سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی علوم پزشکی کردستان: ۱۵ هزار مزاحمت تلفنی در هشتماهه ۱۴۰۴ ثبت شد
اقتصاد ایران: ایسنا/کردستان سرپرست اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تأکید بر تأثیر مستقیم تماسهای غیرواقعی بر تأخیر در رسیدن آمبولانسها گفت: در هشتماهه نخست امسال ۱۵ هزار مزاحمت تلفنی داشتیم؛ یعنی حدود ۶ درصد تماسها غیرواقعی بوده و هر مزاحمت میتواند فرصت طلایی نجات جان بیماران را از بین ببرد.
بابک هدائی در گفتوگو با ایسنا از ثبت ۱۵ هزار تماس مزاحم با اورژانس ۱۱۵ طی هشتماهه نخست سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: این آمار با وجود کاهش چهار درصدی نسبت به سال گذشته، همچنان بر روند امدادرسانی و زمان رسیدن آمبولانسها تأثیر منفی دارد.
وی افزود: در هشتماهه نخست سال ۱۴۰۴ حدود ۲۳۴ هزار تماس با مرکز اورژانس استان ثبت شده که از این میزان ۱۵ هزار تماس مزاحمت تلفنی بوده و حدود ۵۵ هزار مورد نیز منجر به انجام مأموریت شده است که این رقم نشان میدهد حدود ۶ درصد تماسها مزاحمت است.
هدائی با بیان اینکه اورژانس استان روزانه بیش از هزار تماس دریافت میکند، بیان کرد: حدود ۵ درصد از تماسهای روزانه غیرواقعی است، این تماسها خطوط ما را اشغال و زمان امدادرسانی به مأموریتهای حیاتی را طولانی میکند، در روز بهطور متوسط ۲۴۰ مأموریت انجام میدهیم کە هر مزاحمت میتواند جان یک بیمار واقعی را در خطر قرار دهد.
پیامدهای مزاحمت تلفنی؛ از اشغال خطوط تا تأخیر در مأموریتها
وی با اشاره به اینکه تشخیص تماس واقعی از تماس ساختگی همیشه آسان نیست، گفت: گاهی فرد تماس میگیرد و از درد سینه یا وضعیت اورژانسی صحبت میکند و اپراتور مجبور است مأموریت اعزام کند، اما در محل مشخص میشود هیچ مشکلی وجود نداشته و این موضوع هم برای کارکنان ناراحتکننده است و هم ممکن است در همان زمان یک بیمار واقعی فرصت طلایی درمان را از دست بدهد.
رسیدگی قضایی به مزاحمتهای مکرر
سرپرست اورژانس استان با اشاره به پیشبینی قانون ۶۴۱ مجازات اسلامی برای برخورد با مزاحمتهای تلفنی تصریح کرد: اولویت ما فرهنگسازی است و ترجیح میدهیم موارد را به دستگاه قضایی ارجاع ندهیم؛ بهویژه وقتی تماس از سوی کودکان باشد؛ اما در مواردی که مزاحمتها مکرر باشد و روند خدماترسانی را مختل کند، ناچار به ارجاع هستیم و دستگاه قضایی در تمام شهرهای استان همکاری بسیار خوبی با ما دارد.
استفاده از سیستمهای ضبط و ردیابی تماس
هدائی درباره فناوریهای بهکاررفته برای کاهش تماسهای غیرواقعی گفت: تمام مکالمات اورژانس ضبط و شماره تماسها ثبت میشود، هرچند تماسهایی که بدون سیمکارت گرفته میشود ردیابی را دشوار میکند، با این حال مخابرات استان همکاری مناسبی در شناسایی محل تماسهای مزاحم دارد و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.
آموزش اپراتورها و دستورالعمل تریاژ تلفنی
وی درباره نحوه تفکیک تماس ضروری از تماس غیرضروری تصریح کرد: اپراتورها بر اساس دستورالعمل تریاژ تلفنی ۴۰۰ تماس را در دستههای سبز، زرد و قرمز ارزیابی میکنند؛ باوجود این برخی افراد اطلاعات نادرست میدهند و همین موضوع باعث اعزام بیمورد آمبولانس میشود.
هدائی با قدردانی از مردم استان گفت: کردستان استانی فرهنگی است و آمار مزاحمتها نسبت به بسیاری از استانها پایینتر است، اما همین مقدار اندک نیز زیاد است، از خانوادهها میخواهیم مراقب باشند تلفن در اختیار کودکان قرار نگیرد و تماس با ۱۱۵ فقط در مواقع ضروری انجام شود.
وی افزود: سؤالهایی که اپراتور میپرسد برای کمک به بیمار است نه اتلاف وقت، لذا بارها شده اپراتور با راهنمایی تلفنی توانسته جان کودکی را که جسم خارجی در گلو داشته نجات دهد، اورژانس یک خدمت دوطرفه است و همکاری مردم نقش حیاتی در نجات جان بیماران دارد.
انتهای پیام
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه