واگذاری آزادراه زنجان - تبریز به سازمان راهداری در مراحل نهایی
اقتصاد ایران: ایسنا/زنجان مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان زنجان گفت: واگذاری آزادراه زنجان - تبریز به سازمان راهداری در مراحل نهایی قرار دارد و پس از تحویل، عملیات اساسی بهسازی و اصلاح روکش این محور به طول حدود ۹۰ کیلومتر با سرعت آغاز خواهد شد.
اصغر اسماعیلی امروز (سهشنبه ۲۵ آذر) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۹۵ کیلومتر از آزادراه زنجان - تبریز در حوزه استحفاظی استان زنجان قرار دارد و در برخی مقاطع آن اقدامات بهسازی و اصلاح روکش انجام شده، اما بهینهسازی کامل این محور زمانبر است و پس از تحویل رسمی، در قالب یک پروژه ضربالاجل و حدوداً دو ساله اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به عملکرد این ادارهکل در حوزه زیرساختی، افزود: ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان زنجان در جشنواره شهید رجایی سال ۱۴۰۳، رتبه اول گروه امور زیربنایی و توسعه زیرساختها و رتبه سوم در میان دستگاههای اجرایی استان را کسب کرده و در سطح کشور نیز رتبه سوم اداراتکل راهداری را به دست آورده است.
اسماعیلی ادامه داد: طی سال جاری ۸۳ کیلومتر از مسیر آزادراههای زنجان - قزوین و زنجان - تبریز با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال لکهگیری اساسی و روکش آسفالت شده و برای تکمیل بلوک مفصلی آزادراه زنجان - قزوین، پنج کیلومتر نیوجرسی با اعتباری بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال نصب شده است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان زنجان با اشاره به اقدامات ایمنی، اضافه کرد: ۱۴ پروژه رفع نقاط حادثهخیز با اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در دست اجراست و بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر خطکشی با هزینهای بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال در محورهای استان انجام شده است.
وی بیان کرد: در سال جاری حدود ۴۲۰ هزار تن آسفالت برای ارتقای وضعیت راههای استان تولید و مصرف شده و ۱۳۴ کیلومتر راه اصلی و شریانی و ۱۰۴ کیلومتر از راههای فرعی و روستایی با مجموع اعتباری بیش از ۱۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال روکش آسفالت شده است. همچنین ۵۴ کیلومتر راه روستایی آسفالت و ۱۳۵ کیلومتر زیرسازی شده است.
اسماعیلی با اشاره به کاهش تصادفات، ابراز کرد: مطابق آمار پزشکی قانونی، در هشتماهه نخست امسال شاهد کاهش ۱۰ درصدی تلفات جادهای در استان بودهایم که نتیجه اقدامات ایمنسازی، اصلاح نقاط پرحادثه و توسعه سامانههای کنترلی است.
او در بخش حملونقل مسافر و کالا، گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۴۵ هزار مسافر با رشد ۸.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل جابجا شده و تعداد سفرهای ثبتشده نیز با رشد ۳.۸ درصدی به بیش از ۱۵۶ هزار سفر رسیده است. همچنین حدود ۸.۵ میلیون تن کالا از طریق ۵۴۷ هزار سفر ناوگان باری در استان جابهجا شده است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان زنجان با اشاره به سهم بالای بار معدنی، تشریح کرد: سالانه حدود ۱۲ میلیون تن کالا در محورهای استان جابجا میشود که ۵۰ تا ۶۰ درصد آن مربوط به مواد معدنی است. این موضوع اگرچه نشاندهنده فعال بودن تولید در استان است، اما در صورت عدم کنترل، منجر به تخریب راهها میشود؛ از اینرو کنترل اضافهبار، اجرای مراکز توزین و صدور بارنامه هوشمند در مبادی خروجی معادن و برخورد قانونی با متخلفان در دستور کار قرار دارد.
وی از اجرای طرحهای هوشمندسازی خبر داد و تصریح کرد: هماکنون ۴۵ دوربین نظارت تصویری، ۴۲ دوربین ثبت تخلف، ۸۶ دستگاه ترددشمار و پنج سامانه توزین در حال حرکت در محورهای استان فعال است و ۱۱ پروژه جدید نصب دوربین برای سال آینده برنامهریزی شده است.
اسماعیلی درباره روشنایی محورها، عنوان کرد: سیاست سازمان راهداری، اجرای روشنایی نقطهای در نقاط پرحادثه است و در این راستا امسال هفت تا هشت نقطه با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال به روشنایی نقطهای مجهز شده است.
او همچنین با اشاره به آمادگی کامل راهداری زمستانی، اذعان کرد: ۳۲ پایگاه امداد و نجات زمستانی با بیش از ۲۱۳ دستگاه ماشینآلات و حدود ۴۰۰ نیروی عملیاتی در محورهای استان مستقر هستند و با اجرای طرح تأمین پیشگیرانه سوخت در محورهای کوهستانی، هیچگونه مشکلی در سوخترسانی استان حتی در شرایط بحرانی وجود ندارد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان زنجان با اشاره به نوسازی ناوگان حملونقل، تاکید کرد: توسعه و نوسازی ناوگان از برنامههای ملی است که سال گذشته ۳۳ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان مسافری اختصاص یافت و پیشبینی میشود امسال نیز حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات در این بخش پرداخت شود.
اسماعیلی با اشاره به آمار تلفات جادهای استان، گفت: مرجع نهایی اعلام آمار فوتیهای ناشی از تصادفات، پزشکی قانونی است و به همین دلیل آمار قطعی معمولاً با یک تا دو ماه تأخیر اعلام میشود. بر اساس آخرین آمار ارائهشده در کمیسیون ایمنی راههای استان، ۶۶ درصد فوتیها در محل حادثه، حدود یک درصد در حین انتقال و ۳۳ درصد در بیمارستان جان خود را از دست دادهاند.
وی خاطرنشان کرد: بررسی علل فوت نیز نشان میدهد حدود ۸۰ درصد فوتیها ناشی از شکستگیهای متعدد، ۱۳ درصد ناشی از ضربه به سر و حدود پنج تا شش درصد ناشی از خونریزی بوده است که این آمار بر ضرورت ارتقای ایمنی راهها و اصلاح رفتارهای ترافیکی تأکید دارد.
انتهای زنجان
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه