معاون جهاد دانشگاهی قم: پژوهشهای دانشگاهی و نیازهای واقعی نظام سلامت جدا شدنی نیستند
اقتصاد ایران: ایسنا/قم معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم با بیان اینکه پژوهشهای دانشگاهی و نیازهای واقعی نظام سلامت دو مقوله جدا از هم نیستند، اظهار کرد: هر مسئلهای که در فضای دانشگاهی مطرح میشود، انعکاسی از نیازی است که در نظام سلامت وجود دارد. این دو مانند یک پیکان دوطرفه هستند که همدیگر را تکمیل میکنند.
لیلا ناصرپور به مناسبت هفته پژوهش در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه به طور کلی، پژوهشهای پایهای و بنیادین برای تبدیل علم به خدمت و محصول بسیار مهم هستند، گفت: اگر این پژوهشها و مقالات علمی نباشند، در هیچ جای دنیا نمیتوان یکباره پژوهش را از حوزه علم وارد بخش خدمات کرد این پژوهشهای بنیادی باید انجام و مقالات منتشر شوند.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم اهداف طرحهای تحقیقاتی را ارائه نتایج علمی در داخل کشور و جوامع بینالمللی دانست و گفت: مقالات و طرحهای تحقیقاتی باید وجود داشته باشند تا هم ما از تحقیقات صورت گرفته در سطح دنیا استفاده کنیم و هم دیگران بتوانند از نتایج پژوهش ما بهره ببرند و هر روز به دانش موجود اضافه شود، این امر در نهایت منجر به ورود پژوهشها در چرخه خدمات و یا تولید محصول میشود.
ناصرپور افزود: به طور قطع، هدف هر تحقیقی، چه در سطح بنیادین و چه در سطح پیشرفته این است که بتواند به انسان کمک کند. هدف پژوهشهای ما در گروههای بیولوژی، تولیدمثل یا سلولهای بنیادی مرکز تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی قم این است که بتوانیم در فرآیند درمان ناباروری بیماران به نتایج بهتری دست یابیم.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم تصریح کرد: پس از اینکه تحقیقات ما به نتیجه رسید، منتشر شد و تأییدیههای لازم را گرفت، در نهایت وارد مرحله درمان میشود و از این طریق کیفیت خدمترسانی بهبود یافته و پروتکلهای درمانی جدیدی وارد عرصه میشوند که به بهبود این مسیر کمک میکنند.
وی در ادامه اضافه کرد: جهاد دانشگاهی قم نیز با توجه به رسالت خدمترسانی خود و با توجه به موضوع مهم (جمعیت) که امروز مورد تأکید فراوان مقام معظم رهبری است، نگاه ویژهای به این حوزه دارد.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم افزود: این نهاد چالشهای موجود در درمان ناباروری را احصا کرده و بر روی پژوهشهایی کار میکند که میتواند به افزایش کیفیت خدمات در این زمینه کمک کند.
موانع تبدیل پژوهش به خدمت یا محصول
ناصر پور با بیان اینکه مسیر تبدیل یک پژوهش به یک پروتکل خدماتی یا یک محصول، مسیری طولانی است، گفت: برای کاربردی شدن یک پژوهش، ابتدا باید پایههای آن به درستی و با روشهای بنیادین انجام شود، سپس تأییدیههای لازم را بگیرد و بعد وارد مسیر خدمت شود.
وی اظهار کرد: از طرف دیگر، در برخی حوزههای پژوهشی، هنوز سیاستهای کلان و آییننامههای کامل و بهروز وجود ندارد؛ البته این را هم باید در نظر گرفت که علم در حال پیشرفت است و موضوعات جدیدی به وجود میآید. طبیعی است که برای بهروزرسانی آییننامهها و مشخص شدن مسیرها، زمان لازم است.
اولویتهای پژوهشی جهاد دانشگاهی قم
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم بیان کرد: اولویتهای پژوهشی ما جدا از اولویتهای پژوهشی کشور نیست. چالشها و نیازهای کشور، جزء اولویتهای ما بوده و هست؛ به عنوان مثال جهاد دانشگاهی در مسئله جمعیت همواره پیشرو بوده است.
ناصرپور ادامه داد: حوزههایی مانند هوش مصنوعی، ریزگردها، محیط زیست و امنیت غذایی، از جمله ابرچالشهای کشور هستند که در اولویتهای پژوهشی جهاد دانشگاهی قرار دارند.
وی گفت: خوشبختانه در جهاد دانشگاهی استان قم به بلوغی رسیدهایم که پژوهشهای کاربردی در مورد چالشهای مذکور انجام میدهیم. با موافقت قطعی گروه بیولوژی تولیدمثل، طرحهای خوبی در حوزه هوش مصنوعی و سلولهای بنیادی در حال انجام است. همچنین طرحهایی در رابطه با چالشهای استان، مانند ریزگردها و بیابانزدایی، در دست اقدام داریم.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی قم با بیان اینکه پژوهشگران توانمند ما با تمام توان در حال فعالیت هستند، گفت: خوشبختانه طی سه سال اخیر، پژوهشگر برتر استان و کشور از معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قم معرفی شده است و این نشاندهنده کیفیت کار است.
استفاده از هوش مصنوعی در پروسه درمان ناباروری
وی تصریح کرد: یکی از طرحهای مهمی که اخیراً از سوی معاونت پژوهشی نیز مورد حمایت قرار گرفته، بحث انتخاب بهترین اسپرم برای عمل (آیویاف) است. همانطور که میدانید، در عمل میکرواینجکشن، انتخاب اسپرم خوب از بین میلیونها اسپرم کار بسیار سختی است و تکنسین مربوطه باید به صورت چشمی بهترین اسپرم را انتخاب کند و این انتخاب مستقیماً با کیفیت جنین حاصل مرتبط است. لذا در طرح هوش مصنوعی ما، از سیستم هوش مصنوعی برای کمک به انتخاب بهترین اسپرم استفاده میشود. از دیگر طرحهای پژوهشی ما انتخاب بهترین جنین با استفاده از هوش مصنوعی (AI) خواهد بود تا انشاالله نرخ باروری را افزایش دهیم.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه