روش جدید و بهصرفه برای تعمیر بمبافکنهای B-۲
اقتصاد ایران: نیروی هوایی آمریکا با روشی نوآورانه موفق شد یکی از گرانقیمتترین بمبافکنهای جهان، B-۲ اسپریت جورجیا، را با صرفهجویی میلیونها دلار و کاهش چشمگیر زمان تعمیر به ناوگان بازگرداند.
گجتنیوز: نیروی هوایی آمریکا با روشی نوآورانه موفق شد یکی از گرانقیمتترین بمبافکنهای جهان، B-۲ اسپریت جورجیا، را با صرفهجویی میلیونها دلار و کاهش چشمگیر زمان تعمیر به ناوگان بازگرداند؛ این عملیات نه تنها هزینه تعمیر را بیش از ۷۶ درصد کاهش داد، بلکه پیچیدهترین چالشهای فنی هواپیمای استراتژیک را نیز پشت سر گذاشت.
نیروی هوایی ایالات متحده با اتخاذ روشی نوین در تعمیر بمب افکن B-2، توانسته است میلیونها دلار صرفهجویی کند. این رویکرد جدید، بازگشت موفقیتآمیز یکی از گرانقیمتترین هواپیماهای نظامی جهان به ناوگان عملیاتی را ممکن ساخته است.
هواپیمای بمبافکن پنهانکار B-۲ اسپریت (B-۲ Spirit) با قیمت ۲٫۱ میلیارد دلار برای هر فروند، گرانقیمتترین هواپیمای نظامی جهان محسوب میشود. از ۲۱ فروند تولید شده، یکی در سال ۲۰۰۸ سقوط کرد و دیگری، معروف به Spirit of Georgia، در سال ۲۰۲۱ آسیب جدی دید. چالشهای نگهداری هواپیماهای نظامی بهخصوص در مورد این بمبافکنهای استراتژیک، بسیار پیچیده و پرهزینه است.
صرفهجویی چشمگیر در تعمیر بمبافکن B-۲ اسپریت
در ابتدا، نیروی هوایی ایالات متحده قصد داشت بمبافکن B-2 آسیبدیده اسپریت جورجیا را به دلیل هزینههای بالای تعمیر بازنشسته کند. تخمین اولیه برای تعمیر این هواپیما بیش از ۱۰۰ میلیون دلار و یک برنامه ۴ ساله بود. با این حال، به لطف پیشرفتها و ارتقاهای انجام شده در فرآیند تعمیر، این تصمیم تغییر کرد و عملیات تعمیر آغاز شد.

بمبافکن اسپریت جورجیا در سال ۲۰۲۲ تنها یک پرواز به تاسیسات نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) در پالمدیل کالیفرنیا (Palmdale, California) انجام داد تا تعمیرات آغاز شود. این انتقال هوایی به تنهایی حدود ۵۲ میلیون دلار صرفهجویی در هزینهها داشت و برنامه تعمیر را ۹ ماه کاهش داد.
چالشها و موفقیتهای روش جدید
فرآیند تعمیر بمبافکن B-2 اسپریت جورجیا در چهار مرحله اصلی طراحی، آزمایش، اعتبارسنجی و بازسازی ساختاری دنبال شد که پس از آن گواهی صلاحیت پرواز صادر میگردید. کاهش هزینهها و زمان تعمیر با غلبه بر چالشهای فنی متعدد همراه بود. یکی از راهکارهای کلیدی، استفاده از یک پنل کامپوزیتی بزرگ از قطعات مازاد هواپیمای B-2 Test Article 0998 بود که یک هواپیمای غیرعملیاتی برای آزمایش محسوب میشد.

با این روش نوین، نهتنها برنامه زمانی تعمیر ۹ ماه کاهش یافت، بلکه هزینه کلی نیز به ۲۳٫۷ میلیون دلار رسید که کاهشی بیش از ۷۶ درصدی را نشان میدهد. این عملیات شامل تقویت و جایگزینی بخشهای مختلف برای بازیابی یکپارچگی ساختاری بود و در می ۲۰۲۵ به پایان رسید. یکی از مشکلات پیچیده، آلودگی مخازن سوخت بود که نیازمند پاکیزگی تقریبا در حد آزمایشگاه برای بازسازی سطوح کامپوزیتی بود، اما تیم تعمیر موفق به انجام آن شد. با بازگشت موفق اسپریت جورجیا، ناوگان عملیاتی بمبافکنهای B-2 نیروی هوایی آمریکا دوباره به ۲۰ فروند رسید.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه