بیمه وسایل نقلیه برقی؛ چالش بزرگ پس از تصادف
اقتصاد ایران: وسایل نقلیه برقی شامل خودروها و موتورسیکلتهای برقی در سالهای اخیر بهسرعت در کشورمان گسترش یافتهاند، اما بیمه و پوششهای مالی برای این وسایل هنوز با چالشهای جدی مواجه است.
محمدحسین شفیعی، کارشناس حوزه بیمه خودرو، در گفتوگو با «دنیایخودرو» با تاکید بر اهمیت بیمه وسایل برقی گفت: «مالکان این وسایل در صورت وقوع تصادف یا خسارت با مشکلات متعددی مواجه هستند و بیمههای فعلی پاسخگوی نیازهای آنان نیستند.»
وی افزود: «نبود پوشش کامل و استانداردهای مشخص، باعث شده بسیاری از مالکان در بلاتکلیفی و نگرانی به سر ببرند.»
به گفته شفیعی، نخستین مشکل عمده، «هزینه بالای تعمیر و تعویض قطعات» است.
او گفت: «باتریها، مدارها و تجهیزات الکترونیکی وسایل برقی بسیار پیچیده و پرهزینه هستند و همین موضوع بیمهگران را در پذیرش ریسک محتاط کرده است.»
وی با اشاره به محدودیتهای پوشش بیمهای گفت: «بسیاری از بیمهنامهها تنها خسارتهای بدنه و مسئولیت شخص ثالث را شامل میشوند و خسارتهای خاص وسایل برقی مانند آتشسوزی باتری، خرابی مدار شارژ یا آسیب قطعات الکترونیکی حساس، معمولا در نظر گرفته نمیشوند.»
این کارشناس بیمه افزود: «این محدودیت باعث میشود مالکان نتوانند به بیمه خود اعتماد کامل داشته باشند و در صورت حادثه متحمل هزینههای سنگین شوند.»
او گفت: «مالکان وسایل نقلیه برقی با سه گزینه مواجهاند: «پرداخت حق بیمه بسیار گران برای پوشش کامل، انتخاب بیمه پایه با پوشش محدود، یا عدم بیمه بهسبب بالا بودن هزینه و عدم اعتماد به پوشش موجود.»
وی افزود: «هر یک از این گزینهها با ریسک مالی و قانونی همراه است و امنیت مالک، سرنشینان و افراد ثالث را به خطر میاندازد.»
او گفت: «شرکتهای بیمه باید بستههای ویژهای برای وسایل نقلیه برقی طراحی کنند که ریسک خاص این وسایل را در نظر بگیرند؛ شامل پوشش باتری، سیستمهای الکتریکی، مدار شارژ، خرابی الکترونیک و آتشسوزی.»
وی افزود: «توسعه شبکه تعمیر و نگهداری تخصصی برای وسایل برقی نیز ضروری است؛ تعمیرگاههای معتبر با تکنسینهای ماهر و قطعات اصلی میتوانند هزینه و زمان تعمیر پس از حادثه را کاهش دهند و اعتماد مالکان را بالا ببرند.»
او گفت: «جمعآوری و انتشار دادههای خسارت وسایل برقی از دیگر اقدامات مهم است. اطلاعات دقیق درباره تصادفات، میزان خسارت و...، به بیمهگران کمک میکند ریسک را بهتر ارزیابی و حق بیمه منطقیتر تعیین کنند.»
شفیعی افزود: «این شفافیت باعث میشود هم مالکان و هم شرکتهای بیمه تصمیمات آگاهانه بگیرند و از سوء تفاهم و اختلاف جلوگیری شود.»
وی با اشاره به نقش نهادهای نظارتی گفت: «دولت و نهادهای قانونی باید مقررات حمایتی و استانداردهای ایمنی وسایل برقی را بهروز کنند و حقوق مالک، سرنشین و شخص ثالث در حوادث تضمین شود.»
شفیعی گفت: «رشد وسایل نقلیه برقی مزایای زیستمحیطی و اقتصادی قابل توجهی دارد، اما بدون بیمه مناسب، مالکیت این وسایل با ریسک بالایی همراه خواهد بود.»
وی افزود: «اگر بیمهگران، سیاستگزاران و سازندگان به مشکلات پوشش و تعمیر توجه نکنند، علاقه عمومی به استفاده از وسایل برقی کاهش مییابد و سرمایهگذاری در این بخش با خطر مواجه خواهد شد.»
او در پایان گفت: «ایجاد پوششهای بیمهای تخصصی، توسعه شبکه تعمیرات و شفافیت قانونی، راهکارهایی هستند که میتوانند این چالش را برطرف کنند و رشد ایمن و پایدار وسایل برقی را تضمین کنند.»
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه