رشد فشار هزینهای بر خودروسازان
اقتصاد ایران: عصر خودرو- دادههای تورم تولیدکننده در تابستان سالجاری نشان میدهد «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمهتریلر» همچنان در معرض فشارهای شدید هزینهای قرار دارد؛ فشاری که نهتنها ساختار مالی خودروسازان را تحتتاثیر قرارداده، بلکه میتواند در ماههای آینده بهطور مستقیم بر قیمت خودرو، سطح عرضه و حتی تقاضای بازار اثرگذار باشد.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، تورم تولیدکننده این بخش در تابستان نسبت به فصل قبل از آن 10.6درصد افزایش یافتهاست. این رشد فصلی نشان میدهد؛ حتی در مقیاس کوتاهمدت نیز هزینههای تولید خودرو با شتاب زیادی در حال افزایش است. از آنجا که تورم فصلی معمولا حساسترین شاخص برای سنجش تغییرات آنی قیمت نهادههاست، ثبت چنین نرخی میتواند نشانه افزایش قیمت مواد اولیه، قطعات وارداتی، هزینه انرژی، دستمزد و هزینههای مالی بنگاهها باشد؛ عواملی که صنعت خودرو وابستگی بالایی به آنها دارد.
در مقیاس سالانه، شدت فشار تورمی مشخصتر است. تورم تولیدکننده نسبت به فصل مشابه سالقبل به 33.3درصد رسیدهاست؛ به این معنا که سطح هزینههای تولیدکنندگان خودرو در تابستان امسال بیش از یکسوم بالاتر از تابستان 1403 قرار گرفتهاست. این رقم نشان میدهد؛ شوکهای هزینهای نهتنها مهار نشده، بلکه نسبت به سالگذشته نیز تشدید شدهاند. در چنین شرایطی، ادامه سیاستهای قیمتگذاری دستوری یا محدودیتهای فروش میتواند شکاف میان هزینه و قیمت فروش را عمیقترکرده و زیان انباشته خودروسازان را افزایش دهد.
اما شاید مهمترین شاخص برای تحلیل روند هزینهای خودروسازان، تورم سالانه یا همان میانگین چهار فصل منتهی به تابستان امسال باشد که رقم 30٫5درصد را نشان میدهد. این شاخص از آن جهت اهمیت دارد که نوسانات کوتاهمدت را تعدیلکرده و تصویر دقیقتری از مسیر تورم در یک افق بلندتر ارائه میدهد. عبور تورم سالانه تولیدکننده خودرو از مرز 30درصد نشان میدهد؛ افزایش هزینهها به یک ویژگی ساختاری در این صنعت تبدیل شده و نمیتوان آن را صرفا به عوامل فصلی یا مقطعی نسبت داد.
پیامدهای این روند برای بازار خودرو چندوجهی است. از یکسو، افزایش مستمر هزینههای تولید فشار شدیدی بر نقدینگی بنگاهها وارد میکند و توان سرمایهگذاری، نوسازی خطوط تولید و بهبود کیفیت را کاهش میدهد. از سوی دیگر، در صورت انتقال تدریجی این تورم به سطح مصرفکننده، بازار خودرو با موج جدیدی از افزایش قیمت مواجه خواهدشد؛ موجی که میتواند تقاضای موثر را تضعیفکرده و رکود معاملاتی را تشدید کند. البته طی سالهای گذشته تورم تولیدکننده به دلیل قیمتگذاری دستوری و فریزهای بلندمدت قیمتی به مصرفکننده انتقال پیدا نمیکرد اما حالا اوضاع متفاوت شده و طبق جدیدترین دستورالعمل قیمتگذاری شورایرقابت، خودروسازان میتوانند هر سهماه یکبار درخواست رشد قیمت دهند و اگر سازمان حمایت ظرف یک ماه به این درخواست پاسخ ندهد قیمتهای پیشنهادی خودروسازان بهعنوان مبنا قرار میگیرد، بنابراین با رویه جدید احتمالا شاهد انتقال بخشی از این هزینهها به سمت مصرفکننده باشیم. بهطور کلی مهار تورم تولیدکننده در صنعت خودرو صرفا از مسیر کنترل قیمت نهایی امکانپذیر نیست، بلکه نیازمند مجموعهای از اقدامات هماهنگ در حوزه اقتصاد کلان، تسهیل واردات قطعات، کاهش هزینههای تامین مالی، اصلاح ساختار زنجیره تامین و افزایش بهرهوری تولید است. در غیراینصورت، فشار تورمی در لایه تولید انباشته میشود.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه