رسانههای نوین و اینستاگرام یکی از دلایل کاهش تمایل به فرزندآوری
اقتصاد ایران: معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش رسانههای نوین در کاهش تمایل به فرزندآوری گفت: اینستاگرام یکی از عوامل اصلی فردگرایی و ترویج فردیت در جامعه است. هنگامی که سرگرم رسانههایی هستیم که فردیت و فردگرایی را ترویج میدهند، علاقه به ازدواج، فرزندآوری و مشارکت اجتماعی کاهش مییابد.
به گزارش ایسنا، محمدرضا نوروزپور در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی «ایران جوان» که امروز (۲۰ آذر) در تربتحیدریه برگزار شد، اظهار کرد: رسانه و هنر میتواند زبان گویایی برای اقناع جامعه باشد؛ به نحوی که بتوان جامعه را در مسیری که فکر میکنیم درست است، قرار دهیم.
وی با بیان اینکه تمایل به «کمفرزندی» زیاد شده، افزود: یکی از دلایل کاهش تمایل به فرزندآوری، رسانه های نوین است. اینستاگرام، بخش عمدهای از سرگرمی روزانه است و این در حالیست که یکی از عوامل اصلی فردگرایی و ترویج فردیت در جامعه است. هنگامی که سرگرم رسانههایی هستیم که فردیت و فردگرایی را ترویج میدهند، علاقه به ازدواج، فرزندآوری و مشارکت اجتماعی کاهش مییابد.
وی با بیان اینکه جمعیت کشور چین حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون نفر است، افزود: جمعیت، یک دغدغه برای چین محسوب میشود. چینیها از طریق مدیریت فضای مجازی و رسانههای نوین نسبت به مدیریت ذائقه مخاطبین خود اقدام میکند و در فضای تشویق جامعه برای فرزندآوری و زندگی اجتماعی گام برمیدارد.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نتایج برخی تحقیقات در آمریکا نشان میدهد حتی اگر وضعیت اقتصادی و امنیت روانی یک جامعه مناسب باشد اما بازتاب منفی وضعیت اقتصادی در رسانهها، بازتاب منفی در زمینه تشکیل خانواده دارد.
وی درباره عملکرد رسانههای نوین توصیخ داد: به طور معمول، رسانههای نوین، ترس، فردیت و ناامیدی را در جامعه القا میکنند اما تلویزیون چنین ویژگی ندارد و یک رسانه خانوادگی است.
وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی در جامعه زیاد است، گفت: مشکلات اقتصادی در حوزه امنیت روانی جامعه مشهود است و شواهد این موضوع را به صورت پرخاشگری دیده میشود. متاسفانه، میزان پرخاشگری در جامعه زیاد است. نکته مهم و اساسی این است که میبایست برای آینده برنامهریزی کرد؛ چرا که یکی از مولفههای اصلی امنیت روانی در یک جامعه، پیشبینیپذیر بودن است.
نوروزپور گفت: اگر وضعیت اقتصادی جامعه نامناسب است، رسانهها نباید مشکلات را نفی کنند بلکه میبایست با یک قاببندی مناسب یک تصویر ارائه دهند نه اینکه مشکلات را چندین برابر پررنگتر کنند.
او گفت: شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» حدود ۱۵ سال در کشور تبلیغ شد اما حدود ۳ سال است که مسئولان به فکر جوانی جمعیت افتادهاند که میوههای آن را به زودی نمیتوان برداشت کرد.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه