معاون کل وزارت بهداشت:
۹۹ درصد تبلیغات پزشکی و دارویی فاقد مجوز هستند
اقتصاد ایران: معاون کل وزارت بهداشت، گفت: تمام داروهایی که از طریق شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود تقلبی است و از شبکه های غیر رسمی و قاچاق وارد شده اند.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، ایرج حریرچی، در خصوص نحوه نظارت بر تبلیغات پزشکی در رسانهها و فضای مجازی با اشاره به اینکه قریب به اتفاق تبلیغات پزشکی و دارویی کذب و یا غیر قانونی هستند، اظهار داشت: تبلیغ داروها و ذکر خواص درمانی در تبلیغات هر نوع مواد و محصول در رسانههای عمومی که مخاطب آنها عموم مردم هستند، طبق قانون ممنوع است.
وی افزود: بیش از ۹۹ درصد تبلیغات در حوزه پزشکی و دارویی فاقد مجوز هستند در حالی که طبق آئین نامه بند ب ماده سه سازمان نظام پزشکی همه این تبلیغات باید شماره اخذ مجوز داشته باشند.
معاون کل وزارت بهداشت، تصریح کرد: منظور از تبلیغات پزشکی و دارویی هرگونه پیام یا اطلاع رسانی است که منجر به ترغیب دریافت یا مصرف خدمات و محصولات میشود چرا که مشتری کافی ندارد و یا تبلیغات برخی پزشکان که اکثراً هم پزشکان مطرح و برجسته ای نیستند به اشکال مکتوب، شنیداری، گزارش و…، صرفاً برای برای جلب مشتری صورت میگیرد.
حریرچی با تاکید بر اینکه، تمامی تبلیغات فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای کذب هستند، گفت: تخلفات مذکور در رسانههای رسمی هم به میزان قابل توجهی وجود دارند، ولی در فضای غیر رسمی خصوصاً شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی شدت بسیار زیادی دارند.
***بیشتر بخوانید:
- ۲۵ درصد فرآوردههای دارویی کشور طبیعی هستند
- ردیابی ارز های اختصاص یافته به حوزه دارو
- ۹۷ درصد داروی مورد نیاز در داخل تولید میشود
وی خاطرنشان کرد: تمام داروهایی که از طریق شبکههای ماهوارهای تبلیغ میشوند تقلبی است و از شبکههای غیررسمی و قاچاق وارد شده که اصلاً معلوم نیست در چه شرایطی نگهداری شده اند، و مصرف آنها ممنوع است.
به گفته حریرچی، اکثریت جامعه پزشکی به طور سالم خدمات خود را ارائه میدهند و در شرایط فعلی که کمبود متخصص داریم، وجود صف انتظار برای ویزیت متخصصین، انجام تبلیغات گران قیمت توسط تعداد اندکی از پزشکان میتواند نشانه کمبود مشتری آنها و احتمالاً کیفیت عملکرد ایشان باشد.
معاون کل وزارت بهداشت در پایان گفت: سازمان نظام پزشکی که مسئولیت قانونی نظارت بر تبلیغات پزشکی را بر عهده دارد، اخیراً اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اند. حلقه اول برخورد سازمان نظام پزشکی در مورد تبلیغات غیر اخلاقی است.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه