ضرورت نگاه ویژه به مشهد بعنوان کانون شرق کشور
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی استاندار خراسان رضوی گفت: جایگاه مشهد بهعنوان کانون شرق کشور و حتی فراتر از مرزها، ایجاب میکند نگاه ویژهای به این کلانشهر وجود داشته باشد.
غلامحسین مظفری امروز سهشنبه دوم دی ماه در بازدید از سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حملونقل و مرکز کنترل و مدیریت ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به جایگاه جمعیتی و ملی مشهد، اظهار کرد: مشهد پس از تهران دومین شهر کشور است و این موضوع باید در سهم استان از اعتبارات ملی دیده شود. همچنین باید باور داشته باشیم که مشهد با سایر کلانشهرهای کشور متفاوت است. زیرساختهای این شهر، جایگاه آن بهعنوان کانون شرق کشور و حتی فراتر از مرزها، نقش محوری در تشیع و ویژگیهای خاص امنیتی، ایجاب میکند نگاه ویژهای به این کلانشهر وجود داشته باشد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اولویتهای مدیریت استان در شرایط خاص گفت: در دوره ۱۲ روز جنگ تحمیلی، یکی از اولویتهای ما این بود که منابع را در این حوزه هزینه کنیم. در حملونقل درونشهری در مشهد هنوز با نیازهای واقعی فاصله داریم.
مظفری با مرور تجربههای گذشته در حوزه تأمین منابع حملونقل عمومی بیان کرد: زمانی که در مجلس شورای اسلامی بودم، در کمیسیون برنامه و بودجه، ۲۰۰ میلیون دلار برای مترو تهران مطرح شد و من پیشنهاد دادم به جای این عدد، ۵ میلیارد دلار برای کل کشور در حوزه حملونقل عمومی اختصاص داده شود. آن زمان کشور منابع خوبی داشت و این رقم میتوانست نجاتبخش باشد، اما متأسفانه همراهی نشد.
وی خاطرنشان کرد: باید به شاخصهای میانگین و حد استاندارد برسیم. ما مکلف و موظفیم برای رفاه و آسایش شهروندان خودمان، برای زائران و مسافران مشهد و همچنین برای منافع ملی، به حملونقل عمومی توجه جدی داشته باشیم. به هر میزان که حملونقل عمومی تقویت شود، در بحث بنزین، آلایندگیها، هوا و آسیبهای اجتماعی، به نفع مردم و کشور خواهد بود.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به لزوم مدیریت اقتصادی این حوزه گفت: باید حد مناسبی را در نظر بگیریم؛ نه فشار به مردم وارد شود و نه فشار مضاعف به شهرداری. مثل موضوع بنزین که قیمت آن ثابت ماند و بعد مشکلاتی ایجاد شد. باید طوری مدیریت کنیم که هزینههای جاری به سیستم تحمیل نشود و فاصله درآمد و هزینه، بهویژه در شهرداریها، بهتدریج به هم نزدیک شود تا بتوانند خودشان را مدیریت کنند.
مظفری ادامه داد: تا جایی که امکان دارد باید مسیر را باز کنیم، تفویض اختیار کنیم و اگر موضوعاتی نیاز به مکاتبه، مذاکره یا پیگیری در تهران دارد، حتماً اطلاع بدهید تا از طریق وزارت کشور، سازمان مدیریت، دولت، صندوق توسعه ملی یا هر مرجعی لازم است پیگیری کنیم. حتی اگر لازم است با بخش خصوصی مذاکره شود، این مسیر باید باز باشد.
وی با بیان اینکه وضعیت موجود قابل قبول است اما کافی نیست، گفت: شرایط بد نیست، اما توقع خودمان بیشتر است؛ بهویژه در حوزه حملونقل و ترافیک. مشهد شهری است که نگاههای زیادی به آن دوخته شده و باید در این حوزه هم الگو باشد.
استاندار خراسان رضوی با تأکید بر نقش فرهنگسازی در کاهش مشکلات ترافیکی تصریح کرد: بخش مهمی از مسئله، فرهنگ ترافیک و رفتارهای ترافیکی است. این یک موضوع جدی است که باید به آن پرداخته شود. تقاضا دارم طرحهای مطالعاتی مشخصی در حوزه حملونقل و ترافیک، بهویژه در زمینه رفتارهای ترافیکی، تدوین شود.
مظفری افزود: باید روی پویشها و اقدامات فرهنگی کار کنیم؛ پویشهایی که قبلاً هم تجربه آن را داشتیم. مشهد میتواند در این حوزه هم الگو شود. دستگاهها، سمنها و مجموعههای مردمی را کنار هم قرار دهیم و هر چند مدت، یکبار موج مثبت ایجاد کنیم. این اقدامات هزینه زیادی ندارد اما اثرگذاری بالایی دارد.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد:خود ما مدیران باید پیشقدم شویم؛ در استفاده از حملونقل عمومی، پیادهروی و دوچرخه. این کار هم اثر روانی دارد و هم در بلندمدت جواب میدهد. فرهنگ ترافیک و فرهنگ رانندگی میتواند بخش بزرگی از مشکلات این حوزه را حل کند.
۴۰ درصد ترددها در مشهد توسط حملونقل عمومی انجام میشود
مظفری بیان کرد: اقدامات بسیار مؤثر و مفیدی در این حوزه انجام شده و به نظر میرسد با کیفیت، دقت و مراقبت خاصی، مسائل پیگیری شده است.
وی با اشاره به رویکرد اصلی مدیریت شهری در حوزه ترافیک گفت: در حوزه حملونقل و ترددهای درونشهری، تأکید اصلی بر توسعه حملونقل عمومی شامل ناوگان ریلی، مترو، اتوبوس و بهطور طبیعی تاکسی است؛ در حال حاضر سهم این بخش از مجموع ترددها حدود ۴۰ درصد برآورد میشود و لازم است با برنامهریزی و تقویت زیرساختها، این سهم به سطح استاندارد حدود ۷۵ درصد افزایش یابد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: باید برای این هدف از همه ابزارها و امکاناتی که در استان وجود دارد استفاده کنیم. طبیعتاً محور اصلی این موضوع شهرداری مشهد است و دولت هم در کنار شهرداری مشهد باید کمک کند تا این حدنصاب ارتقا یابد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی در ۲ دی ماه، مظفری با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه حمل و نقل عمومی افزود: اتفاقات خوبی رقم خورده و در این حوزه کارهای خوبی انجام شده است، اما مردم و استانهای دیگر از خراسان رضوی و بهویژه از مشهد این انتظار را دارند که همیشه پیشتاز و پیشقدم باشد.
وی خاطرنشان کرد: هدف ما این است که یک مجموعه استاندارد، خوب و با کیفیت مناسب برای شهروندان خراسانی و مشهدی و همچنین برای زائرانی که از جایجای ایران اسلامی و کشورهای همجوار به مشهد سفر میکنند، فراهم شود.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه