تشخیص زودهنگام آلزایمر از پشت فرمان خودرو!
اقتصاد ایران: محققان میگویند تغییر در الگوهای رانندگی افراد میتواند نشانه اولیه زوال شناختی باشد.
به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، «گانش بابولال»، نویسندهی اصلی مطالعه از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، توضیح داد: «ما دریافتیم که با استفاده از یک دستگاه ردیابی دادههای GPS، میتوانیم با دقت بیشتری تعیین کنیم که چه کسی به مشکلات شناختی مبتلا شده است تا اینکه صرفاً به عواملی مانند سن، نمرات آزمون شناختی و اینکه آیا آنها یک عامل خطر ژنتیکی مرتبط با بیماری آلزایمر دارند یا خیر، توجه کنیم.»
بابولال در یک نشست خبری توضیح داد: «شناسایی زودهنگام رانندگان مسنتر که در معرض خطر تصادفات هستند، یک اولویت بهداشت عمومی است، اما شناسایی افرادی که ایمن نیستند، چالش برانگیز و زمانبر است.»
اگر صرفاً ردیابی رفتارهای روزمره، مانند رانندگی، بتواند کمک کند، چه میشود؟
در مطالعهی جدید، تیم تحقیق ابتدا ۵۶ نفر را که قبلاً به اختلال شناختی خفیف (MCI) مبتلا بودند، ثبت نام کردند، که گاهی اوقات میتواند پیش درآمد بیماری آلزایمر باشد.
آنها همچنین ۲۴۲ نفر دیگر را با سن مشابه اما بدون چنین تشخیصهایی ثبت نام کردند. این گروه روی هم رفته به طور متوسط ۷۵ سال سن داشتند و همه گفتند که حداقل هفتهای یک بار رانندگی میکنند. همه شرکتکنندگان همچنین آزمونهای استاندارد مهارتهای فکری را گذراندند و همه موافقت کردند که ردیاب GPS مخصوصی در وسایل نقلیه خود نصب کنند تا رانندگی آنها را رصد کند.
محققان گفتند که در ابتدا، الگوهای رانندگی بین افراد دارای اختلال شناختی و افراد بدون اختلال، مشابه به نظر میرسید.
با این حال، این وضعیت با گذشت زمان شروع به تغییر کرد: افراد مبتلا به MCI شروع به رانندگی کمتر، رانندگی کمتر در شب و تغییر کمتری در مناطق رانندگی خود در مقایسه با افرادی که اختلال شناختی نداشتند، داشتند.
محققان گفتند که با اضافه کردن این اطلاعات به سایر دادهها در مورد سن فرد، سایر اطلاعات جمعیتی، نمرات آزمون شناختی و اینکه آیا آنها ژن مرتبط با آلزایمر دارند یا خیر، دقت در تشخیص زوال شناختی به ۸۷٪ افزایش یافت.
بابولال گفت: «بررسی رفتار رانندگی روزانه افراد، روشی نسبتاً کمدردسر و نامحسوس برای نظارت بر مهارتهای شناختی و توانایی عملکرد افراد است. این روش میتواند به شناسایی رانندگانی که در معرض خطر هستند، قبل از اینکه تصادف کنند یا نزدیک به تصادف باشند، که اغلب اتفاق میافتد، کمک کند. البته، ما همچنین باید به استقلال، حریم خصوصی و تصمیمگیری آگاهانه افراد احترام بگذاریم و اطمینان حاصل کنیم که استانداردهای اخلاقی رعایت میشوند.»
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه