معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده مشهد با «اتوبوس گردشگری»

اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: اتوبوس گردشگری می‌تواند به‌عنوان ابزاری مؤثر در پیوند میان حمل‌ونقل و گردشگری، نقش مهمی در معرفی جاذبه‌های کمترشناخته‌شده مشهد، افزایش ماندگاری زائران و ایجاد رونق اقتصادی در شهر ایفا کند.

آرش قهرمان، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت ارتباط میان حوزه حمل‌ونقل و گردشگری اظهار کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم در این پیوند، «اتوبوس گردشگری» است که در بسیاری از مقاصد گردشگری برای معرفی جاذبه‌های کمترشناخته‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در شهر مشهد جاذبه‌هایی مانند بارگاه منور امام رضا(ع) و آرامگاه فردوسی از شناخته‌شده‌ترین مقاصد گردشگری هستند، اما در کنار این‌ها، اماکن تاریخی، ابنیه فرهنگی و جاذبه‌های تفریحی و سرگرمی متعددی وجود دارد که بسیاری از زائران و گردشگران از آن‌ها اطلاع ندارند. این ناآگاهی سبب می‌شود مشهد برای برخی زائران به شهری یکنواخت تبدیل شود و انگیزه‌ای برای افزایش مدت اقامت یا سفرهای مجدد ایجاد نشود.

قهرمان با بیان اینکه یکنواختی می‌تواند به کاهش جذابیت یک مقصد منجر شود، تصریح کرد: اتوبوس گردشگری در واقع یک ابزار هدایت‌شده برای آشنایی گردشگران با جاذبه‌های نوظهور شهر است؛ ابزاری که علاوه بر اطلاع‌رسانی، می‌توان آن را یک کریدور بازاریابی یا نوعی رسانه متحرک دانست.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی  ادامه داد: گردشگران در قالب یک برنامه مشخص، با استفاده از اتوبوس گردشگری می‌توانند از چند جاذبه بازدید کنند. این آشنایی اولیه باعث می‌شود در مراجعات بعدی، زمان بیشتری را به آن جاذبه‌ها اختصاص و حتی برنامه اقامت خود را تغییر دهند که در نهایت به افزایش طول مدت اقامت در مقصد کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: افزایش بازدید از جاذبه‌ها، به‌طور مستقیم موجب شکل‌گیری گردش مالی، رونق اقتصادی و تقویت برند شهری می‌شود و از این منظر، اتوبوس گردشگری نقش مهمی در پیوند حمل‌ونقل و گردشگری ایفا می‌کند.

قهرمان با تأکید بر اینکه نظام حمل‌ونقل شهری مشهد با نوسانات زمانی حضور زائران مواجه است، افزود: نمی‌توان یک سیستم حمل‌ونقل ثابت برای شهری طراحی کرد که در ایام مختلف سال، به‌ویژه در نوروز یا مناسبت‌های خاص مذهبی، با افزایش شدید جمعیت مواجه می‌شود. حضور زائران در مشهد توزیع یکنواختی در طول سال ندارد و این موضوع باید در برنامه‌ریزی حمل‌ونقل لحاظ شود.

وی اضافه کرد: اگر هدف از توسعه حمل‌ونقل، کمک به برندینگ شهری، توسعه گردشگری زیارت و افزایش درآمدهای پایدار شهری باشد، مسیر آن توسعه اتوبوس‌های گردشگری زیارت‌محور است؛ اما اگر هدف کاهش هزینه و زمان تردد زائران میان حرم مطهر و سایر نقاط شهری باشد، این موضوع نیازمند شناسایی مسیرهای پرتردد و زمان‌های اوج حضور زائران است.

عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی  درباره طراحی سیستم حمل‌ونقل ویژه زائران گفت: سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی اساساً برای شهروندان طراحی می‌شوند، نه گردشگر و زائر. گردشگری صنعتی درآمدزاست و قرار نیست به گردشگر در مقصد یارانه حمل‌ونقل تعلق گیرد. با این حال، استفاده زائران از حمل‌ونقل عمومی شهری امری طبیعی و بلامانع است، هرچند این سیستم‌ها به‌طور اختصاصی برای آن‌ها طراحی نشده‌اند.

قهرمان تأکید کرد: تجربه کشورهای مختلف نشان می‌دهد که اتوبوس‌های گردشگری می‌توانند به‌عنوان مکمل سیستم حمل‌ونقل عمومی، نقش مهمی در معرفی مقاصد، افزایش رضایت گردشگران و تقویت اقتصاد شهری ایفا کنند؛ ظرفیتی که در مشهد نیز می‌تواند بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ