکثر سرعت رسمی این سوپراسپرت نیز به ۳۴۵ کیلومتر برساعت می‌رسد. همچنین سیستم دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی e-LSD برای این خودرو تعبیه شده تا پرفورمنس این سوپراسپرت بهبود پیدا کند. ناگفته نماند که برای تامین سوخت موتور ۵.۲ لیتری AE۳۱ آستون‌مارتین، یک باک ۸۲ لیتری تعبیه شده است.

بررسی کیفیت سواری و هندلینگ

به‌لطف ساختار سیستم دابل‌ویشبون و دامپرهای (کمک‌فنرهای) بادی در محور جلو و سیستم مولتی‌لینک با دامپرهای بادی قابل تنظیم در محور عقب، کیفیت سواری آستون‌مارتین ونکوئیش در سطح یک سدان لوکس قرار دارد. همچنین تایرهای ۳۵/۲۷۵ با رینگ‌های ۲۱ اینچی فورج‌شده در محور جلو و تایرهای ۳۰/۳۲۵ با رینگ‌های ۲۱ اینچی فورج‌شده در افزایش کیفیت سواری این خودرو بسیار اثرگذار بوده است.

البته تایرهای سفارشی پیرلی پی-زیرو نیز در این امر موثر است. آستون‌مارتین ونکوئیش نسل سوم به‌لطف توزیع وزن عالی میان محور جلو و عقب، هندلینگ به‌مراتب بهتری نسبت به نسل دوم داشته و در این بخش، عملکرد بسیار چشمگیری دارد. همچنین سیستم ترمز چهارچرخ‌دیسکی خنک‌شونده سوراخ‌دار فیبرکربنی با مکانیزم کالیپرهای ۶ پیستونه در جلو و مکانیزم کالیپرهای چهار پیستونه در محور عقب، عملکرد بسیار عالی در بخش ترمزگیری دارند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ