ایمنی تردددر گردنه تیوان کاهش یافته است/عدم برقراری ارتباط بیسیم مهمترین معضل در بحرانها
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی رئیس جمعیت هلالاحمر درگز، به وضعیت نامساعد جادههای شهرستان به واسطه شرایط جوی اخیر به خصوص در گردنه تیوان اشاره کرد و گفت: با توجه به بارشهای پراکنده و کولاک و آمدن برف از ارتفاعات به سطح جادهها شرایط جادهها تحت تأثیر قرار گرفته و ایمنی تردد به شدت کاهش یافته است.
سید حامد پرهیز، در گفتوگو با ایسنا در همین خصوص از رانندگان خواست؛ از سفرهای غیرضروری پرهیز و فقط در موارد اضطراری به جادهها مراجعه کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه همزمان با اعلام هشدارهای هواشناسی مبنی بر شرایط جوی ناپایدار و احتمال بارش برف سنگین، جمعیت هلالاحمر شهرستان درگز به حالت آمادهباش کامل درآمد، افزود: با توجه به پیشبینیهای صورت گرفته، تیمهای عملیاتی ما در تمامی پایگاههای مستقر در سطح شهرستان به حالت آمادهباش ۲۴ ساعته درآمدهاند. ضمن اینکه به منظور مدیریت هرگونه بحران احتمالی، اتاق عملیات ما در پایگاه تیوان با تجهیزات و اقلام امدادی مورد نیاز به طور کامل تجهیز شده است.
وی با اشاره به هماهنگیهای سازمانی در مدیریت بحران اظهار کرد: در جلسات برگزار شده با فرمانداری و سایر عوامل مدیریت بحران شهرستان، بر تأمین فوری امکانات و اقلام امدادی برای کمک به مسافرانی که ممکن است در جادهها گرفتار شوند و همچنین ساکنان مناطق آسیبپذیر تأکید ویژهای شد.
رئیس جمعیت هلالاحمر درگز، همچنین به لزوم همکاری سایر نهادها اشاره و خاطرنشان کرد: مقرر گردید در صورت شدت بارش و احتمال انسداد جادهها، از ظرفیتهای راهدارخانهها، روستاهای گردشگری و همچنین مدارس و اماکن فرهنگی در مسیر جاده اصلی، نهایت همکاری را با نیروهای هلالاحمر درگز به عمل آورند.
پرهیز در ادامه در خصوص چالشهایی که در شب اول بحران، روند امدادرسانی را تحتالشعاع قرار داد گفت: متأسفانه، شب اول بارش عملیات که برف و کولاک داشتیم با مشکل بزرگی مواجه شدیم؛ علیرغم هشدارهای مکرر هواشناسی، چند دستگاه تریلی و خودروی سنگین اقدام به تردد در جاده کردند که این امر منجر به انسداد کامل مسیر گردید.

وی با اشاره به تلاشهای شبانهروزی نیروهای امدادی، اظهار کرد: اقدامات ما برای رفع این انسداد و همچنین تأمین بستههای غذایی لازم برای مسافرانی که در میانه راه متوقف شده بودند، ادامه یافت. خوشبختانه با همکاری مؤثر نیروهای راهداری، تردد در مسیر بازگشایی و مشکل خودروهای سنگین گرفتار در محور برطرف شد.
رئیس جمعیت هلالاحمر درگز با تأکید بر ماهیت اصلی گرفتار شدگان، خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد خودروهایی که در برف گرفتار شده بودند، مربوط به تریلیها و ماشینهای سنگین بود. به تمامی رانندگان این خودروها بستههای غذایی تحویل داده شد و قویاً به آنها توصیه شد که به هیچ عنوان تا اطلاع ثانوی از تردد در مسیر خودداری نمایند.
پرهیز، در ادامه از سرکشی مستقیم نیروهای امدادی به مناطق دورافتاده خبر داد و افزود: به روستای چهل میرپ که در فاصله ۹۵ کیلومتری شهرستان قرار دارد، سرکشی داشتیم و اقدامات لازم برای پشتیبانی مسافرانی که احتمال گرفتار شدنشان در مسیر وجود داشت، به عمل آمد. نیروهای ما تا ساعت سه بامداد در محور حضور داشتند و اطمینان حاصل شد که شرایط لازم برای جلوگیری از بروز مشکل برای افراد فراهم گردد.
وی در خصوص آمادگی عملیاتی پایگاهها بیان کرد: تیمهای امدادی، به ویژه نیروهای پایگاه تیوان، بهطور ۲۴ ساعته در حالت آمادهباش کامل قرار دارند و هماهنگیهای لازم با پلیسراه و عوامل راهداری به طور مستمر برقرار است.
رئیس جمعیت هلالاحمر درگز همچنین به یک حادثه حین عملیات اشاره کرد و افزود: شب گذشته، یکی از خودروهای آمبولانس هنگام بازگشت از مأموریت امدادرسانی در برف گرفتار شد؛ خوشبختانه با همکاری و حمایت سایر نهادهای مستقر، به وضعیت آمبولانس رسیدگی شد و عملیات امدادرسانی به آن نیز با موفقیت انجام پذیرفت.
تأمین مکانهای اسکان و آمادگی برای شب یلدا
رئیس جمعیت هلالاحمر درگز در ادامه در خصوص پیشبینی مکانهای اسکان اضطراری افزود: با توجه به بارشهای اخیر و مشکلات ایجاد شده در گردنهها، با هماهنگی مدیریت بحران فرمانداری، چندین مکان برای اسکان اضطراری در سطح شهرستان تعیین شده است تا در مواقع ضروری مورد استفاده قرار گیرند. مدارس شبانهروزی و تعدادی از مساجد برای این منظور پیشبینی و تمهیدات لازم برای تأمین گرمایش آنها اندیشیده شده است.
پرهیز همچنین از تداوم آمادگی کامل نیروها حتی در شبهای خاص خبر داد و گفت: ما آمادهایم تا در شب یلدا نیز در کنار عوامل پایگاههای خود حضور فعال داشته باشیم و به هرگونه نیاز اضطراری مردم رسیدگی کنیم و در حالت آمادهباش کامل خواهیم بود.
ضرورت احداث پایگاه امدادی جدید
وی در خصوص تعداد خودروهایی که طی این دو شب نیاز به کمکرسانی پیدا کردند، بین کرد: در مجموع، حدود ۵ دستگاه خودرو و ۲ تریلی که عمدتاً تک سرنشین بودند، در طول محور اعلام نیاز کردند و کمکهای لازم به این خودروها تحویل داده شد. هلالاحمر همچنین چند بسته کمک غذایی به رانندگان تحویل داد تا بتوانند مسیر باقیمانده را با اطمینان ادامه دهند.
رئیس جمعیت هلالاحمر درگز، با اشاره به تجربههای اخیر امدادرسانی، بر لزوم رفع کاستیهای ساختاری در پوششدهی شهرستان تأکید کرد و مهمترین موانع را فاصله زیاد بین پایگاهها و ضعف پوشش ارتباطی دانست.
پرهیز یکی از چالش اصلی را فاصله جغرافیایی دانست و خاطرنشان کرد: فاصله بین پایگاه بین شهری تا شهرستان حدود ۸۰ کیلومتر است. این فاصله طولانی، زمان بازدید و پاسخگویی سریع در شرایط بحرانی را به شدت افزایش میدهد. لازم است که در این فاصله، یا یک پایگاه امدادی جدید احداث شود یا شرایطی فراهم گردد تا زمان کمتری برای سرکشی و پاسخگویی صرف شود.
وی افزود: با توجه به مشکلات مکرر ناشی از بارش برف در گردنهها، رفع این کمبودها در حوزه پایگاههای امدادی برای تسریع امدادرسانی ضروری است.
بنبستهای ارتباطی؛ قطع شدن بیسیم و تلفن در دل کوه
رئیس جمعیت هلالاحمر درگز، ادامه داد: بزرگترین چالش عملیاتی شناسایی شده، مربوط به عدم برقراری ارتباط پایدار در زمان بحران بوده است.
وی در این خصوص توضیح داد: عدم برقراری ارتباط تلفنی و بیسیم در برخی از مناطق، امدادرسانی را با موانع جدی مواجه میسازد. اگر حدود ۳۰ کیلومتر از محدوده شهرستان، در مسیر پایین گردنهها به سمت داخل درگز حرکت کنیم، به دلیل شرایط کوهستانی و درهها، ارتباط بیسیم به طور کامل قطع میشود و حتی ارتباط تلفنی نیز از دسترس خارج میگردد.
پرهیز ادامه داد: علیرغم مطرح کردن این مشکلات، متأسفانه اقدامی برای تقویت پوشش شبکه تلفن همراه در این نقاط کور صورت نگرفته است. همچنین، انتظار داریم استان بتواند سایتهای بیسیم مورد نیاز را برای این مناطق تعبیه کند تا زیرساختهای ارتباطی لازم در شرایط بحرانی فراهم آید.
وی توضیح داد: همچنین محدودیتهای تجهیزاتی نیز وجود دارد؛ سایت بیسیم اصلی جمعیت هلالاحمر در حال حاضر در ممد بیگ قوچان مستقر است؛ این مسئله باعث شده شبکه بیسیم ما گسترده نباشد و تمام شهرستان را پوشش ندهد. در نتیجه، در مسیرهای ذکر شده، حتی بیسیمهای دستی نیز پاسخگو نیستند.
رئیس جمعیت هلالاحمر تأکید کرد: با وجود این چالشهای ساختاری، جمعیت هلالاحمر در تلاش است تا با همکاری مؤثر سایر نهادها، خدمات بهتری را به مردم ارائه داده و در مواقع اضطراری با کارایی بیشتری عمل کند.
پرهیز با ابراز امیدواری به بهبود وضعیت زیرساختی، بر عزم این نهاد تأکید کرد و گفت: در تلاش هستیم تا با همکاری نهادهای مربوطه، زیرساختهای مخابراتی را تقویت کنیم و به مردم خدمات بهتری ارائه دهیم. امیدواریم با بهبود شرایط، بتوانیم در مواقع بحرانی به طور مؤثری عمل کنیم.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه