افزایش کنترل چین روی خودرو های کارکرده صفر کیلومتر
اقتصاد ایران: عصر خودرو- سازمان گردش و توزیع خودرو های تولید کشور چین در حال وضع قوانین جدیدی است که هدف آن سازماندهی مراحل صادرات خودرو های کارکرده صفر کیلومتر است.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، بر اساس گزارشات منتشر شده، از اول ماه ژانویه سال 2026 مقررات جدیدی اجرایی میشود که کنترل سفت و سختی بر روی صادرات این خودرو ها اعمال میکند. خودرو های کارکرده صفر کیلومتر به خودرو هایی گفته میشود که با کارکرد صفر یا بسیار کم از کارخانه خارج شدهاند اما با وجود وضعیت کاملا نو به اسم خودرو کارکرده معامله میشوند. این پدیده طی چند سال گذشته به میزان قابل توجهی در صنعت خودرو چین افزایش داشته است.
اعداد و ارقام آماری نشان میدهند که حجم معاملات این خودرو ها در چین طی سال 2024 به حدود یک میلیون دستگاه رسیده و نزدیک به 5 درصد کل بازار خودرو کارکرده این کشور را تشکیل داده است. دلیل اصلی خودروسازان برای این حرکت خلاص شدن از دست خودرو های تولید شده مازاد است. این امر یعنی خودروسازان و نمایندگی ها برای سریعتر کردن فروش موجودی و بازگشت سرمایه خود به حساب شرکت، خودرو های نو را با تخفیف وارد بازار کارکرده ها میکنند.
بخش قابل توجه ماجرا اینجاست که مهمترین راهحل خودروسازان برای این موجودی مازاد، صادرات آنها به دیگر کشور ها است. گفته شده که صادرات خودرو های کارکرده چین در سال 2021 رقم 15 هزار دستگاه بوده اما در سال 2024 به 436 هزار دستگاه افزایش پیدا کرده است و البته پیشبینی میشود که با انتشار آمار جدید تعداد این خودرو ها در سال 2025 بیشتر 500 هزار دستگاه گزارش شود.
موسسات مالی و صنعتی چین تخمین میزنند که 70 الی 80 درصد از این خودرو های صادر شده کاملا صفر کیلومتر هستند. این موسسات همچنین پیشبینی میکنند که نبود خدمات پس از فروش رسمی، عدم وجود تعمیرات سخت افزاری، نبود پشتیبانی در بحث نرمافزار و سرویس پک باتری و البته قیمتگذاری نامشخص در کشور های مبدا، این خودرو ها موجب نارضایتی مشتریان شده به اعتبار برند های چینی و نهایتا صنعت خودرو چین صدمه خواهند زد.
به همین دلیل 4 نهاد دولتی به رهبری وزارت بازرگانی چین مقررات جدیدی تصویب کردند که بر اساس آنها از سال 2026 هر خودرو که تا 180 روز بعد از ثبت اولیه از کشور چین صادر شود باید دارای گواهی رسمی خدمات پس از فروش از طرف خودروساز باشد. این سیاست صادرات را ممنوع نمیکند اما باعث میشود که شرکت سازنده روند نظارت خود بر روی صادرات را افزایش دهد و همزمان مسئولیتپذیری بیشتری در بحث خدمات پس از فروش و نهایتا اعتبار صنعت خودروسازی چین داشته باشد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه