فراز و فرودهای اقتباس از متن ادبیات تا پرده سینما در شبِ «شبهای روشن داستایفسکی»
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی دانشیار گروه زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: اقتباس سینمایی از متون ادبی فرایندی پیچیده و بین نشانهای محسوب میشود؛ در حقیقت ما در این نوع از اقتباس از نشانههای زبانی به سمت نشانههای زبانی، تصویری و صوتی حرکت میکنیم.
محمودرضا قربان صباغ در نشست «نقدی بر رمان شبهای روشن داستایفسکی» که شامگاه ۲۵ آذر، در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، درباره فیلم شبهای روشن ساخته فرزاد موتمن که اقتباسی از کتاب شبهای روشن داستایفسکی است، اظهار کرد: این اثر تلاشی وفادارانه برای انتقال متن کتاب به صدا، تصویر و سینما نیست بلکه یک بازآفرینی خلاقانه است. در کتاب تئوریک «نظریه اقتباس» لیندا هاچن نیز به این موضوع اشاره شده که گاه اقتباسها تکرار بدون تکثیر هستند و مهمترین تغییری که در این جریان اتفاق میفتد در مورد شخصیت اصلی است.
وی افزود: در این فیلم این شخصیت از یک فرد رویاپرداز در اثر داستایفسکی به یک روشنفکر و استاد دانشگاه تغییر پیدا میکند. سوال مهم اینجاست که این اقتباس، خیانت به اثر اصلی یا حضور روح اثر در کالبدی تازه است؟ ما در رمان با یک راوی تیپیکال رویا پرداز که خجالتی است، اعتماد به نفس ندارد و یک انزوای تحمیلی دارد، روبرو هستیم و این انزوای تحمیلی ناشی از ناتوانی اجتماعی اوست. در فیلم شخصیت استاد با بازی مهدی احمدی، آگاهانه نوعی تفرعن روشنفکرانه دارد و این انزوا از این تفرعن نشأت میگیرد و در واقع با کتاب، دیواری بین خودش و جامعه ایجاد کرده است.
این دانشیار گروه زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، ادامه داد: شخصیت زن در فیلم موتمن با رمان دارای تفاوتهای ماهوی است برای مثال ما در فیلم شبهای روشن شخصیت مادربزرگ را خیلی گذرا میبینیم در حالی که مادربزرگ در رمان شبهای روشن نقش خیلی مهمی دارد و حتی در رمان آنقدر مهم و حساس به رفتار دختر است که او را با چند سنجاق قفلی به خودش وصل کرده تا مبادا دست از پا خطا کند ولی در فیلم تصویر مادربزرگ خیلی کمرنگ هست. شخصیت رویا در فیلم شخصیت کنشگری است که هوش عاطفی بسیار بالایی دارد و در نهایت مجالی رو پیدا میکند که در زره تنهایی استاد نفوذ بکند.
تفاوت در شکل بیان؛ مولفهای مهم در اقتباس
وی با اشاره به اینکه یکی از تغییراتی که لاجرم در اقتباس از رمان در سینما اتفاق میافتد، تفاوت در شکل بیان است، خاطرنشان کرد: در فرم روایت، فردی را بهعنوان راوی داریم که روایت قصه را برعهده دارد اما در سینما باید آن روایت را بهصورت تصویری ببینیم که ویژگی راوی دیگر در آن وجود ندارد. البته اگر قرار بود فیلم عین رمان باشد، بسیار خسته کننده و حوصله سربر میشد. در اثر موتمن، مونولوگهای کتاب داستایفسکی تبدیل به دیالوگهای پینگ پنگی شده و زمینه و موضوع صحبتهای آنها هم اشعار فارسی است چون هردو به آن علاقهمند هستند.
قربان صباغ افزود: تفاوت دیگر فیلم نسبت به رمان، شامل انتخاب روز بجای شب بوده همچنین تهرانی که در فیلم است خیلی نسبت به تهران شلوغ و پرهیاهو تفاوت داشته و گویی بر اساس شخصیت استاد ساخته شده و بسیار آرام و خلوت و البته دارای اضطراب است. موسیقی فیلم هم بسیار نقش موثری دارد و در واقع جای خالی بسیاری از مونولوگهای رمان را موسیقی پیمان یزدانیان پر کرده است. علاوه بر این الگوی داستان شیخ صنعان و دختر ترسای عطار نیشابوری در داستان شبهای روشن هم تکرار شده است.
وی افزود: پایانبندی فیلم رادیکالترین مداخلهای هست که کارگردان در رمان دارد چون بعد از اینکه در رمان شخصیت اصلی تجربه لحظهای شادی و خوشبختی را به دست میآورد، خدا را شکر میکند ولی در پایان فیلم موتمن ما با یک جور انتحار فرهنگی توسط شخصیت استاد روبرو هستیم، گویی او بسیار تغییر و تحول کرده است.
پیام اصلی «شبهای روشن» فرزاد موتمن: زندگی، زندگی و باز هم زندگی
او تصریح کرد: این فیلم سومین اقتباس از «شبهای روشن» داستایفسکی محسوب میشود که اثر اول از ویسکونتی در ۱۹۵۷ و اثر دوم از روبرسون در ۱۹۷۱ است که بسیار رئالیستی بوده و در پاریس اتفاق میافتد و باید گفت که این اثر سوم یعنی شبهای روشن فرزاد موتمن به عقیده من بهترین اقتباس از رمان شبهای روشن است و پیام اصلی این اثر هم این است که زندگی از ادبیات مهمتر است.
در ادامه این نشست، زینب موذنزاده، عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات روسی دانشگاه فردوسی مشهد، با بیان اینکه داستایفسکی خود، شبهای روشن را اثری رمانتیسیستی اطلاق میکرده، اظهار کرد: اما آنچه از این رمان در ادبیات روسیه پذیرفته شده، داستان کوتاه است. این اثر به هیچ عنوان به دیگر آثار داستایفسکی شباهتی ندارد و در آن از مفاهیمی مانند عشق، عاطفه و ایمان صحبت شده که در دیگر آثار او تکرار نشده است. در «شبهای روشن» چهار شب وجود دارد و سپس صبح فرا میرسد که این بسیار حائز اهمیت است چون هرچند که داستان به نفع قهرمان اصلی تمام نمیشود و به عشق خودش نمیرسد اما عشق او به معشوق خود میرسد.
«شبهای روشن» داستایفسکی؛ از خیالپردازی تا گریزی بر تجربه زیسته آدمها
وی افزود: شب های روشن سن پترزبورگ یکی از جاذبههای توریستی روسیه است که بهدلیل شفق قطبی پدید میآید و مردم در این شبها نمیخوابند و مشغول شبنشینی و گفتوگو هستند. شخصیت اصلی شبهای روشن کارمند و حقوق بگیر است و به همین دلیل به دیگران وابسته است، او منزوی بوده و به همین دلیل تا به حال با زنی هم صحبت نشده و این تجربه برای اولین بار برای او رخ میدهد. در مقابل شخصیت دختر بسیار دارای حجب و حیا بوده و حتی به پیشنهاد سینما رفتن هم جواب منفی میدهد.
موذن زاده با بیان اینکه قهرمان قصه «شبهای روشن» زندگی واقعی بسیار غمانگیز و تنهایی دارد، مطرح کرد: اما او در ذهن خود بر خلاف واقعیت، بسیار خیالپردازی میکند. در واقع داستایفسکی نشان میدهد که جوانان روسیه آن زمان، چه میزان بیحوصله و بدون دلخوشی بودند و از طریق خیال پردازی روزگار میگذراندند. این چهار شب در قصه به شخصیت اصلی اجازه تجربه کردن خیالهایش را میدهد و برای اولین بار با مفهوم عشق هرچند به صورت گذرا آشنا میشود.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه