۱۰ برنامه تحول در آموزش پزشکی کلید خورد
اقتصاد ایران: معاون آموزشی وزارت بهداشت در نامهای به رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی از آغاز فصل جدیدی در تحول آموزش علوم پزشکی با تأکید بر آمایش سرزمینی و بینالمللیسازی، خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاعرسانی دولت، سید جلیل حسینی ضمن تأکید بر لزوم مشارکت فعال اساتید، رؤسای دانشگاهها، مدیران، معاونین آموزشی، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دیگر ذی نفعان دانشگاههای علوم پزشکی، اعلام کرد که عملکرد هر یک از برنامهها به طور منظم در شورای هماهنگی برنامههای تحول در آموزش علوم پزشکی مورد بررسی، پایش و ارزیابی قرار خواهد گرفت.
این درحالی است که پس از سپری شدن چندین ماه در رفع عوارض دانشگاهها اعم از بدهیهای سنگین و کاهش انگیزه، اجرای رسمی برنامههای تحول در آموزش علوم پزشکی با رویکردی نوین جهت ارتقای دانشگاهها به سطح دانشگاههای معتبر بین المللی آغاز شد. این برنامهها با هدف ارتقای کیفیت، عدالت آموزشی، بهرهوری و پاسخگویی به نیازهای آینده نظام سلامت کشور تدوین شدهاند و نقطه آغاز فصل جدیدی در نظام آموزش علوم پزشکی به شمار میروند.
در قالب این تحول، ۱۰ برنامه محوری بر اساس بازنگری اسناد بالادستی، تجربیات دورههای پیشین و نظرات بیش از ۲۰۰ نفر از صاحبنظران، مدیران و اعضای هیأت علمی طراحی و در نود و چهارمین نشست شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی در تاریخ ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۳ به تصویب رسیده است. این برنامهها عبارتاند از؛ ۱- تحول بینالمللیسازی آموزش علوم پزشکی، ۲- تحول اعتباربخشی در آموزش علوم پزشکی، ۳- تحول در آموزش علوم پایه و داروسازی، ۴- ارتقای اخلاق پزشکی و رفتار حرفهای، ۵- اقتصاد و ارتقا بهرهوری آموزش علوم پزشکی، ۶- توسعه فناوریهای نوین و هوشمندسازی در آموزش علوم پزشکی، ۷- بازنگری برنامههای آموزشی رشتههای علوم پزشکی با رویکرد نوین، ۸- مرجعیت علمی و آیندهنگاری، ۹- ارزیابی و نظارت بر تأثیر و پیامد توسعه رشتههای علوم پزشکی، ۱۰- مأموریتگرایی و آمایش سرزمینی.
مطابق با این ابلاغیه، برای هر برنامه یک مسئول در حوزه ستادی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعیین شده است تا با تشکیل تیمهای تخصصی و تدوین برنامههای عملیاتی، اهداف کلان و شاخصهای مرتبط را در سه سطح ستاد، کلانمنطقه و دانشگاهها پیگیری کنند.
همزمان با آغاز اجرای این برنامهها، کلیه ساختارهای پیشین ذیل برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش علوم پزشکی متوقف شده و ساختار جدید بر اساس برنامههای تحولی جایگزین آن میشود.