نجابت: راهآهن شیراز–بندرعباس حلقه مفقوده کریدور شمال–جنوب کشور است
اقتصاد ایران: شیراز-نماینده مردم شیراز در مجلس با انتقاد از نیمهتمام ماندن طرحهای متعدد ریلی در فارس و حاکم بر تصمیمگیریها گفت: راهآهن شیراز-بندرعباس حلقه مفقوده کریدور شمال–جنوب کشور است.
خبرگزاری مهر، گروه استانها: احداث خط راه آهن شیراز- بندرعباس را میتوان یکی از حلقههای مفقوده شبکه حملونقل کشور دانست؛ مسیری که میتواند قلب فرهنگی ایران را به یکی از مهمترین درگاههای تجاری و ترانزیتی منطقه پیوند بزند.
شیراز بهعنوان مرکز استان فارس، سالهاست نقش علمی، درمانی، گردشگری و کشاورزی در پهنه جنوب کشور بر عهده دارد و بندرعباس در ساحل خلیج فارس و دریای عمان، دروازه اصلی ایران به آبهای آزاد و کریدورهای بینالمللی شمال-جنوب و شرق-غرب محسوب میشود.
اتصال مستقیم این دو نقطه از طریق ریل، به معنای کوتاهتر شدن مسیر دسترسی تولیدکنندگان فارس به بنادر جنوبی، کاهش هزینه و زمان حملونقل، افزایش قدرت رقابت کالاهای ایرانی و تسهیل صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی این استان است.
از سوی دیگر، راه آهن شیراز- بندرعباس تنها یک پروژه عمرانی صرف نیست؛ بلکه میتواند بهعنوان پیشران توسعه متوازن در جنوب کشور عمل کند.
ایجاد این کریدور ریلی، امکان رونق شهرها و مناطق روستایی در مسیر، جذب سرمایهگذاری، تقویت گردشگری داخلی و مذهبی، کاهش ترافیک جادهای و در نتیجه کاهش تصادفات و مصرف سوخت را به همراه دارد.
در شرایطی که اقتصاد ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند زیرساختهای پایدار، ایمن و کمهزینه برای جابجایی کالا و مسافر است، تکمیل این خطآهن میتواند جایگاه فارس را در نقشه حملونقل ملی ارتقا داده و پیوند این استان با اقتصاد جهانی را از طریق بنادر جنوبی مستحکمتر کند.
به همین دلیل، بسیاری از کارشناسان، احداث خطآهن شیراز – بندرعباس را نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی راهبردی برای آینده توسعه فارس و جنوب کشور میدانند؛ ضرورتی که تحقق آن میتواند معادلات اقتصادی، اجتماعی و حتی جمعیتی این منطقه را در دهههای آینده دگرگون سازد.
در همین زمینه برای روشنتر شدن ابعاد این راه آهن استراتژیک و مهم کشور با روح الله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفتگو کردیم.

* وضعیت حمل و نقل ریلی استان فارس را چگونه ارزیابی میکنید و نمایندگان فارس در مجلس برای ارتقای کمی و کیفی خطوط ریلی چه اقداماتی انجام دادهاند؟
طی سالهای گذشته مسیرهای مختلف ریلی در استان فارس آغاز شده اما بسیاری نیمهکاره رها شدهاند. خطوطی بدون اتصال به شبکه سراسری راهآهن و بهصورت آنتنی کشیده شدهاند که حتی با نگاه خوشبینانه تا ده سال آینده نیز امکان بهرهبرداری ندارند.
طرحهای شیراز-گلگهر، شیراز- بوشهر، شیراز-جهرم-لار-بندرعباس، شیراز-فسا-داراب-بندرعباس و شیراز- اهواز از جمله طرحهای نیمهتمام هستند و همچنین طرح قطار سریعالسیر شیراز- اصفهان با وجود اهمیت حیاتی هنوز وارد فاز مطالعاتی هم نشده است.
* عمده مشکلات خطوط ریلی فارس را در چه موضوعی میبینید؟
عمده مشکلات به نگاههای جزیرهای و فشارهای محلی بازمیگردد. طرحهایی بدون اولویتبندی ملی و در کشمکش منابع آغاز شدهاند و چون بر اساس نیازهای واقعی نبودهاند، با کوچکترین مانع رها شدهاند.
این وضعیت به اتلاف منابع و بیبرنامگی منجر شده است. ما برای عبور از این چرخه باید به سمت نگاههای ملی حرکت کنیم و رسانهها نیز نقش مهمی در این نوع مطالبهگری دارند.
در شرایط فعلی تمرکز قوه مجریه بر تکمیل خط ریلی گلگهر- خوزستان قرار دارد؛ مسیری که در راهگذر شرق به غرب کشور واقع شده و منافع ملی فراوانی دارد. صنایع معدنی و فولاد نیز میتوانند در تأمین مالی آن مشارکت کنند زیرا خودشان از مزایای این مسیر بهرهمند خواهند شد. ما نیز پیگیری و رفع موانع اجرای این طرح را در دستور کار داریم.

* علت کند بودن روند ساخت راه آهن شیراز - بندرعباس چیست؟
در رابطه با خط شیراز- بندرعباس میتوان گفت که این خط در اولویت نخست دولت نیست هرچند اهمیت راهبردی آن برای آینده کشور انکارناپذیر است. این مسیر میتواند ایران را به راهگذر بینالمللی شمال- جنوب متصل کند و جایگاه کشور را در دیپلماسی اقتصادی ارتقا دهد.
اتصال ریلی شیراز به بندرعباس همچنین فرصتی تازه برای رونق گردشگری فراهم میکند؛ ترکیب میراث تاریخی فارس با سواحل و جزایر هرمزگان یک بسته گردشگری متفاوت خواهد بود.
در کنار این، خط سریعالسیر شیراز- اصفهان نیز یک الزام آتی است که مطالعات آن در دست پیگیری است. در هر صورت نوآوری در تأمین مالی و ورود صنایع بزرگ و بخش خصوصی، شرط اصلی به سرانجام رسیدن این پروژههاست.
* روند پیگیری اجرای هرچه سریعتر این پروژه را توضیح بدهید؟
بنده از روز اول نمایندگی با نگاه ملی و کلان با موضوع برخورد کردم. یعنی به دنبال تصویب طرح جامع حمل و نقل کشور رفتم. این طرح از وظایف وزارت راه و شهرسازی است که چندین سال تأخیر دارد. بناست با ابلاغ طرح جامع حمل و نقل کشور اولویتهای ریلی، هوایی و جادهای کشور تعیین شود و از نگاه جزیرهای فاصله بگیریم. در این خصوص بنده از ۴ وزیر ثبت سوال کردهام و ۳ مرتبه در دیدار وزرای راه و شهرسازی در دولتهای گوناگون پیگیر ابلاغ طرح بودهام و از آنها برنامه زمان بندی و اولویت بندی خواستهام.
اقدام دیگر تذکر کتبی و شفاهی به وزرای راه و شهرسازی بوده. صرفاً در همین دولت ۴ تذکر برای پیگیری خطوط ریلی شیراز- بوشهر، شیراز- گلگهر، شیراز- بندرعباس و شیراز- اهواز دادهام و در دیدارهای رسمی و غیر رسمی با مسئولان وزارت راه، معاون اجرایی رئیس جمهور و رؤسای جمهور به دفعات اولویت و ضرورت موضوع را یادآور شدهام.
غیر از مسئولان ملی، در سطح استان به طور مستمر از استانداران و مدیران کل راه و شهرسازی استان به صورت کتبی و شفاهی خواستهام پیگیر کار باشند و از آنها برنامه اجرایی برای پیشرفت و ارتقای خطوط ریلی استان را مطالبه کردهام. نکته آخر که باید اشاره کنم هم آنکه طرحهای توسعه ریلی معمولاً زمان بر هستند.
در برنامه کاری و اولویتهای من پیگیری مستمر خطوط ریلی و هوایی استان و کشور بوده و خواهد بود و تا زمانی که نماینده مردم هستم، با برنامه زمان بندی و کارشناسانه پیگیر پیشرفت حمل و نقل استان و شیراز خواهم بود.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه