سردار حسینی: واردات خودرو با محدودیتهای غیرمنطقی روبهروست
اقتصاد ایران: رییس پلیس راهور فراجا با انتقاد از محدودیتهای واردات خودرو گفت: شروطی مثل سقف قیمت و حجم موتور، تفاوتی میان خودروهای وارداتی و داخلی باقی نگذاشته است.
به گزارش خبرنگار مهر، هفتمین همایش بینالمللی مدیریت و ایمنی ترافیک با حضور ۲۲ دانشگاه برتر داخلی و ۱۰ دانشگاه خارجی برگزار شد. در این رویداد علمی، ۱۳۰ مقاله پذیرفته و ارائه شد. همچنین ۵۸ کارگاه تخصصی در حاشیه همایش برگزار گردید که از این تعداد، ۲۷ کارگاه توسط همکاران بینالمللی به صورت حضوری و مجازی ارائه شد.
در ادامه سردار سید تیمور حسینی گفت: بنده از حضور و همراهی رؤسای محترم پلیس ترافیک کشور عراق و همچنین رئیس ترافیک کشور دوست و برادر، قطر، در این همایش دو روزه صمیمانه تشکر و قدردانی میکنم. بیتردید گفتوگو و تعامل با این عزیزان، و دستاوردهای فراوانی برای ما به همراه داشت. موضوعی که در این دو روز مورد بحث قرار گرفت، مفهومی است که از یکسو ریشه در مفاهیم فنی و مهندسی دارد و از سوی دیگر، کاملاً در قلمرو علوم انسانی جای میگیرد؛ موضوعی که بهنوعی زیربنای همه زیرساختهای زندگی ما محسوب میشود.
سردار حسینی بیان داشت: زندگی امروز بدون وجود حوزه حملونقل و ترافیک، و بدون امکاناتی که این حوزه برای ما فراهم کرده، اساساً قابل تصور نیست. اما در عین حال، با پدیدهای مواجهیم که در کنار ضرورت و اهمیت انکارناپذیرش، آسیبهای جدی و گاه جبرانناپذیری به زندگی ما وارد میکند.
وی گفت: در این نشست، ما درباره موضوعی صحبت کردیم که بدون مشارکت همهجانبه و همافزایی تمامی بخشها، امکان بهبود آن وجود نخواهد داشت. اگر قرار است تغییری بنیادین در این حوزه رخ دهد، این تغییر باید از مسیر گفتمان علمی و دانشگاهی آغاز شود. چرا که ما، به عنوان یکی از کارگزاران این بخش، شاید وقتی نقدی را مطرح میکنیم، آنطور که باید مورد پذیرش قرار نگیرد. اما اگر این نقدها و مطالبات برآمده از نتایج تحقیقات علمی و پژوهشهای دانشگاهی باشد، آنگاه میتوان انتظار داشت که این حوزه با جدیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد و اصلاح شود.
وی ادامه داد: اگر قرار است ما در کشور ترافیکی مطلوب، ایمن، سریع و مقرونبهصرفه داشته باشیم، لازم است همه ارکان این نظام بر مبنای استاندارد تعریف شده حرکت کنند؛ از راه و زیرساخت گرفته تا وسیله نقلیه و رفتار راننده. ما نیاز به راههایی داریم که مبتنی بر استانداردهای فنی، با ممیزیهای دقیق و تعریفشده در چارچوب اصول علمی و مهندسی طراحی و ساخته شده باشند.
سردار حسینی با بیان اینکه وسیله نقلیه نقشی حیاتی در ایمنی ترافیک دارد گفت: وسیلهای که اگر بر اساس استانداردهای جهانی طراحی و تولید شود، میتواند به فرشته نجات تبدیل شود. نقشی پیشگیرانه در برابر تصادفات ایفا کند و از جان راننده و سرنشینان محافظت کند. گرچه خطای انسانی در همه دنیا امری پذیرفتهشده و غیرقابل حذف است، اما یک خودرو ایمن و استاندارد میتواند پیامدهای این خطا را به حداقل برساند.
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: در حوزه قوانین و مقررات نیز، ما نیازمند قوانینی بازدارنده هستیم. اما این مطالبه نیز باید از زبان دانشگاهیان، پژوهشگران و نهادهای علمی بیان شود. نباید نگاه ما به جریمه رانندگی این باشد که گویی جزئی از سبد معیشتی خانوار است. وقتی صحبت از اصلاح نرخ جریمهها و سختگیری در مواجهه با تخلفات میشود، نباید بلافاصله آن را فشار بر مردم تعبیر کنیم. این منطق نادرستی است. اگر منِ پلیس این حرف را بزنم، ممکن است با واکنش و مقاومت مواجه شوم، اما اگر این موضوعات از زبان مراکز علمی و کارشناسان بیطرف و مستند به پژوهشهای علمی مطرح شود، میتواند اثربخشتر باشد.
سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به وضعیت واردات خودرو گفت: ما خیلی تلاش کردیم تا موضوع واردات خودرو متوقف نشود، اما محدودیتها و قید و بندهای غیرمنطقی مثل سقف قیمت، حجم موتور و سایر مولفهها باعث شدهاند تا خودروهای وارداتی، تفاوت چندانی با محصولات داخلی از نظر کیفیت و استاندارد نداشته باشند.
وی ادامه داد: چرا باید سقف قیمت تعیین کنند؟ چرا باید محدودیتهای مختلف را اعمال کنند؟ که حتی آن خودرویی هم که وارد میشود، به نظر ما شاید ظرف ۵ الی ۶ سال آینده با یک مسئله جدی از حیث تعمیر و نگهداری و خدمات پس از فروش خیلی از ماشینهایی که الان به سمت کشور سرازیر میشود، مواجه میشویم.
وی بیان کرد: در این همایش علمی دو روزه، در قالب ارائه مقالات، برگزاری کارگاهها و جلسات تخصصی، به نتایج و دغدغههای مهمی رسیدیم. این مسائل باید در بیانیه پایانی همایش بهطور دقیق و روشن قید شود. ما نیازمند یک خروجی علمی هستیم که پشتوانه مطالبهگری باشد. نه با زور، بلکه با قدرت استناد به سند علمی و نتیجه پژوهشها. این سند باید ابزار ما برای اصلاح رویهها و ساختن آیندهای ایمنتر در حوزه حملونقل کشور باشد.
سردار حسینی گفت: در حوزه حملونقل و ترافیک، متأسفانه در ابعاد مختلف با عقبماندگیهایی مواجه هستیم؛ چه در بخش زیرساختهای راه، چه در حوزه کیفیت و استاندارد خودرو، چه در بخش فرهنگسازی، آموزش و اصلاح رفتارهای ترافیکی، و چه در زمینه اجرای دقیق مقررات و بهرهگیری از فناوریهای نوین.
وی افزود: یکی از عرصههای مهم و تحولساز، استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی و خودروهای متصل است. سردار محترم فرمانده کل انتظامی کشور نیز صراحتاً تأکید کردهاند که حتماً باید بهسمت استفاده از قابلیت خودروی متصل حرکت کرد.
در پایان، ضمن تشکر مجدد از همه پژوهشگران، مسئولان و صاحبنظران حاضر در این همایش، امیدوارم بتوانیم با اتکا به پشتوانه علمی این همایش، گامی جدی در جهت بهبود وضعیت ترافیک کشور برداریم.