BYD پیشتاز بیرقیب بازار خودروهای پاک چین شد
اقتصاد ایران: عصر خودرو- هفته هفدهم سال ۲۰۲۵ (۲۱ تا ۲۷ آوریل) شاهد رشد قابلتوجه بازار خودروهای برقی (NEV شامل BEV، PHEV و EREV) در چین بود. دادههای ثبت بیمه از منبع China EV DataTracker که توسط CarNewsChina منتشر شده، نشاندهنده تداوم سلطه برندهای چینی بهویژه BYD و رشد قابلتوجه برخی برندهای نوظهور است.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در ادامه، جایگاه برندها و مدلهای پرفروش بهصورت تفصیلی بررسی می شود.
1-BYD | سلطه بلامنازع
•جایگاه BYD در بازار: با 62,200 ثبتنام در هفته هفدهم، پیشتاز بی رقیب بازار بود و 10.5٪ نسبت به هفته قبل (56,300 واحد) رشد داشت.برند BYD در چهار هفته اول آوریل، 217,000 خودرو ثبت کرده است.
•عملکرد زیرمجموعه ها :
•DENZA : با 3,900 ثبتنام (رشد 18.2٪ نسبت به 3,300 واحد هفته قبل)، جایگاه خود را بهعنوان برند پریمیوم BYD تثبیت کرد. در چهار هفته اول آوریل، 12,800 خودرو ثبت کرده است.
-Fang Cheng Bao : با 3,300 ثبتنام (رشد 65٪ نسبت به 2,000 واحد)، نشاندهنده استقبال از مدلهای لوکستر است.
•تحلیل فنی :
•BYD از سال 2022 تولید خودروهای بنزینی را متوقف کرده و بر BEV و PHEV تمرکز دارد.
•انتظار میرود در سال 2025 حدود 5.5 میلیون خودرو بفروشد (در مقابل 4.3 میلیون در 2024).
•مدلهای پرفروش مانند Song، Qin Plus و Seagull همچنان پرفروش ترین مدل های BYD هستند.
•چشمانداز:
•BYD با تکیه بر تنوع مدلها و گسترش بازارهای صادراتی، بهویژه در اروپا و آسیا، قصد دارد تسلط خود را حفظ کند.
•رقابت فزاینده از سوی برندهایی مانند Geely ممکن است چالشهایی ایجاد کند، اما سبد گسترده محصولات BYD مزیت رقابتی آن است.
2-Tesla | رشد چشمگیر اما همچنان در رتبه دوم
•جایگاه در بازار: تسلا با 10,300 ثبتنام (رشد 51.5٪ نسبت به 6,800 واحد هفته قبل) در جایگاه دوم قرار گرفت. در چهار هفته اول آوریل، 26,100 خودرو ثبت کرد.
•تفکیک مدلها:
•مدلY : 7,100 ثبتنام، پرفروشترین مدل تسلا در چین.
•مدل3: 3,200 ثبتنام، با تقاضای کمتر نسبت به مدلY
•تحلیل فنی:
•تسلا در مارس 2025، 78,828 خودرو در چین فروخت (شامل صادرات)، که 11.5٪ کمتر از مارس 2024 است.
•Model Y با 480,309 ثبتنام در سال 2024، پرفروشترین BEV (خودرو تمام برقی) در چین بود.
•تولید Model 3 Highland و برنامهریزی برای Model Y Juniper نشاندهنده تمرکز بر بهروزرسانی محصولات توسط تسلا است.
•چشمانداز:
•تسلا با کاهش 1.7٪ سهم بازار در 2024 (5.9٪) مواجه شد و برای حفظ جایگاه خود نیاز به نوآوری در مدلها و رقابت قیمتی دارد.
•رقابت با BYD که در BEV در حال پیشی گرفتن از تسلا است، چالش اصلی این برند خواهد بود.
3-LeapMotor | رکوردشکن در میان استارتاپها
•جایگاه در بازار : لیپموتور با 9,200 ثبتنام (رشد 7٪ نسبت به 8,600 واحد) بهترین عملکرد را در میان استارتاپهای چینی داشت و از Li Auto پیشی گرفت. در چهار هفته اول آوریل، 29,600 خودرو ثبت کرد.
•تحلیل فنی:
•لیپموتور در سال 2024، 599,000 خودرو فروخت و برای 2025 هدف 500,000 دستگاهی دارد.
•حمایت استلانتیس به گسترش بازارهای جهانی بهویژه اروپا، کمک کرده است.
•چشمانداز:
•لیپموتور با تمرکز بر خودروهای مقرونبهصرفه و استراتژی صادراتی، میتواند به یکی از بازیگران اصلی تبدیل شود.
•رقابت با Xpeng و Nio در بخش استارتاپها همچنان شدید است.
4-Li Auto | تثبیت جایگاه با خودروهای بُردافزا( EREV)
•جایگاه در بازار: Li Auto با 8,600 ثبتنام (کاهش 2.3٪ نسبت به 8,800 واحد) در جایگاه چهارم قرار گرفت. در چهار هفته اول آوریل، 30,800 خودرو به فروش رساند.
•تحلیل فنی:
•این شرکت عمدتاً SUVهای EREV تولید میکند. مدل تمام برقی Li Mega در سال 2024 شکست تجاری خورد.
•Li Auto برای 2025 هدف فروش 700,000 خودرو دارد (در مقابل 500,508 دستگاه در 2024).
•مدل جدید Li Auto i8 SUV تمام برقی در سهماهه دوم 2025 عرضه خواهد شد.
•چشمانداز:
•تمرکز بر EREV و عرضه مدلهای جدید میتواند جایگاه Li Auto را تقویت کند، اما شکست Li Mega نشاندهنده ریسکهای ورود به بخش BEV (با رقبای قدرتمندی همچون تسلا و BYD) است.
5-Xpeng | رشد پایدار با Mona M03
•جایگاه Xpeng در بازار: با 7,200 ثبتنام (رشد 9.1٪ نسبت به 6,600 واحد) در میان استارتاپها عملکرد خوبی داشت. در چهار هفته اول آوریل، 28,000 خودرو ثبت کرد.
•تفکیک مدلها با آمار فروش هفتگی:
•Mona M03: 2,500
•G6: 1,700
•P7+: 1,600
•G9: 860
•P5 + P7: 100
•تحلیل فنی:
•Mona M03 با 100,000 واحد تولیدشده در 216 روز، حدود نیمی از فروش Xpeng را تشکیل میدهد.
•Xpeng برای پنجمین ماه متوالی بیش از 30,000 خودرو در مارس تحویل داد.
•چشمانداز:
•Xpeng با تمرکز بر خودروهای مقرونبهصرفه و گسترش در اروپا، پتانسیل رشد دارد.
•رقابت با Nio و لیپموتور در بخش استارتاپها چالشبرانگیز است.
6-Xiaomi | ورود قدرتمند اما کاهش جزئی
•جایگاه در بازار: شیائومی با 7,000 ثبتنام هفتگی (کاهش 2.8٪ نسبت به 7,200 واحد) جایگاه خوبی دارد. در چهار هفته اول آوریل، 25,600 خودرو به فروش رسانده است.
•تحلیل فنی:
•شیائومی هدف فروش 350,000 خودرو در 2025 دارد (در مقابل 135,000 در 2024).
•مدل SU7 با استقبال خوبی مواجه شده و در مارس 2025 بیش از 29,000 واحد فروخت.
•چشمانداز:
•شیائومی با برندینگ قوی و قیمتگذاری رقابتی میتواند رشد کند، اما نیاز به تنوع مدلها دارد.
7- Aito | جهش فروش با تخفیف!
•جایگاه Aito در بازار: با 6,900 ثبتنام (رشد 56.8٪ نسبت به 4,400 واحد) عملکرد قوی داشت. در چهار هفته اول آوریل، 19,300 خودرو ثبت کرد.
•تحلیل فنی:
•مدل M7 با طرح های فروش تخفیف های اخیر این برند برای مشتریان به موفقیت بزرگی دست یافت.
•حمایت هوآوی به تقویت برند کمک کرده است.
•چشمانداز:
•Aito با تمرکز بر مدلهای پریمیوم و طرح های فروش تخفیفی، میتواند جایگاه خود را بهبود بخشد.
—
8-Nio | رشد مداوم با طرح های تشویقی
•جایگاه در بازار: Nio با 6,500 ثبتنام (رشد 20.4٪ نسبت به 5,400 واحد) سومین هفته پیاپی رشد را ثبت کرد. در چهار هفته اول آوریل، 17,200 خودرو به فروش رساند.
•عملکرد زیربرندها:
•Onvo: 1,500 با مدل L60
Firefly تازهوارد با پتانسیل رشد در اروپا
•تحلیل فنی:
•مشوقهایی مانند 5 سال تعویض رایگان باتری، فروش NIO را تقویت کرده است.
•هدف Nio برای 2025 فروش 440,000 خودرو است
•چشمانداز:
•Nio با گسترش زیربرندها و تمرکز بر تعویض باتری، به دنبال کسب جایگاه بهتری است.
9-Zeekr | رشد متعادل
•جایگاه Zeekr در بازار: با 3,500 ثبتنام (رشد 29.6٪ نسبت به 2,700 واحد) عملکرد خوبی داشت. در چهار هفته اول آوریل، 11,200 خودرو به فروش رساند.
•تحلیل فنی:
•Zeekr در سال 2024، 222,123 خودرو فروخت (رشد 87.3٪).
•مدلهای X و 001 در اروپا عرضه خواهند شد.
•چشمانداز:
•Zeekr با حمایت Geely و تمرکز بر بازارهای جهانی، پتانسیل رشد دارد.
10-Avatr | جهش قابلتوجه
•جایگاه Avatr در بازار: با 2,200 فروش (رشد 57.1٪ نسبت به 1,400 دستگاه در هفته قبل) عملکرد قوی را به ثبت رساند و در چهار هفته اول آوریل(ماه جاری میلادی)، 6,400 خودرو ثبت کرد.
•تحلیل فنی:
•حمایت CATL و هوآوی به رشد برند کمک کرده است.
•Avatr در سال 2024، 27,589 خودرو تمام برقی (BEV)فروخته است.
•چشمانداز:
•Avatr با تمرکز بر BEVهای پریمیوم میتواند جایگاه بهتری کسب کند.
نویسنده: امیرحسین برخورداری