مرگ در بزرگراه‌های پایتخت

اقتصاد ایران: معاون هماهنگ کننده پلیس راهور تهران بزرگ در این باره گفت: در حالی که بزرگراه‌های تهران فقط بخشی از شبکه معابر پایتخت را تشکیل می‌دهند، اما ۵۹درصد تصادفات منجر به مرگ و ۳۲درصد تصادفات جرحی در همین معابر رخ می‌دهد؛ آماری که زنگ خطر جدی برای رانندگان و خانواده‌هاست و نشان می‌دهد تخلفات پرخطر در ساعات روز و شب، سهم بزرگی در افزایش ۴۲درصدی تلفات حوادث بزرگراهی امسال داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از طلاعات، ۴۲ درصدی آمار حوادث رانندگی منجر به مرگ در پایتخت به‌ویژه در بزرگراه‌ها، از آماری نگران کننده در حوزه ایمنی معابر شهری حکایت دارد که ورود جدی توام با اتخاذ تدابیر لازم به این چالش را به موضوعی غیرقابل انکار بدل کرده است.

 افزایش افزایش شمار مرگ سرنشینان و راکبان خودرو و موتورسیکلت در کنار آمار فزاینده شمار جان باختن عابران پیاده در سوانح رانندگی، اتفاق تلخی است که معابر پایتخت به ویژه بزرگراه‌ها را طی ۸ ماهه امسال به قربانگاه ۳۵۴ نفر از هموطنانمان تبدیل کرده است.

به اعتقاد کارشناسان ، ضعف فرهنگ ترافیکی شمار زیادی از رانندگان و همچنین عابران پیاده،  از مهمترین عوامل موثر در وقوع حوادث رانندگی منجر به مرگ در معابر شهری محسوب می‌شود که متاسفانه روز به روز هم دامنه آن گسترش می‌یابد؛ اما در این اثنا متصدیان حوزه ترافیک همواره ترجیح می‌دهند  از اهرم جریمه‌های رانندگی برای اصلاح رفتارهای ترافیکی اقدام کنند، غافل از این که به صِرف جریمه و مجازات متخلفان، نمی‌توان با این معضل برخورد کرد بلکه بهره گیری از ابزار های فرهنگی و تولید محتوا می‌تواند اثر بخش باشد.

سهم بالای بزرگراه‌ها در  تصادفات مرگبار

معاون هماهنگ کننده پلیس راهور تهران بزرگ در این باره گفت: در حالی که بزرگراه‌های تهران فقط بخشی از شبکه معابر پایتخت را تشکیل می‌دهند، اما ۵۹درصد تصادفات منجر به مرگ و ۳۲درصد تصادفات جرحی در همین معابر رخ می‌دهد؛ آماری که زنگ خطر جدی برای رانندگان و خانواده‌هاست و نشان می‌دهد تخلفات پرخطر در ساعات روز و شب، سهم بزرگی در افزایش ۴۲درصدی تلفات حوادث بزرگراهی امسال داشته است.

سرهنگ عباس معظمی گودرزی  با تشریح آخرین وضع تصادفات بزرگراهی پایتخت افزود: در ماه‌های گذشته و درپی افزایش تخلفات رانندگی در ساعات مختلف شبانه‌روز، شاهد رشد قابل توجه تصادفات منجر به جرح و مرگ در بزرگراه‌های تهران هستیم، معابری که به‌دلیل سرعت‌های بالا و حجم تردد سنگین، جزو پرمخاطره‌ترین نقاط تهران محسوب می‌شوند.

وی درباره الگوی تصادفات در ساعات روز گفت: در طول روز، سرعت و سبقت کمتر عامل حادثه است، اما توقف در حاشیه بزرگراه‌ها به‌ویژه هنگام خرابی یا پنچری ،یکی از مهم‌ترین عوامل تصادفات منجر به جرح و مرگ است به نحوی که رانندگان نخستین نقطه ممکن را برای توقف انتخاب می‌کنند که این موضوع بسیار خطرناک است.

معظمی گودرزی همچنین تردد موتورسیکلت‌ها در بزرگراه‌ها را از دیگر عوامل حادثه‌ساز دانست و تأکید کرد: در صورت اجبار به تردد، موتورسواران فقط باید از لاین کندرو استفاده کنند .

خلوتی معابر، عامل افزایش حوادث رانندگی

معاون پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به الگوی تصادفات شبانه گفت: خلوتی معابر از ساعت ۲۳تا ۳بامداد، سبب افزایش سرعت و سبقت‌های غیرمجاز می‌شود و متأسفانه برخی رانندگان این ساعات را برای تخلیه هیجان انتخاب می‌کنند که به تصادفات سنگین و مرگبار می‌انجامد.

وی مصرف روانگردان‌ها و نوشیدنی‌های غیرمجاز را یکی از عوامل مهم وقوع تصادفات شبانه اعلام کرد و افزود: در این ساعات، میزان استفاده از این مواد بیشتر است و حوادث منجر به جرح و مرگ هم بیشتر رقم می‌خورد.

معظمی گودرزی با اشاره به این که یکی دیگر از تخلفات حادثه ساز و خطرناک، حرکت با دنده‌عقب در بزرگراه‌هاست، افزود: برخی رانندگان به دلیل ناآشنایی با مسیر یا دید کم، اقدام به حرکت با دنده‌عقب می‌کنند که فوق‌العاده خطرناک است.

ورود عابران پیاده به مهلکه

وی با بیان این که از ساعت ۳بامداد تا روشن شدن هوا، تصادف وسایل نقلیه با عابران افزایش می‌یابد، اظهار داشت: برخی افراد بدون استفاده از پل هوایی اقدام به عبور از عرض بزرگراه‌ها می‌کنند که در تاریکی هوا بسیار حادثه‌ساز است.

معظمی گودرزی با اشاره به اقدامات پلیس در کنترل تخلفات حادثه ساز بزرگراهی گفت: در ۸ ماهه امسال ۴۲۹هزار فقره برخورد با تخلفات حادثه‌ساز در بزرگراه‌های پایتخت انجام شده است، تخلفاتی مانند سرعت و سبقت غیرمجاز ،حرکت با دنده عقب در بزرگراه‌ها که اغلب ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی، عدم توجه به جلو و مصرف روان‌گردان‌هاست که سهم بالایی در وقوع تصادفات منجر به جرح و مرگ دارد.

مرگ ۳۵۴ نفر در ۸ ماهه امسال

معاون پلیس راهور تهران بزرگ آمار ۸ماهه تصادفات بزرگراهی را ۲۹ هزار فقره تصادف منجر به خسارت و ۶۰۰۰ تصادف منجر به جرح اعلام کرد و گفت: در این مدت ۳۵۴ نفر در حوادث رانندگی جان باختند ؛ همچنین در مقایسه با سال گذشته، تصادفات خسارتی ۱۳درصد، جرحی ۱۱درصد و تصادفات منجر به مرگ ۴۲درصد افزایش یافته که بسیار نگران‌کننده است و نیازمند همکاری جدی مردم در کاهش این آمار هستیم.

معظمی گودرزی علت نهایی تصادفات بزرگراهی از ابتدای سال تاکنون را ۴۲درصد عدم توجه به جلو،  ۳۴     درصد عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، ۸درصد تغییر مسیر ناگهانی و ۴درصد حرکت در خلاف جهت اعلام کرد و ادامه داد:۱۵۴نفر از قربانیان حوادث رانندگی در بزرگراه‌ها موتورسوار، ۱۱۵ نفر عابر پیاده و  ۸۵نفر سرنشین خودروها بوده‌اند.

به گفته معاون پلیس راهور تهران بزرگ با افزایش حوادث رانندگی، تعداد گشت‌ها در بزرگراه‌ها افزایش یافته است و برخورد با تخلفات حادثه‌ساز هم با جدیت ادامه دارد.

حضور پلیس در معابر پررنگ است

در این باره سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به تفاوت میزان حضور پلیس در ساعات مختلف شبانه‌روز اظهار داشت: معمولاً به دلیل این که بیشتر مردم در ساعات صبح برای کار، تحصیل و آموزش از منزل خارج می‌شوند و در طول روز در حال انجام امور روزمره خود هستند، حضور پلیس در ساعات روز را  پررنگ‌تر احساس می‌کنند، اما این موضوع اصلا به معنای کاهش حضور پلیس در ساعات شبانه نیست.

وی افزود: پلیس راهور در چند شیفت خدمتی به صورت شبانه‌روزی فعال است. شیفت اول از ساعت ۶صبح آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۳ و ۳۰دقیقه ادامه دارد، شیفت دوم از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه فعال است . شیفت سوم هم از حدود ساعت ۲۱:۳۰آغاز می‌شود و تا ساعت یک بامداد ادامه دارد. همچنین شیفت چهارمی هم تعریف شده که از ساعت ۱۶  آغاز می‌شود و نیروها تا ساعت ۷صبح روز بعد به طور مستمر در حال خدمت هستند.

کشیر با تأکید بر این که پلیس در همه ساعات شبانه‌روز در معابر حضور دارد، تصریح کرد: برای کنترل مؤثرتر تخلفات شبانه، به‌ویژه در حوزه معاونت بزرگراهی، از تیم‌های ستادی هم استفاده می‌شود. این تیم‌ها به صورت گشت و کنترل فعالند.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه به آمار تصادفات عابران پیاده اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار موجود، ۵۱درصد تصادفات عابران پیاده در معابر بزرگراهی رخ می‌دهد، ۴۴درصد این تصادفات در خیابان‌های اصلی ثبت شده و حدود ۵درصد هم در سایر معابر اتفاق می‌افتد.

وی درباره تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها هم اظهار داشت: ۵۶درصد از تصادفات موتورسیکلت‌ها در معابر بزرگراهی رخ می‌دهد، ۳۹درصد در خیابان‌های اصلی و حدود ۵درصد هم در سایر معابر ثبت شده است که نشان‌دهنده نقش نوع معبر در وقوع حوادث ترافیکی است .

کشیر درباره سن افراد درگیر در تصادفات منجر به مرگ، تأکید کرد: بر اساس آمار ۸ ماهه امسال، بیشترین سهم تصادفات منجر به مرگ در تهران با ۲۳درصد مربوط به گروه سنی ۲۰تا ۳۰سال است. رتبه دوم هم با ۱۶درصد به گروه سنی ۳۰تا ۴۰سال تعلق دارد که این موضوع نشان می‌دهد که این ۲ گروه سنی بیشترین سهم را در تصادفات منجر به مرگ شهر تهران دارند. وی در ادامه به

علل اصلی تصادفات اشاره کرد و گفت: رتبه اول با ۳۲درصد مربوط به عدم توجه به جلو است و رتبه دوم هم با ۳۲درصد به عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه اختصاص دارد.

حضور یگان های کنترل نامحسوس پلیس

کشیر افزود: علاوه بر دوربین‌های ثبت تخلفات، پلیس راهور از یگان‌های نامحسوس هم برای کنترل متخلفان استفاده می‌کند که این یگان‌ها با خودروهای شخصی در معابر و بزرگراه‌ها تخلفات رانندگی را کنترل و با تخلفاتی مانند سرعت، سبقت غیرمجاز، حرکات مارپیچ و سایر حرکات مخاطره‌آمیز برخورد قانونی می‌کنند.

وی همچنین به استفاده از دوربین‌های «رادارگان» (کنترل سرعت با دوربین‌های پرتابل و پیشرفته) اشاره کرد و گفت: اکنون حدود ۱۰دستگاه دوربین رادارگان در شهر فعال است که ثابت نیستند و به صورت متغیر در نقاط مختلف مستقر می‌شوند و آنها به‌طور خودکار تخلفات را شناسایی و از وسیله نقلیه متخلف عکسبرداری می‌کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ