شرط عجیب اجاره گوشی آیفون اعلام شد
اقتصاد ایران: اجاره روزانه آیفون ۱۶ برای مهمانیها، بازار جدیدیست که در برخی صفحات اینستاگرام به چشم میخورد، آن هم نه فقط با کرایه نقدی بلکه با وثیقه طلا به دو برابر ارزش خود گوشی!
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، بازار اجاره گوشی پدیده جدیدی نیست و معمولا فیلمبردارها و تولیدکنندگان محتوا، برای پروژههای کاری سراغش میروند آن هم نهایتا با گرو گذاشتن کارت ملی و روزانه چند میلیون پول نقد.
اما حالا یک بازار اینستاگرامی ایجاد شده که می گوید برای «مهمانی و سر قرار رفتن» فقط با دو سکه بهار آزادی و روزانه ۳ میلیون تومان «آیفون ۱۶ مکس» اجاره کن!
یعنی دو سکه به ارزش ۲۶۰ میلیون تومان وثیقه بگذاری و روزی ۳ میلیون هم اجاره بدهی که یک گوشی ۱۴۰ میلیونی چند ساعت دستت باشد تا از قافله نمایش عقب نمانی!
اینکه آیفون ابزار نمایش ریشهداری در جامعه شده بخشی از ماجراست اما اینکه حاضر باشی برای چند ساعت قرار گرفتن در نقش طبقه مرفهِ آیفون به دست، دو سکه طلا ۱۳۰ میلیونی گرو بگذاری نشان از تبدیل شدن نمایش به یک بیماری جمعی است!
مسئله اساسی در این پدیده این است که افرادی حاضراند برای چند ساعت حضور در این نقش و ساخت یک هویت جعلی برای خود، امنترین دارایی شخصی و خانوادگیشان را گرو یک کالای مصرفی کنند.
این پدیده نشان میدهد مصرف برای نمایش و ارزشمندی از یک سوگیری به یک بیماری تبدیل شده. ریسک کردن با طلا که امنترین سرمایه خانوادگی و برای عدهای تنها دارایی است، برای اجاره کردن یک کالای مصرفی، نشان میدهد که شبکههای اجتماعی چطور ارزش ادراکی کالای لوکسی مثل گوشی آیفون را با ارزش واقعی سرمایه و دارایی جابجا کردهاند تا بلیت حضور در جمع و مهمانیها باشد!
در واقع بازار نمایش با حس شرم و طرد شدن از سوی دیگران تجارت میکند. این بازار، دقیقاً روی حفره «ترس از دیده نشدن» در اجتماع مانور میدهد و با تزریق این حس که «اگر آیفون نداشته باشی، وجود نداری»، هر چه بیشتر افراد را در چرخه نیاز غیر واقعی و بیاولویت گرفتار میسازد.
فارغ از بعد رفتاری، لایه پنهانی که «ولع نمایش و دیده شدن» باعث میشود نادیده گرفته شود، خطر ضرر مالی و سودجویی است. در واقع دو سکهای که اتفاقا برای عدهای تنها دارایی و سرمایه سالها تلاش است به راحتی میتواند با قراردادهای بدون پشتوانه از دست برود.
از طرفی ترفندهای جدید کلاهبرداران نشان میدهد که دسترسی به عکسها و اطلاعات شخصی پس از استفاده گوشی عجیب نیست؛ با این حال، فرد به این سناریوها فکر نمیکند و بسیار خوشبینانه سراغش میرود.
اما این چرخه نمایشی که شبکه اجتماعی با استفاده از آن هویتمان را نشانه گرفته، حالا زورش به سرمایهها و تنها داراییهای شخصی رسیده و ما با سبک مصرف و انتخابهایمان، روز به روز بزرگترش میکنیم. به عبارتی دیگر سودای نمایش ما است که چنین بازارهایی را شکل میدهد و فقط جیبمان را خالی میکند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه