تحول نظارت شهری با هوشمندسازی/ دیگر هیچ تخلفی از چشم سامانه پنهان نمیماند
اقتصاد ایران: ایسنا/اصفهان معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با تشریح رویکرد جدید شهرداری در کنترل تخلفات گفت: با سامانههای هوشمند و نظارت چندلایه، فرایند رسیدگی به تخلفات از حالت فردمحور خارج شده و اکنون هر اقدام میدانی بهصورت لحظهای ثبت و ارزیابی میشود؛ به همین دلیل هیچ تخلفی امکان مخفی ماندن ندارد.
مهدی بقایی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به دشواریهای شغلی نیروهای کنترل نظارت اظهار کرد: نیروهایی که روزانه درگیر تخلفات شهری مانند سد معبر هستند، معمولاً بیش از دو یا سه سال دوام نمیآورند، چرا که این شغل درگیریهای زیادی دارد و از نظر روانی بسیار فرساینده است.
وی افزود: یکی از راهکارهای کاهش فشار کاری این نیروها، واگذاری بخش اجرایی به شرکتهای خصوصی و تمرکز شهرداری بر نظارت است تا هم کارایی افزایش یابد و هم احتمال فساد کاهش پیدا کند.
کاهش فساد با سامانههای هوشمند
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: وقتی اعمال قانون در اختیار فرد باشد، ممکن است با تصمیم شخصی قانون را نادیده بگیرد. ما برای رفع این مسئله سامانهای طراحی کردهایم که هیچ مأموری بهتنهایی تصمیمگیر نباشد. در این سیستم هر تذکر یا اقدام بهصورت پیامک ثبت میشود و ناظر دیگری نیز آن را تأیید میکند. در صورت کوتاهی مأمور، شرکت طرف قرارداد جریمه میشود.
بقایی تأکید کرد: این مدل علاوه بر حفظ نظارت مستمر، امکان جایگزینی نیروهای خسته را بدون آسیب به سیستم فراهم کرده است.
رضایت شهروندان از خدمات شهری رشد چشمگیری داشته است
وی با اشاره به رشد قابل توجه رضایت شهروندان از عملکرد سامانه ۱۳۷ گفت: در ۱۴۰۱ رضایت از پاسخگویی حدود ۱۸ درصد بود، اما اکنون به ۸۷ درصد رسیده است.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: میزان تماسهای شهروندان با سامانه ۱۳۷ نیز از دو میلیون تماس در سال گذشته به دو میلیون و ۵۰۰ هزار مورد افزایش یافته که نشاندهنده آشنایی و اعتماد بیشتر مردم به این سامانه است.
بقایی تأکید کرد: ما هر تصمیم مدیریتی را بعد از اجرا با بازخوردهای سامانه ۱۳۷ میسنجیم تا بدانیم نگاه مردم نسبت به آن چگونه تغییر کرده است.
افزایش سرعت در رسیدگی به پیامهای فوری
وی با اشاره به اهمیت رسیدگی سریع به پیامهای فوری شهروندان گفت: در گذشته رسیدگی به پیامهای فوری تا ۲۴ ساعت زمان میبرد، اما اکنون میانگین زمان پاسخگویی به ۵۱ دقیقه کاهش یافته است و هدف ما رساندن آن به کمتر از ۴۵ دقیقه است.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: این کاهش زمان، نتیجه شکلگیری مرکز عملیات خدمات شهری است که با همکاری مستقیم واحدهای میدانی فعالیت میکند.
کنترل وضعیت سگهای ولگرد با رویکرد انسانی
بقایی در ادامه درباره وضعیت سگهای ولگرد در حاشیه شهر گفت: براساس قوانین جدید، کشتن حیوانات ممنوع است و باید به روشهای انسانی مانند عقیمسازی و نگهداری موقت اقدام کنیم.
وی افزود: فرایند عقیمسازی هزینهبر و زمانبر است، زیرا سگها باید چند روز در نقاهت بمانند تا دوباره به محیط برگردند. با این حال شهرداری اصفهان در همکاری با دانشگاه اصفهان، برای کنترل علمی و انسانی این مسئله اقدام کرده است.
تحول در نظارت بر فضای سبز شهری
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به نرمافزار پایش فضای سبز گفت: در این سامانه همه عناصر از چاهها، سیستم آبیاری و حضور کارگران گرفته تا آفات و وضعیت درختان ثبت میشود.
بقایی توضیح داد: وقتی رنگ محدودهای در نقشه قرمز میشود، یعنی طغیان آفت داریم و نسخه سمپاشی دقیق صادر میشود. این سامانه مانند نسخهنویسی برای درختان عمل میکند و هدف آن، پیشگیری از قطع غیرضروری درختان است.
جلوگیری از قطع درختان و تخریب فضای سبز
وی با اشاره به تخلفات ساختمانی که موجب خشک شدن یا قطع درختان میشود گفت: مطابق ماده ۶ قانون، هرگونه قطع درخت بدون مجوز، پیگرد قانونی دارد و ما در صورت اطلاع، از متخلف شکایت میکنیم.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان افزود: نرمافزار جدید نظارت شهری حتی میتواند نبود یا جابهجایی درختان را شناسایی کند و در آینده با نصب پلاک یا میخهای هوشمند GPS روی درختان، هرگونه تغییر وضعیت به ما اعلام خواهد شد.
حرکت اصفهان بهسوی مدیریت دادهمحور شهری
بقایی گفت: هدف ما این است که تمام حوزههای خدمات شهری از جمله کنترل نظارت، فضای سبز، آرامستانها و میادین میوه و ترهبار در قالب سامانههای هوشمند به هم متصل شوند.
وی تأکید کرد: اکنون بیش از ۱۵۰ هزار تجهیز شهری در این شبکه ثبت شده و با توسعه سامانهها، تصمیمگیریها در اصفهان به سمت مدیریت دادهمحور و نظارت شفاف پیش خواهد رفت.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه