اکونیوز گزارش می دهد،
چرا محصولات ایران در پیش فروش دوم روی دستش ماند؟
اقتصاد ایران: ماراتن دوم قرعه کشی محصولات ایران خودرو آن طور که باید و شاید جذابیت برای خریداران مانند دور اول را نداشت و این بار متقاضیان رفتار جدیدی از خود نشان دادند و تمایلی به خرید محصولات ایران خودرو آنچنان که باید و شاید نشان ندادند اینکه چرا مردم دیگر مانند قبل عطشی به خرید و ثبت نام خودرو ندارند را در ادامه گزارش می خوانیم.
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران ، 9 مرداد بود که دور دوم فروش ایران خودرو کلید خورد و این بار ایران خودرو پیشتاز میدان شد و از سایپا پیشی گرفت اما این بار برخلاف دور اول تعداد متقاضیان ریزش زیادی داشت و آن هم به دلیل محدودیت های اعمال شده از سوی شورای رقابت و کمیته خودرو بود و بخش دیگر افزایش قیمت ها و کاهش فاصله قیمتی آن با بازار آزاد بود که باعث شد خریداران کمتری میل به خرید داشته باشند.
کمیته خودرو کمی پس از اجرای دور نخست فروش فوقالعاده تصویب کرد که در فروشهای بعدی اولا شرط عدم خرید خودرو به ۴۸ ماه افزایش یابد یعنی متقاضیان ثبتنام در فروش فوقالعاده خودروسازان نباید ظرف ۴۸ ماه گذشته از ایران خودرو و سایپا محصولی تحویل گرفته باشند ثانیا پلاک فعال در خانواده نیز وجود نداشته باشد.
به گزارش اکونیوز، دراین طرح، پنج محصول پر متقاضی ایرانخودرو شامل پژو ۲۰۶ تیپ ۵، دنا، سمند الایکس، ۲۰۶ صندوق دار و پارس بنزینی با قیمت قطعی عرضه شد و سه روز به طول انجامید اما اینکه چرا دراین دور ، متقاضیان کمی حضور داشتند در ادامه گزارش به آن می پردازیم:
بیشتر کارشناسان بازار خودرو براین باروند که قطعی نبودن قیمت خودروها و تحویل طولانی مدت آن هم در بازار پرتورم جذابیت خرید محصولات ایران خودرو را کاهش داده و دیگر آن تفاوت قیمت فاحش میان کارخانه و بازار که سودای سود زیادی به جیب دلالان و حتی شهروندان می داد این بار کمتر از گذشته خود را نشان داد.
با این حال هنوز هم با توجه به تعیین نرخهای دستوری برای خودروهای داخلی توسط شورای رقابت از یکسو و صعود قیمتها در بازار تحت تاثیر فاکتورهای اقتصادی از سوی دیگر، فاصله زیادی بین نرخ کارخانه و بازار خودروها ایجاد کرده است و درست به به همین دلیل است که فعالان خودروسازی و بسیاری از کارشناسان معتقدند بهتر است قیمتگذاری دستوری لغو شود تا رانت از بین رفته و تقاضای کاذب نیز فروکش کند.
ازسوی دیگر با بالابردن قیمت ها ازسوی شورای رقابت توان خرید شهروندان را کاهش داده و نتیجه ان شد که خیلی ها پول لازم برای شرکت در این طرح را نداشتند .
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه