به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا، این برنامه که قرار است از فروردین ۱۴۰۵ در سطح کشور به اجرا درآید، پس از سالها به عنوان یک راهکار کلیدی برای ساماندهی نظام سلامت کشور شناخته میشود. افزایش چشمگیر اعتبارات برای این برنامه، نشاندهنده تصمیم دولت برای تقویت و توسعه آن است.
رشد چشمگیر اعتبارات در بخش سلامت
در لایحه بودجه ۱۴۰۵، اعتبارات عمومی و اختصاصی حوزه سلامت شاهد رشد قابل توجهی است. این افزایش، عمدتاً به دلیل توجه ویژه دولت به بهبود زیرساختها و خدمات بهداشتی در سطح کشور است.
در بخش درآمدهای اختصاصی، دولت پیشبینی کرده است که این منابع از رقم ۹۲۵ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۳ هزار و ۵۴۳ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۵ برسد که نشاندهنده رشد ۶۳ درصدی در این بخش است. در همین حال، اعتبارات عمومی حوزه سلامت نیز از ۲ هزار و ۶۱ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ به ۶ هزار و ۷۸۹ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۵ افزایش خواهد یافت که معادل ۱۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته است.
تأکید بر ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی
در راستای افزایش اعتبارات حوزه سلامت، دولت همچنین توجه ویژهای به دانشگاههای علوم پزشکی و دستگاههای اجرایی مرتبط با سلامت داشته است. برای مثال، اعتبارات دانشگاههای علوم پزشکی از هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۴ با رشد ۲۵ درصدی به ۲ هزار و ۴۰۶ میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. همچنین، اعتبارات بیمه سلامت نیز با رشد ۳۲ درصدی به ۹۰۲ میلیارد ریال در لایحه بودجه ۱۴۰۵ رسیده است.
از جمله دیگر بخشهای قابل توجه، اعتبارات برای دستگاههای ستادی و ردیفهای متمرکز نیز با رشد ۲۳ درصدی به ۲۲۷ میلیارد ریال میرسد. این افزایشها نشاندهنده اولویت دولت در حمایت از بخشهای مختلف نظام سلامت است.
جهش ۱۲۴ درصدی اعتبارات برنامه پزشک خانواده
برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع که یکی از مؤلفههای اصلی نظام سلامت محسوب میشود، در لایحه بودجه ۱۴۰۵ بهطور ویژه مورد توجه قرار گرفته است. مجموع منابع پیشبینیشده برای اجرای این برنامه در سال آینده به ۷۶۲ هزار میلیارد ریال رسیده که این رقم از محل «اعتبارات هدفمندی» و «مالیات بر ارزش افزوده» تأمین خواهد شد.
در این راستا، مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال برای راهبری اجرای برنامه پزشک خانواده در مناطق شهری و روستایی و همچنین استقرار کامل نظام ارجاع پیشبینی شده است. در بخش خدمات پیشگیری برای روستاییان و جامعه عشایری نیز ۲۶ هزار میلیارد ریال اختصاص یافته است. این اقدامات به هدف کاهش هزینههای درمانی و ارتقای دسترسی به خدمات بهداشتی در مناطق کمتر برخوردار کشور انجام میشود.
منابع مالی برای پشتیبانی از برنامه پزشک خانواده
برای اجرایی کردن برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، دولت علاوه بر اعتبارات یادشده، منابع اضافی برای توسعه زیرساختهای الکترونیک، تأمین واحدهای مورد نیاز اجرایی و کاهش پرداختیهای بیماران در نظر گرفته است. این برنامه قرار است هزینههای درمانی بستری و سرپایی بیماران را کاهش دهد و بهطور خاص در سطوح ۲ و ۳ خدمات درمانی اجرا شود.
برای پشتیبانی از این برنامه، ۱۵ هزار میلیارد ریال برای تأمین، تربیت و نگهداشت نیروی انسانی تخصصی در نظر گرفته شده است. همچنین، برای پرداخت مشوقها به پزشکان و مراکز درمانی، مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد ریال پیشبینی شده است که هدف آن ترغیب مراکز درمانی به اجرای دقیق نظام ارجاع و افزایش کیفیت خدمات ارائهشده است.
تأمین منابع از محل مالیات بر ارزش افزوده
یکی از راههای تأمین منابع برای برنامه پزشک خانواده، استفاده از مالیات بر ارزش افزوده است. برای خدمات پیشگیری و سطح یک به روستاییان و جامعه عشایری، ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار پیشبینی شده است. همچنین، برای اجرای برنامه پزشک خانواده در مناطق شهری، ۱۵۰ هزار میلیارد ریال از این محل اختصاص خواهد یافت.
دولت همچنین برای بهبود کیفیت خدمات درمانی و مدیریت هزینههای سلامت، ۸۰ هزار میلیارد ریال برای ارتقای استانداردهای درمانی و ۶۵ هزار میلیارد ریال برای کاهش فرانشیز در سطوح ۲ و ۳ خدمات درمانی پیشبینی کرده است.
حمایت از بیماران خاص و تقویت سیستم سلامت
در لایحه بودجه ۱۴۰۵، منابع قابل توجهی برای حمایت از بیماران خاص و صعبالعلاج، کاهش هزینههای درمان و توسعه خدمات اورژانس تخصیص یافته است. بهویژه، ۶ هزار میلیارد ریال برای حمایت از برنامههای اهدای عضو و ۵ هزار میلیارد ریال برای خدمات توانبخشی طولانیمدت در نظر گرفته شده است.
لایحه بودجه ۱۴۰۵ بهویژه در بخش سلامت و بهداشت، با افزایش چشمگیر اعتبارات و برنامههای حمایتی، گامهای مهمی برای بهبود نظام سلامت کشور برداشته است. یکی از برجستهترین موارد، تخصیص اعتبار ویژه برای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است که میتواند تأثیر مثبتی بر کاهش هزینههای درمان و بهبود دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در سرتاسر کشور داشته باشد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه