تاکید مدیرعامل ایرانخودرو بر تامین ورقهای باکیفیت و ایمن خودرو از منابع داخلی
اقتصاد ایران: عصر خودرو- مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو با تاکید بر ضرورت ارتقای همزمان کیفیت و ایمنی بدنه خودروها اعلام کرد: این شرکت با وجود هزینههای سنگین، استفاده از ورقهای با استحکام بالا را در دستور کار قرار داده و همزمان بهدنبال افزایش سهم تامین داخلی ورقهای خودرویی است؛ رویکردی که به گفته وی، شرط پایداری تولید و کاهش وابستگی ارزی در شرایط فعلی صنعت خودرو محسوب میشود.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایکوپرس، نشست تخصصی بررسی وضعیت کیفی ورقهای مصرفی داخلی در ایرانخودرو با حضور نماینده صاحبان اکثریت سهامداران ایرانخودرو و مدیران عامل ایرانخودرو و شرکت فولاد مبارکه برگزار و موضوعاتی از جمله روند و سهم مصرف ورقهای داخلی و خارجی، ایرادات موثر بر کاهش بهرهوری، راندمان و توقف تولید، مسایل منجر به شکایت مشتری نهایی و اهمیت کیفیت دوام و تایید برخی آزمونهای استاندارد و همچنین گزارشهای کیفی قطعات تولیدی سازندگان ساپکو با ورقهای فولاد مبارکه و در نهایت جمعبندی و انتظارات دو طرف مورد بررسی قرار گرفت.
هدف نهایی، ارتقای کیفیت است
عادل پیرمحمدی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، در این نشست با اشاره به برخی برداشتهای نادرست درباره کیفیت بدنه و رنگ خودروها گفت: هدف نهایی ما، ارتقای کیفیت است. ما در ایرانخودرو بهطور جدی روی ارتقای کیفیت و ایمنی بدنهها کار میکنیم. خودروهایی مانند پژو 207 و سورن، استانداردهای 85گانه را پاس میکنند، اما ما یک قدم جلوتر رفتهایم و به دنبال افزایش استحکام بدنه هستیم.
پیرمحمدی با اشاره به استفاده از ورقهای با استحکام بالا اظهار کرد: با وجود هزینههای بالا، به سمت استفاده از ورقهای بالای 600 DP رفتهایم و تغییر قالبها در حال انجام است. امیدواریم سال آینده این پروژه نهایی شود. مساله اصلی ما تامین داخلی است. علاقهای به خرید خارجی نداریم، چون هر جا وابستگی خارجی بوده، تولید دچار مشکل شده است.
درخواست خروج ورقهای خاص از سازوکار بورس
حمید کشاورز، نماینده صاحبان اکثریت سهام گروه صنعتی ایرانخودرو نیز در این نشست با انتقاد از سازوکار قیمتگذاری گفت: سیستم قیمتگذاری ما بر مبنای دلار 70 هزار تومانی بسته شده، در حالی که سهم داخلی بهای تمامشده ما 50 تا 60 درصد است. انتظار ما این است که بهویژه در مورد ورقهای خاص، از الزام خرید از بورس خارج شویم؛ همانطور که در دنیا نیز این رویه وجود دارد.
وی با تاکید بر رشد تولید خودرو در سالهای آینده افزود: کشور در دو تا سه سال آینده به سمت تولید تا دو میلیون دستگاه خودرو میرود و فولاد مبارکه باید خود را برای تامین ورقهای بهروزتر و با کیفیت خودرویی آماده کند. کیفیت برای خودروساز حیاتی است و انتظار داریم شما شریک این مسیر باشید.
مسایل کیفی به افت تولید منجر میشود
سهراب برفروشان، معاون کیفیت گروه صنعتی ایرانخودرو نیز با ارایه گزارشی هشداردهنده، گفت: در سالهای گذشته، نقش کیفیت در افت تولید بسیار ناچیز بود، اما امسال با سختگیری در کیفیت قطعات ورودی و فرایندهای تولید، میزان قابل توجهی از تولیدات از دست رفته در جهت صیانت از مشتریان و بهواسطه موضوعات کیفی بوده است. اگر سختگیریهای امسال را نداشتیم، میتوانستیم خودرو های بیشتری تولید کنیم.
وی با اشاره به اقدامات کنترلی سازمان استاندارد درخصوص کیفیت ورقهای استفاده شده در صنعت خودرو، افزود: سازمان استاندارد براساس دستورالعملهای جدیدش برای رفع شائبهها درخصوص استاندارد بدنه خودروها، اقدامات کنترلی درخصوص ورقهای استفاده شده در بخش پرس خودروسازی انجام میدهد و درصورت مردودی تست ورق، معادل عدم قبولی تست تصادف تلقی میشود که میتواند منجر به توقف تولید شود. تضمین کیفیت ورقهای مورد مصرف که تاثیر بسزایی در کیفیت نهایی خودرو تولیدی دارد، برای ما بسیار مهم است.
آمادگی فولاد مبارکه برای اصلاح کیفی و سرمایهگذاری
در ادامه، سعید زرندی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با قدردانی از گزارش ارایهشده گفت: اینکه ایرانخودرو خود را مقید به کیفیت میداند، ما را هم ملزم به ارتقای استانداردها میکند. آمادگی داریم پیش از پایان سال، اصلاحات ملموس کیفی را بر اساس این گزارش اجرا کنیم.
وی با اشاره به جهتگیری جهانی فولادسازان افزود: آینده فولاد در جهان از مسیر خودرو میگذرد. ما سه طرح مهم در دست اجرا داریم و تمرکز ویژهای روی گریدهای جدید خودرویی داریم. این مسیر نیازمند سرمایهگذاری سنگین است و زمانی برای ما جذاب خواهد بود که اطمینان داشته باشیم خودروساز هم در مسیر تعالی حرکت میکند.
زرندی همچنین از آمادگی فولاد مبارکه برای همکاری در حوزه تهاتر ارزی خبر داد و گفت: در صورت فراهم شدن بستر همکاری با بانک مرکزی، آمادگی داریم ارز حاصل از صادرات را در اختیار بخش خودرو قرار دهیم. امسال نزدیک به 700 میلیون دلار صادرات داشتیم و هدفگذاری ما یک میلیارد دلار است.
در پایان این نشست، دو طرف بر تداوم همکاریهای فنی، ارتقای کیفی ورقهای خودرویی، توسعه پروژههای مشترک و کاهش وابستگی به واردات تأکید کردند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه