علل مراجعه دانش آموزان به مشاور چیست؟
اقتصاد ایران: ایسنا/قزوین رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین درباره علل اصلی مراجعه دانشآموزان به مشاور گفت: علتها متفاوتاند اما عمدتاً مربوط به مسائل تحصیلی، خانوادگی و شاخصهایی نظیر افسردگی و اضطراب هستند. ارجاعها نیز غالباً از طریق نتایج آزمونهای خودشناسی انجام میشود.
هادی طاهرخانی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: «نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان» یا همان «نماد» که از سال ۱۳۹۵ مصوب شده بود، از سال گذشته وارد مرحله عملیاتی شد و امسال دومین سال اجرای غربالگری و آزمون خودشناسی دانشآموزان است. بر اساس این طرح، همه دانشآموزان به جز پایه دوازدهم در آزمونی با حدود ۸۰ سؤال شرکت میکنند تا میزان شناخت فردی، سلامت روان و شاخصهای رفتاریشان بررسی شود.
وی افزود: در مدارس از واژه «غربالگری» استفاده نمیکنیم بلکه این فرآیند نوعی آزمون خودشناسی است. در صورت مشاهده نشانههای هشداردهنده، دانشآموز به مراحل بعدی مشاوره، توانمندسازی و حمایت روانی ارجاع میشود تا در مسیر رشد قرار گیرد.
مدیر طرح «نماد» خاطرنشان کرد: اجرای این برنامه مصوب سالها پیش بوده و از سال گذشته نخستین مرحله غربالگری انجام شده است. اکنون تمامی مدارس استان در مرحله دوم قرار دارند و آزمون بهصورت کامل در حال اجراست.
وی در پاسخ به پرسش درباره تأثیر مشکلات روحی و روانی بر جسم و رفتار دانشآموزان، خاطرنشان کرد: طبق مطالعات، آسیبهای اجتماعی و روانی در همه جوامع وجود دارد، اما در ایران بهدلیل بافت ملی و مذهبی جامعه، میزان بروز این آسیبها نسبتاً پایینتر از میانگین جهانی است. هدف طرح، پیشگیری و توانمندسازی است نه صرفاً اعلام آمار. بنابراین، برخی آمارها محرمانه بوده و در رسانهها منعکس نمیشود.
طاهرخانی ادامه داد: تمرکز اصلی طرح بر آموزش مهارتهای زندگی و ارتقای توانمندیهای سه گروه اصلی یعنی اولیا، دانشآموزان و کارکنان مدارس است. برنامهها در سطح مناطق و نواحی استان بهطور هفتگی و مستمر برگزار میشوند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به همکاری گسترده دستگاهها اشاره کرد و افزود: طرح «نماد» یا همان نظام مراقبت اجتماعی از دانشآموزان یک ائتلاف میان ۱۷ دستگاه اجرایی از جمله اداره کل بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، صدا و سیما، هلال احمر، نیروی انتظامی و آموزش و پرورش است. این دستگاهها با محوریت سازمان امور اجتماعی کشور و زیر نظر معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه همکاری میکنند تا فعالیتها همافزا و هدفمند باشد.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: جلسات این کارگروهها در شهرستانها و مناطق آموزشی به صورت منظم و مستمر برگزار میشود و در زمینه «آموزش ارتقاء مهارتهای فردی و اجتماعی» اقدامات چشمگیری صورت گرفته است.
وی در مورد تعداد نیروهای مشاور، مدیر طرح توضیح داد: حدود ۳۵۰ مشاور رسمی آموزشوپرورش در مدارس استان فعال هستند و علاوه بر آنان، از خدمات مراکز مشاوره سازمانهای دیگر مانند بهزیستی نیز استفاده میشود. لازم به ذکر است که بگوییم این مشاوران با روحیه جهادی و مسئولیتپذیری بالا فعالیت دارند.
طاهرخانی در پایان یادآور شد: تقویت همدلی و همکاری میان اولیای دانشآموزان، مشاوران و اعضای کارگروه نماد از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر این طرح با همین روند پویا ادامه یابد، امید زیادی وجود دارد که با آموزشهای ارتقایی ویژه، نسل آیندهای آگاه و توانمند تربیت شود.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه