بیمه تاکسی؛ فشار و انتظار برای اصلاح
اقتصاد ایران: حملونقل عمومی درونشهری، به ویژه تاکسیهای شخصی و خطی، ستون اصلی جابهجایی مردم در شهرهای بزرگ است، اما بیمه این ناوگان هنوز با مشکلات ساختاری و ناکارآمدیهای جدی مواجه است.
فرزاد مرزانی، کارشناس بیمه خودرو، در گفتوگو با «دنیایخودرو» با اشاره به چالشهای بیمه تاکسیها گفت: «ناوگان تاکسیرانی با مجموعهای از فشارهای مالی، ضعف پوشش بیمهای و عدم انعطافپذیری در قراردادها مواجه است که امنیت راننده و مسافر را تحت تاثیر قرار میدهد.»
وی افزود: «تاکسیها بهدلیل کارکرد مستمر و تراکم بالای تردد، ریسک بالاتری برای شرکتهای بیمه دارند و این مساله باعث افزایش هزینههای بیمه و محدودیت پوششها شده است.»
او با اشاره به فشار مالی رانندگان تاکسی گفت: «حق بیمه برای رانندگان تاکسی شخصی و خطی، اغلب بیش از حد انتظار و نامتناسب با درآمد روزانه آنها است. این فشار باعث میشود برخی رانندگان یا از بیمه صرف نظر کنند یا تنها بیمه پایه با پوشش محدود خریداری کنند.»
او افزود: «این تصمیمها خطر جبران نشدن خسارتها و افزایش ریسک مالی و قانونی را برای رانندگان و مسافران به همراه دارد.»
وی به محدودیتهای پوشش بیمهای تاکسیها نیز اشاره کرد و گفت: «در بسیاری از بیمهنامههای موجود، خسارتهای ناشی از تصادفات، آسیب به مسافران، سرقت بار و مسئولیتهای مالی در سطح پایینی پوشش داده میشوند. بیمههای تکمیلی نیز غالبا هزینههای سنگینی دارند که برای رانندگان قابل پرداخت نیست.» این کارشناس بیمه گفت: «این پوشش ناقص باعث میشود رانندگان در مواجهه با حادثه، با چالش جدی روبهرو شوند و بیمه نتواند نقش حمایتی خود را به شکل کامل ایفا کند.»
او با تاکید بر اهمیت استانداردسازی و شفافیت قراردادهای بیمه گفت: «شرایط بیمهنامه باید شفاف، قابل فهم و متناسب با نیاز واقعی رانندگان تاکسی باشد. بسیاری از رانندگان از مفاد قرارداد اطلاع کافی ندارند و در نتیجه هنگام وقوع حادثه دچار سردرگمی میشوند.»
وی افزود: «شفافسازی قراردادها و آموزش رانندگان میتواند به تصمیمگیری بهتر و کاهش اختلافات کمک کند.»
مرزانی گفت: «رانندگان انتظار دارند بیمهگران بستههای انعطافپذیر ارائه دهند که نه تنها بدنه و مسئولیت شخص ثالث، بلکه خسارتهای جانبی مانند آسیب به مسافران، خرابی خودرو و تاخیر در ارائه خدمات را نیز پوشش دهد.»
وی افزود: «همچنین انتظار میرود نرخهای بیمه متناسب با درآمد واقعی رانندگان و شرایط عملیاتی آنها تعیین شود تا فشار مالی کاهش یابد و بیمه به یک ابزار حمایتی واقعی تبدیل شود.»
او با اشاره به اهمیت نظارت و حمایت قانونی گفت: «نهادهای مسئول باید با نظارت دقیق بر شرکتهای بیمه و تدوین مقررات حمایتی، امنیت مالی رانندگان و مسافران را تضمین کنند. همچنین ایجاد چارچوب قانونی روشن و ضمانت اجرای بهتر بیمه، کاهش سوءاستفادهها را به همراه دارد.»
وی افزود: «تاکسیها و وسایل نقلیه عمومی ستون حملونقل شهری هستند و بدون بیمه موثر، نه تنها امنیت مالی رانندگان و مسافران به خطر میافتد، بلکه کیفیت خدمات عمومی نیز کاهش مییابد. اصلاح ساختار بیمه، افزایش پوشش و شفافسازی قراردادها، مهمترین گامها برای تضمین امنیت و رفاه ناوگان تاکسیرانی است.»
او در پایان گفت: «با اجرای این اقدامات، میتوان فشار مالی را کاهش داد، ریسکها را مدیریت کرد و اعتماد رانندگان و مسافران را به بیمه و سیستم حملونقل عمومی افزایش داد.»
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه