سازمان حمایت درخواست افزایش قیمت بزرگ‌ترین خودروساز داخلی را رد کرد

اقتصاد ایران: درحالی طی روزهای اخیر شاهد رشد قابل‌توجه قیمت خودرو در بازار هستیم که هنوز نااطمینانی‌هایی درمورد قیمت‌گذاری خودرو در جریان است؛ به‌طوری ‌که در آخرین روز هفته گذشته دو خبر تقریبا متناقض درمورد بهای رسمی خودرو منتشر شد.

آن‌طور که یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده، ایران‌خودرو با ارسال نامه‌ای به سازمان حمایت خواستار افزایش قیمت محصولات خود شده؛ با این وجود سازمان حمایت با این درخواست مخالفت کرده است. این سازمان دو دلیل را برای مخالفت خود اعلام کرده است؛ دلیل اول مربوط به فرآیند بوروکراتیک رشد قیمت می‌شود؛ به‌طوری ‌که گویا سازمان حمایت مدارک ایران‌خودرو برای رشد قیمت را کافی ندانسته است. دلیل دوم نیز مربوط به زمان این درخواست است؛ چراکه در نامه سازمان حمایت به ایران‌خودرو آمده است؛ «براساس دستورالعمل‌های جاری و استعلامات صورت‌گرفته مبتنی بر ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها، امکان افزایش قیمت فروش محصولات ایران‌خودرو در مقطع کنونی وجود ندارد.» درواقع می‌توان گفت بعد از طرح افزایش قیمت بنزین، دولت نمی‌خواهد با افزایش قیمت کارخانه‌ای، شوک دیگری وارد کند.

از طرف دیگر اما سخنگوی وزارت صمت نیز اخیرا در یک نشست خبری گفته است: «وزارت صمت به‌شدت مخالف افزایش قیمت خودرو است؛ اگرچه مخالف افزایش قیمت هستیم، اما نقشی هم در قیمت‌گذاری نداریم.» درحالی سخنگوی وزارت صمت می‌گوید این وزارتخانه نقش و سهمی در قیمت‌گذاری ندارد که تقریبا به‌طور هم‌زمان خبر مخالفت سازمان حمایت به‌عنوان زیرمجموعه وزارت صمت در این خصوص منتشر شده است؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد وزارتخانه تحت امر اتابک همچنان نقش قابل توجهی در فرآیند قیمت‌گذاری خودرو دارد.

با این ‌حال به‌نظر نمی‌رسد مخالفت صمتی‌ها و سازمان حمایت با افزایش قیمت محصولات خودرویی بتواند رشد قیمت خودرو را ملغی کند؛ بلکه می‌توان انتظار داشت دور جدیدی از اختلافات وزارت صمت و خودروساز کلید بخورد؛ چراکه پیش‌تر نیز مشابه همین اتفاقات رخ‌ داده بود. اواخر خردادماه، ایران‌خودرو به‌دلیل آنچه تعلل سازمان حمایت در اصلاح قیمت‌ها خوانده بود، خود قیمت‌های جدیدی برای محصولاتش تعیین کرد. قیمت‌های مصوب هیات‌مدیره ایران‌خودرو نسبت به قیمت‌های پیش از آن که در آذرماه ۱۴۰۳ تعیین ‌شده بود، رشد ۲۲.۳‌ درصدی را تجربه کرد.

سازمان حمایت اما خیلی زود این قیمت‌ها را غیرقانونی اعلام و در اوایل تیرماه رشد قیمت ۱۵‌ درصدی خودرو را ابلاغ کرد. در ادامه هیچ‌یک از آن‌ها، قیمت مصوب طرف مقابل را قبول نمی‌کرد. پای نهادهای نظارتی و حتی قضایی هم به موضوع باز شد؛ اما درنهایت با عقب‌نشینی سازمان حمایت، بهای اعلامی خودروسازی اعمال شد. حالا نیز می‌توان انتظار داشت این خودروساز باشد که بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند؛ چراکه طبق دستورالعمل جدید شورای‌رقابت آن‌ها می‌توانند هر سه ماه یک‌بار قیمت‌های جدید خود را اعلام کنند.

اما به‌نظر می‌رسد این ‌بار بازار خودرو تحمل این کشمکش‌ها را نداشته باشد. طی هفته‌های اخیر بازار روزهای بسیار پرتلاطمی را تجربه کرده است. قیمت‌ها با شیب زیادی در حال افزایش است و از طرف دیگر اساسا خرید و فروشی هم انجام نمی‌شود؛ بنابراین بازار خودرو درگیر نوعی رکود تورمی است. درچنین شرایطی اضافه شدن نااطمینانی‌های دیگر مانند نااطمینانی در مورد قیمت کارخانه‌ای خودرو می‌تواند وضعیت این بازار را به‌مراتب پیچیده‌تر کند.

این درحالی است که بازار خودرو در آذرماه تحت‌تاثیر التهاب ارزی، تصمیم جدید بنزینی دولت، رشد انتظارات تورمی و ابهام نسبت به چشم‏‏‏‌انداز اقتصاد قرار دارد که روند قیمت‌ها در سه هفته اخیر تصویری روشن از بازاری ملتهب و بی‏‏‏‌ثبات ارائه می‌دهد. بررسی عملکرد نهادهای مسئول نشان می‌دهد سیاست‌گزاران عملا از نقش تنظیم‌گر و کنترل‌کننده خود فاصله گرفته و بیشتر در موقعیت نظاره‌گر قرار دارند. نه مداخله موثری برای مهار موج افزایشی قیمت‌ها، نه چارچوبی برای ایجاد شفافیت و نه اقداماتی برای آرام‌سازی انتظارات تورمی و مدیریت سمت عرضه و تقاضا صورت نگرفته است.

نوسانات عجیب در بازار خودرو

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته رشد بهای چشمگیر ۲ تا ۳۰ میلیون‌تومان و افت بهای ۲ تا ۱۱ میلیون‌تومان را تجربه کردند. جایی که پادرا دوگانه (۱۴۰۴) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۸۰ میلیون‌تومان و کوییک R اتومات (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۵ میلیون‌تومان در بازار اعلام قیمت شدند. از طرفی اطلس اتومات (۱۴۰۴) با ۱۱ میلیوت‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۸۰ میلیون‌تومان، سورن دوگانه (مخزن کوچک) (دریچه‌سیمی) (۱۴۰۴) با ۷ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۱۳ میلیون‌تومان، رانا پلاس ارتقا (۸۵ گانه) (۱۴۰۴) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۹۷۰ میلیون‌تومان و دنا اتومات آپشنال (۱۴۰۴) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۳۵ میلیون‌تومان خرید و فروش شدند.

از طرفی خودروهای مونتاژی رشد بهای ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که اکستریم LX (۱۴۰۴) با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، کی‌اِم‌سی (۱۴۰۴) با ۷۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم FWD (۱۴۰۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ ‌میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان و جک اتوماتیک (۱۴۰۴) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۴۰ میلیون‌تومان خرید و فروش شدند.

همچنین در میان خودروهای وارداتی شاهد رشد بهای ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که اوتار ۱۱ EV (۲۰۲۴) با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۰ ‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان، بنز EQA۲۶۰ تمام‌برقی (۲۰۲۵) با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، ایرس HM۵ EREV نیمه‌برقی (۲۰۲۴) با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و تویوتا راوفور دو دیفرانسیل (۲۰۲۵) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۷ ‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ