آغاز فصل مشترک همکاری‌های اقتصادی گیلان و اولیانوفسک

اقتصاد ایران: ایسنا/گیلان معاون اقتصادی استاندار گیلان، با اشاره به ظرفیت‌های مشترک گیلان و اولیانوفسک در حوزه‌های تجاری، لجستیکی و فرهنگی، از پیشنهاد ایجاد دفتر مشترک تجاری در اتاق بازرگانی گیلان خبر داد و تاکید کرد: گیلان و استان اولیانوفسک روسیه به‌دنبال ایجاد زنجیره‌های ارزش مشترک هستند؛ اقدامی که می‌تواند سهم دو طرف را در بازارهای منطقه‌ای و همکاری‌های اقتصادی بلندمدت تقویت کند.

الهیار مصباحی امروز دوشنبه ۱۷ آذر در دیدار با هیئت تجاری روسیه با اشاره به سفر استاندار گیلان به مسکو جهت شرکت در همایش اقتصادی اظهار کرد: استاندار گیلان در حاشیه اجلاس اقتصادی با محوریت تسهیل مبادلات تجاری و ترانزیتی ایران و روسیه دیداری با استاندار و مسئولین استان اولیانوفسک خواهند داشت.

وی با اشاره به اشتراکات زیاد دو استان گیلان و اولیانوفسک، افزود: شهر اولیانوفسک به عنوان شهر ادبی یونسکو شناخته شده و رشت هم به عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو به ثبت رسیده، اشتراکات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی باعث می‌شود که بتوانیم اقدامات مشترک در سایر حوزه‌های کشاورزی و صنایع غذایی انجام دهیم.

معاون اقتصادی استاندار گیلان گفت: چای، برنج، فندق، زیتون و شیلات از محصولات راهبردی گیلان هستند که می‌تواند تبادلات تجاری دو استان را افزایش دهد، به دنبال توسعه زنجیره‌های ارزش مشترک با استان اولیانوفسک هستیم.

مصباحی تصریح کرد: در زمینه لجستیکی و حمل و نقل حدود ۱۶۰ کیلومتر از راه آهن نوستراک باقی مانده، در حال حاضر ۹۵ کیلومتر از این مسیر خریداری شده و تا پایان سال اراضی مدنظر آزادسازی می‌شود و از ابتدای سال آینده عملیات اجرای کار با مشارکت روسیه آغاز می‌شود، ظرفیت این مسیر ۱۶۰ میلیارد دلار خواهد بود و این فقط در حوزه ترانزیتی است.

وی ادامه داد: در حوزه لجستیکی سه بندرانزلی، کاسپین و آستارا به ظرفیت ۱۳ تا ۱۵ میلیون تن در گیلان داریم که در بندر کاسپین منطقه آزاد حمل ترکیبی انجام می‌گیرد، بندر آستارا هم در صورت تکمیل راه آهن به هاب منطقه تبدیل می‌شود.

معاون اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه بیشتر تلاش ما برای واردات نهاده‌های دامی و غلات است، گفت: بر اساس برآوردها در سال ۲۴ میلیون تن نهاده‌های دامی، جو، ذرت و گندم نیاز داریم.

مصباحی با اشاره به حمایت دولت از تجار، گفت: دولت مصوبه‌ای را ابلاغ کرده این مصوبه می‌گوید همه کسانی که در کشور فعالیت اقتصادی دارند می‌توانند بدون انتقال ارز کالاها را وارد نمایند و تهاتر کنند.

وی بیان کرد: تاکنون ۶۰ هزار تن گندم از آستارا وارد کردیم که ۱۰ هزار تن در انبارهای گمرک آستارا موجود است، در مجموع ۱۲ میلیون تن نیاز کشور است، بخشی از طریق تولید داخل و بخشی از طریق واردات تامین می‌شود.

معاون اقتصادی استاندار گیلان تصریح کرد: اجلاس استانداران استان‌های ساحلی خزر به میزبانی رشت سرفصل جدیدی برای توسعه مناسبات اقتصادی ایران و روسیه بوده تا بتوانیم تبادلات تجاری دو کشور را تقویت کنیم و ارتقا دهیم.

مصباحی افزود: پیشنهاد می‌کنم دفتر مشترک تجاری گیلان و اولیانوفسک در اتاق بازرگانی استان را برای پیگیری امور تاسیس کنیم تا بتوانیم زمینه همکاری‌های مشترک را فراهم نماییم. همچنین برگزاری نمایشگاه فرهنگی و اقتصادی دو استان از دیگر پیشنهاداتی است که می‌تواند تبادلات اجتماعی و فرهنگی ایران و روسیه را تقویت کند، همچنین راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی و ریلی گیلان و اولیانوفسک مستلزم برگزاری جلسات مشترک بیشتر است. آمادگی داریم کارگروه مشترک بخش دولتی دو استان را تشکیل دهیم.

آغاز فصل مشترک همکاری‌های اقتصادی گیلان و اولیانوفسک

وی بیان کرد: مبادلات اقتصادی ایران و روسیه پس از برگزاری اجلاس استانداران ساحلی در فصل جدیدی قرار گرفته و برگزاری این جلسات آغاز فصل مشترک همکاری‌ها و تبادلات تجاری گیلان و اولیانوفسک است.

حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، در حال حاضر ۸۰ درصد تجارت بنادر گیلان «از» و «به» روسیه است، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۳۱۰ هزارتن کالای رسوبی در بندر داریم که کالاهای وارداتی و صادراتی روسیه هستند.

وی ادامه داد: امروز ۱۱ کشتی در لنگرگاه بندرانزلی مشغول تخلیه و بارگیری داریم، دو کشتی در بندر کاسپین و یک کشتی هم در بندر آستاراست. ۸۰ درصد این فعالیت‌ها مربوط به بنادر روسیه است.

یونسی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد فعالیت کل بنادر شمالی ایران، غلات است، تصریح کرد: سال گذشته به مدت پنج ماه صادرات غلات از روسیه به کشورهای عضو اوراسیا به جز چین ممنوع شد، این توقف ضررهایی به دنبال داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان ادامه داد: بنادر استان گیلان حدود یک سال و نیم از سرویس خارج بودند، اما اکنون فعال هستند و در همین لحظه یک کشتی از روسیه به مقصد آستارا در حرکت است، تمام تلاش‌ها بر این است که میانگین تخلیه و بارگیری در بنادر استان را تقویت کنیم.

محمدرضا ملاح، معاون فنی راه آهن شمال منطقه ۲ هم در این نشست اظهار کرد: راه آهن گیلان در اسفند سال ۹۷ افتتاح شد و دارای ۴۴۱ کیلومتر خط اصلی، فرعی و صنعتی است و دو و نیم درصد از شبکه ریلی کشور را داراست.

وی افزود: سال گذشته خط ریلی رشت به کاسپین متصل شد و از ظرفیت‌های این بندر بهره‌مند می‌شویم. عمده این جابه جایی بارها در حوزه ترانزیت و صادرات خصوصا صادرات سیمان به روسیه است.

ملاح بیان کرد: بخش زیادی از خط ریلی رشت به آستارا تملک شده، در صورت اتصال رشت به آستارا ظرفیت سالانه ۱۰ میلیون تن جابه جایی داریم، خوشبختانه در حوزه ناوگان محدودیتی نداریم، اکنون در آستارا علی رغم اینکه مسیر هنوز متصل نشده در حال مبادله ۴۰ میلیون تن کالا هستیم. ۷۳۰ هزار تن مبادله سال گذشته در این پایانه جابه جا شده است.

وی ادامه داد: ما حمل و نقل ترکیبی را پیشنهاد می‌کنیم خصوصا از بندر کاسپین که واگن‌ها کنار اسکله کار بارگیری را انجام می‌دهند، در حال حاضر محموله ۲۰۰ تنی چوب از روسیه برای ارسال به ترکیه از سیر بندر کاسپین در حال انجام است. در مجموع ۳۱ هزار واگن ناوگان ریلی در ایران داریم و برای حمل انواع محصولات تنوع واگنی وجود دارد.

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ