وزیر اسبق صمت تاکید کرد:
لزوم فعال شدن سامانههای هوش تجاری در دو وزارتخانه
اقتصاد ایران: وزیر اسبق صمت با اشاره به لزوم فعال شدن سامانههای هوش تجاری در وزارتخانههای اقتصاد و صمت گفت: امروز برنامه رصد مدونی برای بازار و کالا وجود ندارد و بنابراین یک روز پوشک کم میآید و روز دیگر صدای کشاورز بلند است که محصولش روی زمین مانده است.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،مهدی غضنفری در مورد چرایی رشد افسارگسیخته قیمتها در دو دولت یازدهم و دوازدهم تاکید کرد که گرانی حاصل از تورم یا کمبود کالا دو مقوله مجزاست و گران فروشی هم حاصل از طلب کردن پول بیشتر از سوی فروشنده میباشد.
وی با اشاره به اینکه وفور کالا بر ارزانی ترجیح دارد، گفت: ما نسبت به این مهم تاکید فراوان داشتیم چراکه معتقد بودیم قبل از اینکه اقدامی در جهت دستگیریِ مغازه دار انجام دهیم و کنترلهای امنیتی داشته باشیم، باید بر وفور کالا تاکید نماییم.
غضنفری در خصوص چرایی نبود وفور کالا گفت: نهاده دامی برای تولید مرغ و گوشت گرم از خارج وارد میشود و با کمال تاسف باید گفت بانک مرکزی که رئیس آن در انتظار رئیس جمهور شدن است، در تخصیص منابع ارزی تعلل داشت که بسیار برای واردکنندگان آزار دهنده بود.
وی همچنین از تعلل و تاخیر گمرک سخن گفت و ادامه داد: نهادهها به موقع به دامداری و دامپروریها نرسید و لذا مشکل اول ارزش پول ملی و مشکل دوم کمبود کالا در بازار بود.
غضنفری از ناتوانی بسیاری از ارکان کشور در بازگرداندن ارزش پول ملی سخن گفت و ادامه داد: امروز باید مراقب باشیم فرایند مدیریت کالا به درستی بسته شود تا کالا به خوبی به بازار برسد و از افزایش قیمت آن جلوگیری به عمل آید.
این تحلیلگر حوزه اقتصادی با بیان اینکه در دوران تصدی خود بر مسند وزارت صمت بر سیاست وفور کالا تاکید داشتند تا میزان کالا به حد استاندارد برسد، ادامه داد: وفور کالا منجر به رقابت در بازار میشود و مشتری گزینههای بسیاری برای خرید داشته که منجر میشود مغازه دار قیمت را پایین آورد.
غضنفری معتقد است امروز برنامه رصد مدونی برای بازار و کالا وجود ندارد و بنابراین یک روز پوشک کم میآید و روز دیگر صدای کشاورز بلند است که محصول روی زمین مانده و بازار رسانی نمیشود.
وی لزوم فعال شدن سامانههای هوش تجاری در وزارتخانههای اقتصاد و صمت را الزامی دانست که موجودی لحظهای کشور را نمایان سازد که هر بازاری که از حد مجاز پایین تر رود، دولت با کمک بخش خصوصی برای تامین، بلافاصله دست به کار شود ولی امروز چنین سامانههایی وجود ندارد که عدم ارزش پول ملی و کاهش کالا در بازار فزونی میگیرد.
غضنفری همچنین ضمن ارائه پیشنهادات مشاورهای به دولت سیزدهم گفت: در شرایط تحریم حتما لازم نیست دستها را به علامت تسلیم بالا ببریم؛ چنان که دو سال در تاریخ اقتصادی ایران تحریم به قدری خوب مدیریت شد که کاسبان تحریم را مجبور به سیاه جلوه دادنِ چهرهی مقابله کنندگان با تحریم کرد و البته اجازه ندادند پرونده آن دو سال باز بماند و متاسفانه دولت قادر نبود از آن تجربیات استفاده نماید.
وی خطاب به برخی نامزدها که درباره مدیریت کالا و بازار در کشور دست به سیاه نمایی زده بودند، گفت: حتما برای مقابله با تحریم راه کار وجود دارد و هر جا اراده قوی و دست جوان توامان وارد میدان شود، از پسِ کار برخواهد آمد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه