قاچاق لوازم خانگی صرفه اقتصادی ندارد؛ کالاهای خارجی ترمز گرانی را کشیدند
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد گفت: با باز شدن مسیرهای قانونی واردات، قاچاق دیگر بهصرفه نیست و ورود کالاهای خارجی با کیفیت و قیمت رقابتی، مانع جهش قیمت تولیدات داخلی شده است.
سید رسول ابنالرضا در گفتوگو با ایسنا در تشریح وضعیت کنونی بازار لوازم خانگی، ضمن تأیید تأثیر مثبت ورود کالاهای خارجی بر کنترل قیمتها، اظهار کرد: شرایط فعلی، قاچاق را از نظر اقتصادی توجیهناپذیر کرده است.
وی با اشاره به رکود و تورم حاکم بر بازار که ناشی از نوسانسازیهای عدهای خاص است، در خصوص نحوه ورود کالاهای خارجی افزود: در حال حاضر دیگر شاهد قاچاق به معنای مرسوم (مانند حمل از کوه) نیستیم، زیرا دروازهها برای ورود قانونی باز شده است.
ابنالرضا ورود کالا از طریق رویههایی مانند "تهلنجی" (که به عقیده وی بیشتر شبیه "تهنفتکش" است به دلیل حجم بالای واردات) را مقرونبهصرفهتر و قانونی دانست و افزود: ورود این کالاهای خارجی با کیفیت بسیار بالاتر و قیمت رقابتی، باعث شده است که تولیدکنندگان داخلی مجبور به رقابت شوند و جلوی افزایش بیرویه قیمتها گرفته شود. به عنوان مثال، اگر یک یخچال کرهای ۱۲۰ میلیون تومان باشد و مشابه ایرانی ۱۰۰ میلیون تومان، مصرفکننده نمونه خارجی را انتخاب میکند؛ این امر ترمز قیمت کالای داخلی را کشیده است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اختلاف فاحش بین قیمت کارخانه و مصرفکننده نهایی، تأکید کرد: در حال حاضر اختلاف فاحشی وجود ندارد و تمام مراحل قیمتگذاری توسط سامانه تجارت رصد میشود. قیمت خرید هر شخص مشخص است و قیمت فروش عمدهفروش طبق قانون، ۳ درصد به علاوه هزینه حمل است و از عمدهفروش تا مصرفکننده نهایی، ۷ درصد اضافه میشود. فاکتورهای رسمی، مورد تأیید بازرسان هستند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد در خصوص نقش اتحادیه در مقابله با کالاهای خارجی قاچاق و فاقد گارانتی نیز گفت: تأکید میکنم که در حال حاضر قاچاق به صرفه نیست و اکثر کالاهای خارجی قانونی وارد میشوند و در سامانه تجارت ثبت میگردند. اگر موردی مشاهده شود یا شکایتی از سوی مردم مطرح گردد، برخورد قاطع صورت گرفته و متخلفان به مراجع ذیربط معرفی خواهند شد. خیال مردم راحت باشد که هر نوع شکایتی مورد رسیدگی قرار میگیرد.
مردم از رکود بازار به نفع خود استفاده کنند
ابنالرضا در ادامه بر تأثیر افزایش آگاهی مصرفکنندگان و اجباری شدن استانداردهای کیفی در بازار لوازم خانگی تأکید و عنوان کرد: این تغییرات، ساختار قدرت تعیین قیمت را شکسته است. تولیدکنندگان داخلی مجبور شدند سطح کیفیت و بهرهوری انرژی محصولات خود را ارتقا دهند، زیرا در غیر این صورت، با ورود کالاهای خارجی با کیفیت، تولید داخلی تحت فشار قرار میگرفت.
وی ادامه داد: استانداردها اکنون اجباری شده و مردم نیز بسیار آگاهتر شدند. دیگر مانند گذشته نیست که کالا را کورکورانه خریداری کنند؛ امروزه با یک اسکن ساده از مارک یا سریال کالا، تمام اطلاعات مربوط به کیفیت، مصرف انرژی (برق، گاز و غیره) و قیمت روز آن در بازار به راحتی در دسترس مصرفکننده قرار میگیرد.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد در خصوص نقش مافیا و افراد تأثیرگذار بر قیمتها گفت: آن افراد دیگر نمیتوانند قیمتها را تعیین کنند، زیرا بازار در رکود به سر میبرد. رکود به این معناست که قدرت خرید مردم کاهش یافته است. در چنین بازاری، کالاها حتی زیر قیمت کارخانه نیز یافت میشوند.
ابن الرضا با تأکید بر هوشیاری مردم، به خریداران توصیه کرد: مردم نباید فریب تبلیغات دروغین و قیمتهای اعلامی در برخی مراکز را بخورند. اگر مردم در بازار دور بزنند و قیمتها را مقایسه کنند، بهترین قیمت را پیدا خواهند کرد. به ویژه در خرید نقدی، میتوان کالاهایی با ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر قیمت کارخانه پیدا کرد. توصیه میکنم مردم صرفاً به یک فروشگاه که تبلیغات اغراقآمیز دارد اعتماد نکنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد به دولت برای اصلاح سیاستهای وارداتی، رویکرد فعلی دولت را مثبت ارزیابی و خاطرنشانکرد: به نظر من دولت در مسیر درستی پیش میرود؛ اگر همین روند ادامه یابد، محدودیتهای لازم برای تولیدکنندگان داخلی اعمال میشود تا از افزایش بیرویه قیمتها جلوگیری شود.
ابنالرضا رکود را مستقیماً ناشی از "کاهش توان خرید مردم" دانست و افزود: اگر مردم توان خرید داشتند، بازار بسیار داغتر از وضعیت فعلی بود. خریداران باید قبل از هر تصمیمی، ابتدا در بازار بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ فروشگاه لوازم خانگی شهر بچرخند، کیفیت و استاندارد انرژی کالا را چک کنند، قیمت روز را در سایتها و مراکز بورس استعلام نمایند و سپس خرید خود را انجام دهند، نه اینکه با اعتماد کورکورانه به تبلیغات، از یک فروشگاه خرید کنند.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه